تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰
با گرانی آجیل؛

روغن‌های گیاهی و آجیلی، چند؟

گرانی آجیل قیمت روغن‌های استحصال شده از دانه‌های آجیل را هم بالا برده است.

  اقتصاد ۲۴ - نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار نشان می‌دهد قیمت روغن‌های بکر عرضه مستقیم در میادین میوه و تره‌بار که با دستگاه‌های پرس مستقر در این مراکز تهیه می‌شود به‌شدت بالا رفته به‌طوری که قیمت هر شیشه ۵۰۰ میلی‌لیتری روغن بادام شیرین به ۲۲۰ هزار تومان رسیده است.

روغن کنجد که به‌طور معمول پرمصرف‌ترین روغن برای مصرف‌کنندگان دارای رژیم‌های تغذیه‌ای است با قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود و روغن هسته انگور نیز که در چند سال اخیر به جمع روغن‌های پر تقاضا پیوسته، لیتری ۱۶۰ هزار تومان قیمت خورده است.

براساس نرخنامه میادین میوه و تره‌بار تهران، روغن مغز فندق با قیمت حدود ۶۰۰ هزار تومانی برای هر لیتر، گران‌قیمت‌ترین روغن عرضه شده محسوب می‌شود. نام و قیمت انواع روغن‌های استحصالی در میادین میوه و تره‌بار در جدول ذیل آمده است.

علاوه بر روغن، انواع کره بکر و تصفیه نشده نیز در بعضی از میادین میوه و تره‌بار از آجیل چرخکرده با دستگاه استحصال می‌شود که این محصولات در مقایسه با انواع کارخانه‌ای آن قیمت به‌مراتب مناسب‌تری دارد. با این حال با توجه به گرانی آجیل، قیمت این محصولات نیز بسیار بالاست.


بیشتربخوانید:مشتری اصلی خشکبار ایران کیست؟


براساس نرخ‌نامه سازمان میادین میوه و تره‌بار در میان انواع کره‌های تصفیه نشده، کره مغز بادام زمینی پایین‌ترین قیمت را دارد و کره مغز پسته گران‌ترین است. هر کیلو کره بادام زمینی که پرمصرف‌ترین و به‌صرفه‌ترین کره آجیلی محسوب می‌شود، ۹۶ هزار تومان در نرخنامه قیمت خورده که انواع شرکتی این محصول در سوپرمارکت‌ها دوبرابر این قیمت به فروش می‌رسند.

هر کیلو کره مغز پسته نیز با قیمت ۴۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. بر همین اساس قیمت کره مغز فندق با هر کیلو ۳۱۰ هزار تومان، کره مغز بادام درختی شیرین هر کیلو ۲۵۰ هزار تومان و کره مغز گردوی سفید، هرکیلو ۲۴۰ هزار تومان تعیین شده و کره کنجد هم هر کیلو ۷۶ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر