تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

انواع ورق‌های فولادی

در این مطلب به نکاتی در خصوص انواع ورق‌های پرکاربرد فولادی اشاره شده است. ورق فولادی یک مقطع تخت است که از نورد اسلب یا تختال تولید می‌شود.

انواع ورق‌های فولادی

اقتصاد۲۴- در این مطلب به نکاتی در خصوص انواع ورق‌های پرکاربرد فولادی اشاره شده است. ورق فولادی یک مقطع تخت است که از نورد اسلب یا تختال تولید می‌شود. فرآیند نورد به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن، به کمک اعمال فشار، به مقاطع میانی فولادی مثل بیلت، بلوم و اسلب مقاطع نهایی مثل انواع ورق فولادی، تیرآهن، میلگرد و ... تولید می‌شود. اعمال فشار در چندین مرحله و توسط غلتک‌های فولادی صورت می‌گیرد. فرآیند نورد گرم به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود که این القاب نشان دهنده دمای فرآیند است. نورد گرم در دمای سرخ فولاد، در حدود 1100 درجه سانتیگراد شروع می‎شود در حالی که نورد سرد دمایی معادل 300 الی 400 درجه سانتیگراد دارد. از همین رو ورق‌های فولادی به دو دسته کلی ورق گرم و ورق سرد تقسیم می‌شوند که در ادامه به انواع آن می‌پردازیم. در کنار این دو دسته ورق فولادی، یک دسته اصلی دیگر به نام ورق استیل هم وجود دارند که مربوط به محصولات ساخته شده با فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل است.

انواع ورق گرم

همانطور که گفته شد، این نوع ورق های فولادی با فرآیند نورد داغ تولید می‌شوند به همین دلیل ظاهری تیره رنگ دارند. همچنین از لحاظ ابعادی و خواص مکانیکی نیز در گستره متفاوتی نسبت به ورق‌های سرد قرار می‌گیرند. مهمترین نوع ورق گرم ورق سیاه است که در دو نوع st37 و st52 بیشترین مقدار کاربرد را دارد.

انواع ورق گرم

انواع ورق سیاه

ورق سیاه در طول فرآیند نورد داغ دچار اکسیداسیون سطحی می‌شود به همین دلیل با تشکیل لایه های نه چندان عمیق از اکسید آهن روی سطح ورق، ظاهر محصول کاملا تیره و سیاه رنگ است به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. این محصول معمولا در ضخامت‌های بین 2 تا 100 میلیمتر تولید می‌شود و اصولا ضخامت‌های بالای 20 میلیمتر در حالت شیت فابریک راهی بازار می‌شوند؛ چرا که امکان خمکاری الاستیک و ارائه به صورت کویل ورق برای ضخامت‌های بالا وجود ندارد. اما ضخامتهای کمتر ورق سیاه به صورت رول یا کویل راهی بازار می‌شود. قیمت ورق سیاه به عنوان یک کالای مادر به نوعی تعیین کننده پایه قیمت بسیاری دیگر از محصولات فولادی است.

همانطور که گفته شد این محصول در استاندارد st37 به عنوان ورق سیاه معمولی و در استاندارد st52 به عنوان ورق سیاه صنعتی شناخته می‌شود. نوع ST52 به دلیل دارا بودن از مقادیر بیشتر کربن استحکام مکانیکی و سختی بیشتری دارد و با قابلیت تحمل بار بیشتر در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول ممکن است به صورت شیت یا برش خورده هم به فروش برسد. ورق سیاه برشی در دو نوع فابریک و غیر فابریک موجود است و برای مشاهده قیمت روز این محصول به سایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید.

انواع ورق آلیاژی

علاوه بر نوع ساده کربنی ممکن است از انواع آلیاژهای فولادی جهت تولید ورق برای کاربردهای خاص استفاده کرد. این محصولات با دارا بودن عناصر آلیاژی، به جز کربن، خواص مهندسی و ویژه‌ای را ارائه می‌دهند. ورق‌های A516 ، A283، ck45 مهم‍ترین انواع ورق‌های آلیاژی هستند. دو گروه اول خواص ویژه‌ای در خصوص مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا دارند و به ورق‌های آتشخوار هم معروف هستند. این ویژگی‌ها آن‌ها را مناسب ساخت انواع مخزن‌های حرارتی پرکاربرد در صنایع پتروشیمی کرده است. ورق ck45 و به طور کلی گروه ck خواص سختی بالا و متعاقبا مقاومت بسیار خوب در برابر سایش دارند به همین دلیل مناسب برای تولید قطعاتی با شرایط کاری پر تنش و مستعد برای استهلاک بالا هستند.

ورق آجدار

تمام ورق‌های فولادی قابلیت تولید در نوع آجدار را دارند البته معمولا از ورق سیاه برای تولید ورق آجدار استفاده می‌شود. ورق آجدار با دارا بودن از هندسه خاصی از آج روی خود مناسب برای استفاده در سطوح شیبدار، یا سازه‌های مثل پل عابر پیاده، ایستگاه اتوبوس و به طور کلی برای مواردی که مورد استفاده عابرین پیاده است کاربرد زیادی دارد. برای خرید ورق آجدار باید به منابع معتبری همچون آیرومارت مراجعه کنید تا کالای مرغوب و با کیفیت تهیه کنید.

ورق آجدار

انواع ورق سرد

ورق سرد با ریز ساختار ریز دانه‌تر نسبت به ورق گرم در دماهای کمتری تولید می‌شود که به همین دلیل قابلیت شکل پذیری و استحکام مناسبی دارند. فرآیند نورد سرد امکان تولید ورق فولادی در ضخامت‌های کمتر از 2 میلیمتر را هم فراهم می‌کند. مهم‌ترین نوع ورق سرد با نام ورق روغنی شناخته می‌شود. به دلیل استفاده از روغن‌های لوبریکانت در مراحل نورد سرد این محصولات معمولا محصول نهایی سطحی چرب و روغنی دارد به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود. همچنین به دلیل عدم اتفاق افتادن اکسیداسیون سطحی، سطح ورق‌های سرد براق و روشن است.

از انواع استاندارد شیمیای ورق سرد برای ساخت و تولید ورقهایی با پوششهای مختلف مثل ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود و ورق رنگی هم استفاده می‌شود. محصولاتی نظیر ورق شیروانی و عرشه فولادی هم حاصل شکل دهی به این کالاها هستند.

انواع ورق استیل

ورق استیل از فولاد زنگ نزن با خواص ویژه برای مقاومت در برابر خوردگی تولید میشود. فولاد ساده به تنهایی آلیاژی از آهن و کربن است که در برابر رطوبت یا محیط‌های خورنده مثل محیط اسیدی آسیب پذیر است، اما اضافه کردن عناصری نظیر نیکل و کروم به فولاد قابلیت مقاومت در برابر خوردگی آن‌ها را افزایش می‌دهد. به دلیل استفاده از عناصر گرانبهای کروم و نیکل در ساخت این محصولات قیمت ورق استیل بیشتر از انواع ورق‌های گرم و سرد است.

دسته بندی‌های متعددی از انواع آلیاژهای استیل وجود دارد، اما در معمول‌ترین نوع این دسته بندی انواع استیل به استیل‌های نگیر، بگیر و نسوز دسته بندی می‌شوند. استیل نگیر به دلیل عدم دارا بودن از قابلیت مغناطیسی آهن به این نام شناخته می‌شود یعنی آهنربا جذب این نوع استیل نمی‌شود. این موضوع به دلیل پایداری فاز آستنیت آهن در دمای محیط است و به همین علت است که نام علمی این استیل، فولاد زنگ نزن آستنیتی می‌باشد. موارد معروفی مثل استیل 316 و 304 در این دسته قرار دارند. استیل بگیر که قابلیت جذب آهنربا را دارد با خواص مختلفی از گروه نگیر ظاهر می‌شود چرا که ریزساختار و فازهای پایدار آن به کلی با استیل‌های نگیر تفاوت دارد. استیل‌های گروه 400 در این دسته از آلیاژها قرار می‌گیرند.

همچنین گروه آلیاژی استیل نسوز مربوط به مواردی است که در کنار مقاومت مطلوب در برابر محیط‌های خورنده در برابر حرارت و دمای بالا هم مقاومت چشمگیری از خود نشان می‌دهند که مناسب برای استفاده در موارد صنعتی هستند. آلیاژهای 309 و 310 در دسته استیل‌های نسوز قرار می‌گیرند.

سخن نهایی

در این مطلب سعی شد تا کلیاتی از تمامی انواع ورق‌های فولادی پرکاربرد ارائه شود. پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، به عنوان یک منبع معتبر خرید انواع ورق فلزی و فولادی، آماده ارائه خدمت به تمامی مشتریان و صنایع است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس چهارشنبه فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق