تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

شرایط خوبی در تولید نداریم/ بوروکراسی موجود مانع رونق تولید است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تولید باید حرف اول و آخر را در کشور بزند و برای اینکه این اتفاق مبارک بیفتد باید سیاست‌های تشویقی از سوی دولت برای تولیدکنندگان درنظر گرفته شود تا آن‌ها با انگیزه بیشتر وارد گود شوند.

محمد آیتی، اقتصاد24- سال 1398 از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شد. شعارهای سال‌های اخیر به اقتصاد گره خورده و به نظر می‌رسد رهبر انقلاب تاکید جدی بر اصلاح ساختار اقتصادی کشور دارند.

سال 1397 با تمام سختی‌های اقتصادی که بر زندگی تک‌تک مردم اثر گذاشت، تمام شد و حال مهار تورم و بهبود اوضاع اقتصادی، مطالبه‌ای است که مردم آن را از مسئولان خواهان هستند. تحقق شعار سال جاری کاری بس دشوار است زیرا اخبارها حکایت از آن دارد که بسیاری از واحدهای صنعتی، تعطیل یا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و اگر قرار باشد این فضا تغییر کند، نیاز به همت مسئولان و بازسازی اعتماد در بین آحاد مردم دارد.

در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد24، گفت: تحقق شعار سال «رونق تولید» الزاماتی دارد و تنها با شعار و حرف عملیاتی نمی‌شود. از این‌رو لازم است که سیستم بانکی کشور ضمن توجه به حفظ منافع بانک، اولویت کمک به چرخه تولید را هم در دستور کار خود قرار دهد. در همین راستا، سیستم گمرک و مالیاتی و دیگر دستگاه‌ها هم باید به وظیفه و رسالت خود در عملیاتی شدن این شعار کمک کنند.

وی افزود: اکنون باید پرسید در این سال‌ها چه دفاع و حمایتی از تولیدکننده داخلی صورت گرفته است؟ امروز ما شرایط خوبی در تولید نداریم و «رونق تولید ملی» حرف و شعار بسیار درست و بجایی است. در این سال‌ها کشورهایی در جهان پیشرفت کردند که توجه خود را به اهمیت تولید ملی سوق دادند. متاسفانه با این بوروکراسی بانکی، مالیاتی و ساختارهای اداری که بر کشور حاکم است این شعار خیلی قابلیت اجرا ندارد مگر آنکه یک بار برای همیشه به این نظام فرسایشی پایان دهیم. اتفاقاً در این رابطه، رهبر انقلاب هم دستور اصلاح ساختار را داده بودند که باید مجلس با کمک و همفکری دولت هرچه زودتر این روند را دنبال کند.

نماینده رشت در پاسخ به اینکه نقش جوانان در تحقق شعار سال چیست، گفت: من حدود 15 سال پیش به یکی از کشورهای اروپایی سفر کردم. در آنجا اگر جوان‌ها یک محصولی را کشت می‌کردند دولت، دو و نیم تا سه برابر قیمت بازار آن محصول را از جوان‌ها می‌خرید، یعنی دولتمردان بین جوان و غیرجوان فرق گذاشته بودند. دولت آن‌ها نیک می‌داند که جوان از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است و باید او را هرچه زودتر وارد چرخه اقتصادی کشور کند. اگر گذر شما به دفتر اتحادیه اروپا بیفتد می‌بینید که بین دو بلوکشان کشاورزی است، یعنی آن‌ها به اهمیت کشاورزی و بکارگیری جوانان پی برده‌اند و حتی برای آنان جوایز و پاداشی را هم درنظر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: تولید باید حرف اول و آخر را در کشور بزند و برای اینکه این اتفاق مبارک بیفتد باید سیاست‌های تشویقی از سوی دولت برای تولیدکنندگان درنظر گرفته شود تا آن‌ها با انگیزه بیشتر وارد گود شوند.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس در خصوص اینکه چقدر شعار سال گذشته که «حمایت از کالای ایرانی» بود عملیاتی شد، گفت: به نظر من خوب بود و تا حد زیادی توجهات به این شعار جلب شد. به هر حال تحقق این شعار، وابسته به کار تبلیغاتی که در یک یا دو سال انجام می‌شود، نیست. من خودم به شخصه در سال گذشته حدود 90 تا 95 درصد خریدهایی که داشتم، تولید داخل بودند. فرهنگ‌سازی، کاری یک‌شبه نیست و نیاز است که مرتباً از سوی مسئولان برای مردم تبیین شود.
ارسال نظر