تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
فرصت خرید ۲۲ فروند ایرباس جوان را در برجام داشتیم

آقایان پاسخگو باشند چرا هواپیمای ATR هما زمینگیر شدند

  عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه تعدادی از هواپیما‌های ATR هما که در دوران برجام خریداری شد، زمین‌گیر شدند، گفت: هواپیما‌های ATR هما به دلیل نبود قطعه پس از ۳ سال خرید زمینگیر شدند.

اقتصاد ۲۴ - مجتبی یوسفی درباره وضعیت شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما) و بدهی و زیان انباشته این شرکت اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های گذشته به آن توجه جدی نشد صنعت حمل و نقل هوایی کشومان است. صنعت هوایی کشورمان به دلیل بهانه سیاسی زیان قابل توجهی را متحمل شده‌است.

وی با اشاره به خرید هواپیما‌های‌ای تی آر برای هما گفت: در حالی برای ناوگان ایران‌ایر ۱۳ فروند هواپیمای‌ای تی آر خریداری شد که با این هزینه امکان خرید ۲۲ فروند هواپیمای ایرباس با سن کمتر از ۱۰ سال وجود داشت و می‌توانستیم عمر ناوگان هوایی کشورمان را پایین بیاوریم.

عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه باید از فرصت محدود برجام برای ورود هواپیما‌های جوان، تامین قطعات و انتقال تکنولوژی استفاده می‌کردیم، ادامه داد: هواپیما‌های‌ای تی آر از لحاظ بُعد مسافت، هزینه‌های نگهداری مناسب با مدل‌های پروازی ایران نیستند. هواپیما با توان یک ساعت پرواز مناسب مسیر‌های پروازی در ایران نیست و از سوی دیگر ظرفیت حمل مسافر در این هواپیما‌ها پایین است بنابراین‌ای تی آر هواپیمای تجاری برای ایران محسوب نمی‌شوند.

یوسفی افزود: باید بپذیریم که هواپیما‌های‌ای تی آر برای مسافت‌های پروازی کشورمان کارایی نداشتند و از انجایی که بازه بازگشت سرمایه بالا و همزمان هزینه نگهداری بالایی هم دارند، این هواپیما‌ها برای ایران‌ایر صرفه اقتصادی نداشتند و امروز بخشی از بدهکاری‌های ایران‌ایر به دلیل همین ۱۴ فروند هواپیمای‌ای تی آر است.

وی با اشاره به زمین‌گیر شدن هواپیما‌های‌ای تی آر گفت: در حال حاضر اکثر هواپپما‌های‌ای تی آر که اخیرا برای ایران ایر خریداری شده بودند به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند و همین عامل باعث شد هزینه‌های تکلیفی به شرکت حامل پرچم اضافه شود و مشکلات مالی این شرکت افزایش پیدا کرد و تمام مشکلات امروز ایران ناشی از سوء مدیریت‌ها است.

یوسفی تاکید کرد: آقایان باید پاسخ دهند که چرا هواپیما‌هایی برای ایران‌ا‌یر خریداری کرده‌اند که بعد از سه سال این هواپیما‌ها زمین‌گیر شدند و بار مالی مضاعفی را برای این شرکت ایجاد کرده‌اند.


بیشتربخوانید:سرنوشت ایران ایرتور چه می‌شود؟


این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشورمان زمین‌گیر است، ادامه داد: عده‌ای سعی دارند اینکه نیمی از صنعت هوایی کشورمان زمین‌گیر شده را فقط به مساله تحریم ارتباط دهند، اما تنها مساله تحریم نیست، تحریم صنعت هوایی کشورمان موضوع جدیدی نیست و چهار دهه است که تحریم بر این صنعت اعمال شده، اما آقایان باید پاسخ دهند که صنعت چرا در طول یک دهه گذشته دچار این حجم از مشکلات شده‌است در حالی که باید هاب منطقه می‌شدیم.

وی با تاکید بر اینکه طبق اعلام ایکائو ایران امن‌ترین فضای هوایی را در منطقه پُربحران دارد، گفت: با توجه به امنیت کشورمان، ایران می‌تواند در بخش حمل و نقل لجستیک منطقه محسوب شود و دولت‌ها نباید از این فرصت غافل باشند و باید اسناد بالادستی در حوزه حمل و نقل را محقق کنند.

منبع: ایلنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
تنها راه ایجاد قطار اکسپرس در تمامی ایران است
ارسال نظر