تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران خبرداد:

فروش قطعات کامپیوتری قاچاق از طریق پست

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به عرضه قطعات بی‌کیفیت قاچاق در بازار رایانه، گفت: مردم می‌توانند با استفاده از سامانه جامع گارانتی از اصالت محصول اطمینان یابند.

اقتصاد ۲۴ - محمدرضا فرجی رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اشاره به اهمیت خدمات پس از فروش در بازار رایانه و قطعات جانبی آن، گفت: در این زمینه سامانه جامع گارانتی توسط سازمان حمایت از مصرف‌‎کنندگان ایجاد شده است. از زمانی که این سامانه راه‌اندازی شد و برخی از اقلام کالایی شناسه‌دار شدند، میزان قاچاق در این بازار کاهش پیدا کرد؛ اما هنوز هم شاهد گارانتی‌های تقلبی و شرکت‌های کاغذی در بازار هستیم.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که بعضاً کارت‌های موسوم به گارانتی با قیمت ناچیزی در بازار به عرضه‌کنندگان فروخته می‌شود و از این طریق مشتریان هم متقاعد می‌شوند که کالای خریداری شده دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است؛ این در حالی است که این کارت‌های تقلبی به غیر از یک شرکت کاغذی و نامعتبر، پشتوانه‌ی دیگری ندارند و در واقع کالا بدون خدمات پس از فروش به مصرف‌کننده عرضه می‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگر بازرسی وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس امنیت اقتصادی توسط یک تیم مشترک برای مبارزه با قاچاق در سطح عرضه ورود کنند، شاهد کاهش قابل توجه قاچاق در صنعت رایانه کشور خواهیم بود.

توزیع قطعات کامپیوتری قاچاق از طریق پست!

فرجی ادامه داد: در گذشته ارسال کالای رایانه‌ای قاچاق به شهر‌های مرکزی سختی بسیاری برای قاچاقچیان داشت و قاچاقچیان از پوشش‌های متفاوتی برای حمل آن استفاده می‌کردند؛ اما امروزه برای توزیع و ارسال آن برای مشتری، به راحتی کالا را از طریق اداره پست برای مردم ارسال می‌کنند.

وی با اشاره به شیوه‌های ورود کالای قاچاق به زنجیره توزیع، گفت: اگر تاجر صنف رایانه توانایی به عهده گرفتن خدمات پس از فروش و ضمانت را نداشته باشد مجبور است تا با یک پیمانکار گارانتی قرارداد امضا کند تا در نهایت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس گارانتی کالا، اجازه واردات آن را صادر کند. در این رویه ممکن است کالای قاچاق نیز گارانتی شود؛ چرا که شرکت گارانتی، اطلاعی از نحوه ورود آن کالا به کشور ندارد.

شناسایی کالا‌های قاچاق از طریق شناسه و سریال دستگاه

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در خصوص راهکار‌های جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور، اظهار داشت: تا به امروز از قاچاق برخی از اقلام رایانه‌ای که امکان ردیابی دارند، جلوگیری شده است؛ اما امکان شناسایی اقلامی که سیم‌کارت‌خور نیستند و یا امکان ردیابی آن نیست، وجود ندارد و تنها راه حل آن برخورد با فروش کالای قاچاق در سطح عرضه است.

وی افزود: البته برای برخی از کالا‌ها نظیر لپ‌تاپ و هارددیسک که دارای سریال هستند نیز امکان اجرای طرح شناسایی کالای قاچاق وجود دارد و به نظر می‌رسد که این مهم به زودی انجام شود.


بیشتربخوانید: هدفمندسازی یارانه ها یازده ساله شد


فرجی با اشاره به تعاملات اتحادیه و سازمان حمایت برای کاهش آمار قاچاق، گفت: ما به طور روزانه با سازمان حمایت در تماس هستیم؛ تا تعداد اقلام ثبت شده در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی و همچنین کیفیت خدمات پس از فروش در کشور افزیش یابد.

استفاده از خدمات پس از فروش لوازم الکترونیکی حق مردم است

براساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.

پیش از این، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از مردم خواسته بود که در کنار سازمان‌های مربوطه، در زمینه مقابله با کالای قاچاق همکاری کنند و هنگام خرید کالا، گارانتی محصول را در سامانه جامع گارانتی کنترل کنند و از صحت آن و قاچاق نبودن کالا مطمئن شوند.

سامانه جامع گارانتی به منظور ساماندهی به خدمات گارانتی در سطح کشور از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شده است. به گفته مسئولان وزارت صمت، خریداران کالا می‌‎توانند در این سامانه از اصالت کالا‌های عرضه شده اطمینان یافته و نمایندگی‌های رسمی ارائه خدمات پس از فروش را شناسایی کنند.

منبع: مهر
ارسال نظر