تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

حذف یارانه کالاهای اساسی باعث فشار مضاعف به مردم می‌شود/ دو نگرانی در سال 98

مرادی معتقد است: حذف یارانه کالاهای اساسی سبب افزایش قیمت این کالاها شده که این موضوع به شدت توان خرید اقشار متوسط و به ویژه ضعیف جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اقتصاد24- با حذف یارانه کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز پیش از اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی، تورم احتمالی در قیمت این کالاها، توان خرید اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی از تصمیمات اخیر دولت در خصوص حذف یارانه کالاهای اساسی، واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی در پی عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به این کالای اساسی است. این در حالی است که قرار بود طرح کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه کالاهای اساسی شود، اما شاهد آن هستیم که پیش از اجرا شدن طرح کالابرگ، یارانه به کالایی همچون گوشت قرمز حذف شد.

در خصوص تبعات این موضوع، منصور مرادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به اقتصاد24، گفت: با توجه به رشد افسار گسیخته تورم از سال 88 تاکنون، بسیار متاسفیم که یارانه نقدی از آن سال تاکنون هیچ افزایشی نداشته است. البته ما در مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم طی مصوباتی، به نحوی اقشار ضعیف جامعه از قبیل مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی را با افزایش چهار برابری یارانه نقدی در طی این سال‌ها حمایت کنیم، اما باز هم شاهد این موضوع هستیم که افزایش یارانه‌ها حریف رشد شدید تورم نبوده است.

وی با اعتراض نسبت به اینکه حذف یارانه به کالاهای اساسی بدون اجرای طرح کالابرگ، سبب فشار مضاعف بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه می‌شود، گفت: در سال جاری از دو بابت نگرانی داریم. یکی در خصوص رشد مجدد تورم و دیگری تبعات افزایش قیمت کالاهای اساسی با حذف یارانه به این کالاها. در نتیجه با حذف یارانه از کالاهای اساسی، بر شدت تورم افزوده خواهد شد.

مرادی افزود: از این‌رو بهتر بود قبل از حذف یارانه به کالاهایی همچون گوشت، اول دولت طرح کالابرگ را به سرانجام می‌رساند، سپس اقدام به حذف یارانه اختصاص یافته به کالاها می‌کرد.

به عقیده این نماینده مجلس، در مرحله اول، حذف یارانه کالاهای اساسی سبب افزایش قیمت این کالاها شده که این موضوع به شدت توان خرید اقشار متوسط و به ویژه ضعیف جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به موضوع سیل اخیر و اختصاص اعتبارات دولتی به سیل‌زدگان، گفت: یکی دیگر از مواردی که در حال حاضر توان دولت در زمینه رسیدگی به وضعیت معاش و اقتصادی اقشار ضعیف جامعه را کاسته است، بحث رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان و اعطای اعتبار برای بازسازی منازل و اسباب زندگی این افراد است. در این حالت نیز دولت به جهت اهمیت موضوع رسیدگی به سیل‌زدگان، تا حدی دستش در یاری به اقشار ضعیف جامعه برای حمایت در برابر تورم احتمالی بسته خواهد شد.
ارسال نظر