تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
رئیسی در مراسم افتتاحیه نشست همسایگان افغانستان حاضر نشد

نشست تهران برای افغانستان بدون نماینده طالبان

دومین نشست وزرای امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به میزبانی ایران در تهران برگزار شد. در این نشست وزرای امور خارجه ایران، تاجیکستان، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضوری و وزرای خارجه چین و روسیه به صورت مجازی شرکت کردند.

اقتصاد ۲۴-نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به علاوه روسیه به شکل حضوری و مجازی صبح امروز چهارشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) در تهران و بدون حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران آغاز شد.
نشست تهران برای افغانستان نخستین نشست چند جانبه در سطح وزرای خارجه است که پس از آغاز به کار ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور برگزار می‌شود.
پیشتر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که نشست تهران توسط ابراهیم رئیسی افتتاح می‌شود.
در هر حال محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه نشست وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به علاوه روسیه حاضر شد.
وزیران خارجه پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان که به ایران سفر کرده‌اند در نشست تهران حضور دارند و وزرای خارجه چین و روسیه هم به صورت مجازی در آن حاضر شده‌اند.

نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به علاوه روسیه در تهران در حالی برگزار می‌شود که ایران اعلام کرده از طالبان برای شرکت در این نشست دعوت نکرده است.


بیشتر بخوانید: هر بحرانی در افغانستان به کشور‌های همسایه سرازیر می‌شود


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیشتر گفته بود که هیچ فردی از طرف طالبان در نشست تهران برای افغانستان شرکت نخواهد کرد.
غیبت طالبان در نشست تهران برای افغانستان در حالی است که چند روز پیش از برگزاری این نشست، بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان دیدار و گفتگو کرده بود.

برخی کارشناسان بین‌المللی بر این نظرند که دلیل غیبت نمایندگان طالبان در نشست تهران، به توافق نرسیدن ایران با طالبان درباره جایگاه شیعیان در افغانستان است.
ایران با وجود باز نگه داشتن دفاتر نمایندگی خود در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان، اعلام کرده که برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان عجله ندارد.


بیشتر بخوانید: اعتراض زنان در کابل به «سکوت» جهان در برابر بحران افغانستان


در هر حال کمتر از یک هفته پیش نشست چند جانبه «آینده افغانستان» در مسکو با حضور نمایندگان طالبان برگزار شده بود.
مهم‌ترین اختلافی که در نشست مسکو و نخستین نشست کشور‌های همسایه افغانستان در ماه سپتامبر در پاکستان خود را نشان داده است چگونگی به رسمیت شناختن دولت طالبان است.
از همین رو پیش‌بینی می‌شود که رسیدن به یک موضع مشترک و مؤثر میان کشور‌های همسایه افغانستان مشکل باشد.

ارسال نظر