تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

نخست‌وزیر اسرائیل در بازگشت از امارات: بسیار خوش‌بین هستم

نخست‌وزیر اسرائیل در بازگشت از سفر دو روزه خود به امارات متحده عربی گفت که نسبت به نتایج آن «بسیار خوش‌بی» است. سران دوکشور همکاری در حوزه تجارت، فن‌آوری، محیط زیست و گردشگری و پژوهش و توسعه را مورد بررسی قرار داده‌اند.

اقتصاد ۲۴-نخست‌وزیر اسرائیل در بازگشت از سفر دو روزه خود به امارات متحده عربی گفت که نسبت به نتایج آن "بسیار خوش‌بین" است. سران دوکشور همکاری در حوزه تجارت، فن‌آوری، محیط زیست و گردشگری و پژوهش و توسعه را مورد بررسی قرار داده‌اند.
سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی هم‌زمان با گفتگو‌های هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسرائیل با نگرانی مواضع سرسختانه ایران در این مذاکرات را دنبال می‌کند و شاهد آن است که جمهوری اسلامی ایران به موازات مذاکرات وین، به برنامه هسته‌ای خود و غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا سرعت بیشتری بخشیده است.


بیشتر بخوانید: سفر بی‌سابقه نخست‌وزیر اسراییل به امارات/ گفتگو درباره ایران در دستور کار مذاکرات دو طرف است


نفتالی بنت گفت که او روز دوشنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، پادشاه قدرتمند ابوظبی و در عمل حاکم این فدراسیون عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت‌وگویی چهار ساعته داشته است که نیمی از این مدت مذاکرات دو نفره بوده است.

در بیانیه مشترک سران دو کشور، این سفر "نقطه عطفی در توسعه مناسبات صمیمانه و هم‌پیمانی بزرگ" امارات و اسرائیل توصیف شده است.

سران دو کشور همکاری در حوزه‌های تجارت، فن‌آوری، محیط زیست و گردشگری و نیز یک صندوق مشترک برای پژوهش و توسعه را مورد بررسی قرار داده‌اند. به ویژه گسترش روابط تجاری در کانون مذاکرات سران دو کشور بوده است.
در بیانیه مشترک دو کشور، اما به دو موضوع حساس و مهم اشاره نشده است؛ یکی مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها و دیگری برنامه هسته‌ای ایران.
پیش از این امیر هایک، سفیر اسرائیل در ابوظبی در رابطه با این سفر گفته بود که فعالیت‌های ایران در منطقه در دستور کار گفت‌وگوی رهبران دو کشور بوده است و هردو کشور از این فعالیت‌ها نگران‌اند.


بیشتر بخوانید: آیا تعامل کشور‌های خلیج فارس با تهران کلید قفل برجام می‌شود؟


روزنامه "اسرائیل هیوم" به نقل از یک منابع مطلع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود نوشت انتظار می‌رود نفتالی بنت درباره شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و پهپاد‌های این کشور در منطقه اطلاعاتی در اختیار شیخ محمد قرار دهد.
سفیر اسرائیل توضیح بیشتری درباره این بخش از گفتگو‌ها نداد، اما به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «نخست وزیر تنها برای رسیدگی به موضوع ایران به اینجا نیامده است.»
نخست‌وزیر اسرائیل کوتاه پیش از بازگشت به کشورش در یک بیانیه ویدئویی گفت که او "گفتگو‌های پرمعنا، عمیق و صریح" در باره مسائل منطقه داشته است.

نفتالی بنت گفت: «من بسیار خوش‌بینانه به اسرائیل بازمی‌گردم و این سفر می‌تواند برای ایجاد صلح در خاورمیانه نمونه‌وار باشد.»
بنا به اطلاع دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، رهبر امارات دعوت به اسرائیل را پذیرفته، اما زمان این سفر هنوز اعلام نشده است.

دویچه وله

ارسال نظر