تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود، گفت: در حال حاضر با توجه به واقعی نبودن قیمت انرژی در کشور، کسی به سمت این سوخت رغبتی ندارد اما اگر قیمت‌ها واقعی شوند این سوخت صرفه اقتصادی داشته و میزان مصرف افزایش می‌یابد.

اقتصاد24 - بشیر خالقی در نشست حاشیه‌ای بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت گفت: طی دو دهه پیش برنامه وزارت نفت در حوزه گاز این بود که گازرسانی صورت گیرد و امروز ۹۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند. ۱۴۰ شهر بزرگ و کوچک و ۲۷ هزار روستا تحت پوشش هستند و به طور کلی ۹۷ درصد جمعیت شهری و ۸۳ درصد جمعیت روستایی از این نعمت برخوردارند و بناست که تا ۱۴۰۰ این پروژه تکمیل شود اما ما نتوانسته‌ایم مطابق آنچه گاز برداشت می‌کنیم، برای توسعه کشور به نحو احسنت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای گاز برنامه جامع‌تری دنبال کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم، باید از این نعمت برای برون‌رفت از این وضعیت استفاده کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: دولت باید لایحه‌ای در حوزه سوخت به مجلس بیاورد و یکی از برنامه‌ها این باشد که خودروهای سنگین گازسوز شوند چراکه می‌تواند ظرفیت خوبی برای ذخیره گازوئیل و صادرات آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش دمای کره زمین و جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی باید بتوانیم از ظرفیت گاز استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر یک‌سوم آلودگی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است. اگر بتوانیم از گاز، برق تولید کنیم می‌توانیم موتورسیکلت‌ها را طی پنج سال گازسوز کنیم و یا اینکه می‌توانیم گاز را تبدیل به برق کرده و برق را صادر کنیم. بنابراین باید برای بازار بین‌المللی برنامه مدونی در دستور کار قرار گیرد.

خالقی با بیان اینکه ایران ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند، افزود: در حالی که رقم بودجه کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم یعنی اینکه انرژی را هدر می‌دهیم و باید قیمت واقعی آن مشخص شود.

رئیس کمیته انرژی‌های نو مجلس با تاکید بر اینکه باید نرخ واقعی انرژی مشخص شده و باید به سمت استاندارد مصرف برویم، تصریح کرد: اگر قیمت انرژی واقعی شود، استفاده از گاز نیز افزایش می‌یابد چون صرفه اقتصادی دارد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر