تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۴ دی ۱۴۰۰
در پی اعزام هیاتی از جمهوری اسلامی ایران

دیدار رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با دکتر جلالی سفیر ایران در روسیه

هادی تیزهوش تابان در سفر کاری به روسیه با دکتر جلالی سفیر ایران در روسیه ملاقات و گزارشی پیرامون اقدامات بازرگانی مشترک دو کشور در زمینه تجارت ارائه داد.

اقتصاد۲۴ -در این دیدار راهکار‌های گسترش تجارت دو کشور، ایجاد زیرساخت‌های مشترک تجاری و رفع موانع تجاری و همچنین گسترش همکاری بین اتاق‌های بازرگانی‌ها استان‌ها و مناطق دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
گفتنی است بررسی رفع ممنوعیت واردات فلفل از ایران به روسیه اخیرا موجب شد تا هیاتی از ایران در رابطه

با افزایش سطح همکاری‌های تجاری به روسیه اعزام شود.

هیات اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی محمد مهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و مقامات اتاق بازرگانی و صنعت روسیه دیدار و در خصوص رفع ممنوعیت واردات فلفل از ایران و گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور گفتگو کردند.


بیشتر بخوانید: اراده بالایی برای توسعه روابط ایران و ساراتف است


معاون وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با اشاره به حجم تولید و کیفیت بسیار بالای محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران که توانسته است  جایگاه خوبی در بازار روسیه کسب کند خواستار مساعدت و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای رفع موانع گردید.

ولادیمیر پادالکا، قائم مقام اتاق بازرگانی و صنعت روسیه با اشاره به اینکه در سال جاری میلادی حجم تجارت بین دو کشور برای اولین بار در طول روابط دو کشور به بیش از سه میلیارد دلار رسیده است گفت: بخش اعظم این حجم از مبادلات تجاری به محصولات کشاورزی دو کشور اختصاص دارد.

پادالکا با تشکر از حضور هیات عالیرتبه ایرانی در مسکو، افزود اطمینان دارم که ممنوعیت موقتی موجود به سرعت رفع خواهد گردید.

هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه هم که به دعوت رسمی رییس اتاق بازرگانی و صنعت ساراتف روسیه در راس هیئتی از تجار و بازرگانان ایرانی هفته گذشته وارد شهر ساراتف مرکز استان ساراتف روسیه شده بود، وی نیز در در این سفر با سفیر ایران در روسیه در شهر مسکو دیدار کرد.

در سفر کاری وی به روسیه در نشست کاری که آقای سرگی میرونف رییس مرکز حمایت از صادرات استان ساراتف، خانم یلیزاوتا نچایفسکایا معاون وزیر توسعه اقتصادی ساراتف، آقای آلکسی آنتونوف رییس اتاق بازرگانی و صنعت ساراتف و تعدادی از بازرگانان و تولیدکنندگان استان ساراتف حضور داشتند، هادی تیز هوش تابان گفت: ایران و روسیه روابط تاریخی دارند، اسناد و مدارک نشان می‌دهند که استان‌های شمالی ایران و مناطق جنوبی روسیه چهارصد سال پیش روابط تجاری داشته‌اند. این روابط دارای نوساناتی بوده، ولی در مجموع رو به جلو بوده است.

به گفته وی در شرایط حساس کنونی که کشور ما تحت تحریم ظالمانه آمریکا و کشور‌های غربی قرار گرفته است، رابطه خوبی با دو کشور بزرگ و دوست روسیه و چین داریم و در حال گسترش زیرساخت‌ها برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این دو کشور هستیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود:در شروع همه‌گیری ویروس کرونا اکثر کشور‌های همسایه مرز خود را با ایران بستند، اما کشور روسیه حتی یک ساعت هم مرز خود را بر روی کامیون‌های ما تعطیل نکرد و در آن دوران سخت نه تنها حجم تجارت بین ایران و روسیه کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش چشمگیری داشت که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور ایران و روسیه است.

به اذعان وی ساراتف برای ایران استان مهمی است و حضور هیئت تجاری ایران در ساراتف نشان از اراده طرفین برای توسعه روابط دارد.

گفتنی است ایران و روسیه دارای تجارت بیش از یکصد سال سابقه با یکدیگر هستند و در این میان گیلان و آستراخان روسیه نقش مهمی در توسعه این تجارت داشته اند و هم اکنون با توجه به اینکه ۳۰۰ تاجر ایرانی در آستراخان روسیه زندگی می‌کنند و این شهر جنوبی روسیه برای تجارت ایران مهم است، اتاق بازرگانی گیلا نیز در آستراخان روسیه دارای ساختمان تجاری با نام سرای تجاری ایرانیان، برای معرفی کالا‌های تولیدی ایرانی است.

منبع: اتاق بازرگانی گیلان

ارسال نظر