تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

مشخصات، کاربرد و قیمت انواع ورق آهنی

مشخصات، کاربرد و قیمت انواع ورق آهنی در این نوشته بررسی شده است. با این وجود اطلاعات جامع‌تر در رابطه با این موضوع به طور دقیق و طبق اطلاعات روز در سایت نیک فولاد وجود دارد.

اقتصاد۲۴- مشخصات، کاربرد و قیمت انواع ورق آهنی در این نوشته بررسی شده است. با این وجود اطلاعات جامع‌تر در رابطه با این موضوع به طور دقیق و طبق اطلاعات روز در سایت نیک فولاد وجود دارد. قیمت ورق آهنی، قیمت ورق استیل و قیمت ورق سیاه و همچنین قیمت هر نوع ورقی که در بازار آهن وجود دارد، در سایت نیک فولاد هر لحظه به‌روزرسانی شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما آیا می‌دانید ورق آهنی دقیقاً چیست و چه انواعی و کاربردی دارد؟

کوتاه درباره ورق های آهنی

ورق های آهنی از پرکاربردترین محصولاتی هستند که در سازه­های متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند. این محصول با آلیاژ، سایز، ضخامت و وزن­های متفاوتی تولید و وارد بازار می­شود. هر کدام از این نوع ورق ها براساس مشخصاتشان، کاربرد­های مختص به خود را دارند. ورق­های آهنی از دو طریق تولید می­شوند. درواقع برای تولید ورق آهنی، فولاد را در دمای مشخص از میان تعدادی غلتک عبور می­دهند. این فرآیند به دو روش نورد سرد و نورد گرم انجام می‌گیرد.

انواع ورق آهنی

همانطور که پیش از این گفته شد مدل­های مختلف ورق های آهنی کاربردهای متفاوتی دارند که در متن زیر به شرح آن پرداخته می‌شود.

ورق­ استنلس استیل

این نوع ورق یک آلیاژ فولادی است که در ترکیباتش استیل و کربن بکار رفته ­است. کربن بکار رفته شده در این محصول کمتر از 2 درصد است. مشخصات فنی خاصی که این نوع ورق دارد آن را از دیگر انواع ورق متمایز می­کند. قیمت ورق استیل به مشخصات فنی آن بستگی دارد. از این کالا برای ساخت انواع مخزن استیل، میخ، پرچ لولۀ درزدار و تیرآهن استفاده می­شود.

ورق سیاه

این نوع محصول توسط روش نورد گرم تولید و در بازار عرضه می­شود. این ورق از اصلی­ترین مصالح فولادی است و برای مشخص کردن استاندارد کیفیت آن از شاخص ST استفاده

می­شود. نوع معمولی این محصول  دارای شاخص 33St تا St52 است. این محصول را بر اساس انتخاب خریدار به صورت رول و یا شیت­های برش خورده و یا فابریک ارائه می­دهند. بدون توجه به قیمت ورق سیاه تقاضا برای این نوع ورق زیاد است. 

ورق روغنی

این نوع ورق­ها با روش نورد ­­سرد تولید می­شود و به ورق فولادی سرد معروف است. عرض این محصول بین 100 تا 125 سانتی‌متر است و ضخامتش 0.3 تا 4 میلی­متر است. ورق­های روغنی پایۀ تولید ورق­های گالوانیزه هستند.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق­های آهنی است که با استفاده از ورق سیاه و با روش نورد سرد تولید می­شود و استفاده از آن بسیار رایج است. در ساخت این نوع محصول از فلز روی استفاده می­شود. لایه ­ای از فلز روی که روی این ورق موجود است باعث ایجاد مقاومت بیشتر در مقابل خوردگی می­شود. این محصول دارای ضخامت 6 تا 18 میلی­متر و طول  2 تا 6 متر است. وزن این ورق­ها  بین 8 تا 30 کیلوگرم است. از این ورق، ورق­های گالوانیزه ذوزنقه ­ای تولید می­کنند. موارد استفاده از این محصول در ساخت لوله بخاری، لوله آب، بیلبوردهای تبلیغاتی و کابینت آشپزخانه است.

ورق ضد سایش

هاردوکس نام دیگر این محصول است. این محصول دارای درصد بالایی از عنصر کربن است که باعث ایجاد سختی و مقاومت بالای آن می­شود. این ورق توسط روش نورد سرد ساخته می­شود.

ورق مشبک

این نوع ورق را با ایجاد سوراخ‌هایی روی ورق­های فلزی تولید می­کنند. جنس این نوع ورق­ها می­تواند از استیل و یا آلومینیوم باشد. کاربرد ورق­های پانچ براساس نوع و ضخامتشان مشخص می­شود.

ورق اسیدشویی

پایه تولید این نوع ورق، ورق سیاه است. ورق­های اسیدشویی که به وسیله اسید پاک می­شوند در صنایع اتومبیل سازی، لوله سازی و صنایع پتروشیمی بکار می­رود.

ورق رنگی

برای تولید ورق­­های رنگی، ورق­های گالوانیزه را در کوره حرارت داده سپس با لایه ­ای از زینک اکساید می­پوشانند. زینک اکساید باعث می­شود که این محصول در مقابل عوامل بیرونی بیشتر محافظت شود. موارد استفاده از این محصول در ساخت انواع صنایع فلزی، صنایع خانگی و حمل و نقل می باشد.

ورق آجدار

این نوع ورق از جنس ورق سیاه و با روش نورد گرم تولید می­شود. وظیفه اصلی این محصول ایجاد اصطکاک بین سطوح مختلف است. از این نوع ورق در آُسانسورها و کف سازی اتوبوس ها استفاده می­شود.

ورق نسوز

این نوع ورق می­تواند به راحتی دمای 585 درجه سانتی­گراد را تحمل کند. این محصول در بازار به صورت رول و شیت به فروش می‌رسد. ورق آتشخوار با گریدهای متفاوتی تولید می­شود. نوع و میزان آلیاژهایی که در ترکیب این ورق بکار می­رود باعث ایجاد مشخصه ها و کاربردهای متفاوتی در آن می­شود.

ورق قلع اندود

این ورق از انواع ورق­های روغنی است که با لایه­ای از قلع و کروم  پوشاند شده­است. این محصول در صنایع بسته‌بندی غذا، مواد شیمیایی و اقلام دارویی استفاده می­شود:

ورق ST52

برای تولید این نوع ورق از  سنگ آهن خام استفاده می­شود. با اینکه این نوع ورق دارای مقاومت بالایی است اما از قیمت مناسبی برخوردار است و به همین علت بسیار پرفروش و پرکاربرد است.  

ورق 37ST

این نوع ورق از دستۀ فولادهای غیر آلیاژی و کم کربن است. این محصول بسیار قابل انعطاف است و در صنایع مختلف کاربرد دارد.   

ورق کر­کره

این نوع ورق نازک با فرم دادن ورق­های گالوانیزۀ رنگی ساخته می­شود. این محصول در انواع متفاوت با طرح­های متنوع تولید و به بازار عرضه می­شود. کاربرد این محصول هم ساختمانی و هم صنعتی است.  

ورق برشی

ورق برشی به وسیلۀ روش نورد گرم در دمای بالا تولید می­شود. ماده اولیه ساخت این محصول تختال است. ضخامت این محصول نسبت به عرضش بسیار کمتر است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد.

ورق آلومینیوم

این ورق در اندازه و ابعاد مختلف و با ضخامت 0.008 تا 0.25 اینچ تولید می­شود. این محصول هم در نوع رنگی و هم در نوع بی­رنگ ساخته می­شود. از این نوع ورق در ساخت روکش کابل و روکش عایق های حرارتی استفاده می­شود.

ورق A516

یکی از انواع ورق فولاد کربنی است که در ترکیب آن از مقدار کمی از عناصر دیگر مانند گوگرد، فسفر، منگنز و سیلیکون استفاده شده است.

ورق A283

این ورق قابلیت جوشکاری، شکل‌پذیری و ماشین­کاری بسیار خوبی دارد. این محصول به نام ورق مخزنی نیز شناخته می­شود.

ورق آلیاژی

این نوع ورق با دو روش نورد سرد و نورد گرم ساخته می­شود. از ورق­های آلیاژی در ساخت کشتی، تهیه تجهیزات دریایی، صنایع پتروشیمی و مخازن حمل سوخت استفاده می شود.

ورق اکسین اهواز

این ورق از انواع ورق فولادی است که با ضخامت 10 میلی­متر به بالا با عرض 2 متر و در طول‌های 6 و 12 متر به صورت فابریک ساخته شده و وارد بازار می­شود.

قیمت انواع ورق

قیمت ورق­های آهنی نیز مانند هر نوع محصول دیگری به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی که در این رابطه می­توان نام برد از جمله مشخصات فنی مانند وزن، ضخامت، روش تولید و کارخانۀ تولید کننده است. از دیگر عوامل تأثیر گذار بر قیمت آهن مشخصه­‌های قابل تغییر بازار است. همه این اطلاعات، امکان مشاوره تخصصی به‌اضافه فروش انواع ورق آهنی با خدمات منحصر‌به‌فرد در سایت نیک فولاد موجود است.

ارسال نظر