تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

فرسایش خاک در ایران ۵ برابر متوسط جهانی است

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت میزان فرسایش خاک در این کشور حدود ۴ تا ۵ برابر متوسط جهانی است.

اقتصاد ۲۴-علی مریدی، مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: «فرسایش خاک در ایران حدود ۱۶ تن در هکتار است که حدود ۴ تا ۵ برابر متوسط و عدد‌های جهانی است، البته این عدد در مناطق مختلف متفاوت است و به تخریب مناطق نیز بستگی دارد، اما این ۱۶ تن میانگین فرسایش خاک در کشور است».
 وی با بیان اینکه در این کشور از فرسایش خاک غافل مانده‌اند افزود: «خاکی فرسایش می‌یابد که خاک مرتعی است و عملا با از بین رفتن آن خاک پوشش گیاهی ما از بین می‌رود که خسارات دیگری از جنس خسارت به دامپروری و عرصه‌های منابع طبیعی وارد می‌کند».
به گفته وی، خاکی که فرسایش می‌یابد در پایین دست پشت سد‌هایی که با هزینه‌های هنگفت ساخته شده‌اند جمع می‌شود و مخازن سد را زودتر از زمان تعیین شده پر می‌کند.


بیشتر بخوانید: میزان فرسایش خاک در ایران چهار برابر میانگین جهانی است


مریدی در ادامه افزود: «همچنین وارد تالاب‌ها می‌شود و این حوضه‌های آبی را دچار مشکل می‌کند، همچنین رودخانه‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند بنابراین با فرسایش علاوه بر اینکه خاک ارزشمند را از دست می‌دهیم خسارات زیادی به حوضه‌های پایین دست وارد می‌شود».
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: «بر اساس ماده ۲ قانون حفاظت از خاک دولت موظف شده که خط و مشی حفاظت از خاک را تدوین کند که این ماده می‌گوید وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست خط مشی مدیریت و بهره برداری پایدار از خاک کشور را به نحوی که متضمن حفظ و ارتقاء کیفی خاک باشد تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارسال کند که این کار انجام شده و به تصویب هیات وزیران رسیده است و از حدود ۲ هفته پیش لازم الاجرا شد».

منبع: آناتولی

ارسال نظر