تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۸

اسنپ روی پیراهن سرخابی‌ها؛ حمایت قرمز و آبی ندارد

با انتشار زودهنگام تصویر پیراهن‌ بازی دربی دوباره بحث تبلیغ مشترک روی لباس تیم‌های استقلال و پرسپولیس در محافل فوتبالی و شبکه‌های اجتماعی داغ شد.

اقتصاد24- عکس‌های لورفته نشان می‌دهد که در بازی دربی ۱۰ فروردین یکی از تبلیغ‌های اصلی روی پیراهن دو تیم متعلق به سامانه اسنپ است. همین موضوع باب بحث‌ها و اختلاف‌نظرها پیرامون غیرقانونی بودن یا نبودن یک تبلیغ مشترک روی پیراهن هر دو تیم را بار دیگر باز کرد. سوال اینجاست که آیا تبلیغ مشترک روی پیراهن دو تیم غیرقانونی است؟ در دنیای فوتبال نمونه مشابه دیگری پیدا می‌شود؟
با یک جستجوی ساده مشخص می‌شود که این موضوع فقط در ایران رخ نمی‌دهد و در چند لیگ دیگر در قاره‌های مختلف چند تیم با یک اسپانسر مشترک به میدان می‌روند. البته این مسئله در لیگ‌های معتبر و سطح اول فوتبال جهان دیده نمی‌شود که به دلیل قدرت مالی باشگاه‌ها و اسپانسرها در این کشورهاست. اما در لیگ‌های درجه دو به وفور اتفاق می‌افتد و فیفا هم مشکلی با این موضوع ندارد. در واقع با قاطعیت می‌توان گفت که هر چند تبلیغ مشترک روی پیراهن دو تیم رایج نیست، اما به هیچ وجه غیرقانونی هم نیست و در کشورهایی مثل پرتغال، یونان و برزیل هم دو یا چند باشگاه یک اسپانسر مشترک دارند و با لوگوی این اسپانسر روی پیراهن‌های‌شان به میدان می‌روند.
در لیگ برتر برزیل هم چند باشگاه با یک تبلیغ مشترک به زمین بازی رفته‌اند.

این مسئله در لیگ یونان هم دیده می‌شود. دو تیم بزرگ یونان که رقابت آنها بی‌شباهت به دربی ایران هم نیست.

این مسئله در لیگ‌های کشورهایی مثل عربستان، دانمارک، نروژ و ... هم دیده می‌شود و با یک جستجوی ساده می‌توان به صحت آن پی برد. واضح است که این لیگ‌ها زیر نظر فیفا برگزار می‌شوند و اگر این موضوع غیرقانونی محسوب می‌شد به راحتی توسط فیفا قابل پیگیری و برخورد بودند اما همین که فیفا برخوردی با این مساله ندارد به معنای قانونی بودن آن است.
ارسال نظر