تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

روایت مدیرعامل دیوار از تخلفات کاربران/ نهادهای دولتی به ما کمک نمی‌کنند

مدیرعامل دیوار می‌گوید؛ برای حفاظت از منافع کاربران از نهادهای دولتی درخواست‌های متعددی داشته است اما آن‌ها کمک ویژه‌ای به این پلتفرم نکرده‌اند.

اقتصاد۲۴- کلاهبرداران از راه‌های مختلفی مانند درج آگهی‌ها در پلتفرم‌هایی چون دیوار و شیپور  استفاده می‌کنند. تخلفاتی مانند فیشینگ، دریافت بیعانه و تحویل ندادن کالا، دریافت محصول و پرداخت نکردن وجه یا فروش کالای تقلبی، از جمله پرتعدادترین شکایت‌ها و گلایه‌های کاربران است.

به نظر می‌رسد که اهمیت افزایش سخت‌گیری‌ها از سوی خود پلتفرم‌ها در این دور افزایش یافته است. چرا که با وجود ثبت حجم فراوانی از آگهی‌ در  هر شبانه ‌‌روز نظارت بر روی صحت هر کدام از آن‌ها کاری بسیار دشواری است که نیازمند ارائه راهکارهای مناسب و جدید از سوی خود پتلفرم‌هایی مانند دیوار است.

به اضافه آنکه گزارش‌های مردمی نشان می‌هد حتی با وجود طرح شکایت‌هایی در مراجع قضایی، اما بازگشت مال و جبران خسارتی که از این پلتفرم‌ها نصیب کاربران شده، به سختی قابل جبران است. این یعنی پلتفرم‌ها باید نقش جدی‌تری در حمایت از منافع کاربران داشته باشند.

دیوار برای کاهش تخلفات اقدامی انجام می‌دهد؟

اشکان آرماندهی، مدیرعامل دیوار در پاسخ به این پرسش که این شرکت برای کاهش تخلفاتی که در بستر این پلتفرم رخ می‌دهد، چه اقدامی انجام داده است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: درباره کیفیت آگهی‌ها و آگهی های تکراری در سال گذشته و امسال هدف‌گذاری بزرگی در استراتژی‌مان داشتیم و آن کاهش کلاهبرداری و افزایش کیفیت آگهی‌ها بود. یکسری ابزارهای داخلی خودمان داریم مانند احراز هویت اجباری و اینکه تلفن کاربران در دسترس دیگر کاربران نباشد و از چت دیوار استفاده کنند تا فیشینگ حساب و پیامک‌های کلاهبرداری از این دریچه کاهش پیدا کند.

او می‌گوید: اما در قسمت‌هایی به همکاری سایر نهادها و حوزه‌ها نیاز داریم؛ برای مثال به اطلاعات سیم‌کارت‌های دیگر یک کاربر متخلف دسترسی داشته باشیم. در دیوار هر هفته ۱۲۰۰ سیم‌کارت بدون دستور قضایی مسدود می‌شوند چون این افراد برای معامله به دیوار نیامدند، بلکه رفتار مخرب داشته و با هدف کلاهبرداری و مزاحمت آمدند. اما این رفتارها تمام نمی‌شود و فرد بار دیگر با یک سیم‌کارت جدید وارد می‌شود. استراتژی بلند مدتمان کاهش کلاهبرداری، کاهش مزاحمت و افزایش کیفیت آگهی است اما در این راستا زورخودمان نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید: افشای تخلفات تبلیغات اینترنتی پزشکان


آرماندهی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه پیشرفت‌هایی در زمینه تعامل با نهادها داشته‌اید، اضافه می‌کند: در بحث سیم‌کارت‌ها مطالبه‌های مشخصی داشتیم که پیشرفت نداشتیم؛ مثلا امروز به یک سیم‌کارت می‌رسیم که با هدف رفتار مخرب به دیوار آمده که این سیمکارت قطعا به نام یک نفر است و ۹ سیمکارت دیگر هم دارد. همین مطالبه ساده را داشتیم که به ما سایر شماره‌های فردی که شناسایی کردیم را بدهند تا منتظر نباشیم با ۹ شماره دیگر به دیوار بیاید و آنها را مسدود کنیم.

نظارت روی آگهی‌ها با همکاری نهادهای دیگر

مدیرعامل دیوار درباره اهداف و استراتژی‌های سال ۱۴۰۱ تاکید می‌کند: افزایش کیفیت آگهی‌ها شامل کاهش آگهی‌های تکراری و افزایش آگهی‌های واقعی و همچنین کاهش کلاهبرداری و مزاحمت از جمله اهداف مهم ما در سال جاری است. بخشی از این فرانید از طریق راهکارهای که داخل پلتفرم داریم جلو خواهد رفت و بخش دیگر از طریق همراهی با نهادهای بیرونی است تا بتوانند به ما سرویس و امکانات بدهند.

همچنین، پلتفرم دیوار در سایت خود به کاربران هشدار داده‌‌است که در برخی از مواقع باید احتیاط بیشتری خرج دهند؛ از جمله اینکه قیمت کالا بیش از حد پایین باشد و فروشنده یا خریدار، بی‌دلیل اطلاعات حساب آن‌ها را درخواست کند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر