تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس آغاز شد

پاسخ به تهدید باکو با عبور از ارس

پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است

اقتصاد۲۴پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است؛ به‌ویژه آنکه بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان و ناظران امر معتقدند جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه عملا با تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در این درگیری‌های جدید سعی دارد از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای تحمیل دالان موهوم زنگه‌زور به ایروان نهایت استفاده را ببرد که در این صورت خطوط قرمز ایران یعنی تغییرنیافتن ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و قطع‌نشدن مرز مشترک با جمهوری ارمنستان نادیده گرفته خواهد شد.
از این‌رو شاید برگزاری مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس که روز گذشته با حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار شد، با این اتفاقات و درگیری‌ها چندان بی‌ارتباط نباشد.

در همین زمینه سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از آغاز مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس با محوریت قرارگاه عاشورای نیروی زمینی سپاه خبر داد و در همین زمینه به تشریح ابعاد این رزمایش پرداخت.

سردار پاکپور با اشاره به جزئیات این مانور گفت: «عملیات هلی‌برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپاد‌های رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی بخش‌های مختلف این رزمایش هستند». فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: «پیام این رزمایش برای کشور‌های همسایه پیام صلح و دوستی و تحکیم امنیت پایدار است و برای دشمنان آن است که نیروی زمینی سپاه در کنار سایر نیرو‌های مسلح آماده دفاع از مرز‌های کشور است و هرگونه تهدیدی را قاطعانه پاسخ می‌دهد».


بیشتر بخوانید: هشدار نسبت به چشم انداز امنیتی و ژئوپلیتیک تحولات جدید قفقاز


البته پیش از این سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز یکشنبه، ۲۴ مهرماه، در یک گردهمایی با موضوع تحولات قفقاز در حسینیه سپاه عاشورا، با اشاره به رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه در منطقه شمال غرب کشور (استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و منطقه آزاد ارس) اظهار کرد: «این رزمایش به نام رزمایش اقتدار و با شعار ایران مقتدر در این منطقه در حال برگزاری بوده و مشابه سایر رزمایش‌هایی است که در سایر نقاط کشور از سوی نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود». او با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت منطقه شمال غرب، منطقه قفقاز و منطقه ارس اهمیتی فوق‌العاده از نظر نظامی، سیاسی، اقتصادی و... برای ما دارد و امنیت این منطقه برای‌مان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «اساسا جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تهدیدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانیم؛ اما آنچه تهدید است، اتفاقاتی است که در آنجا رخ می‌دهد و نخبگان و مردم ما باید به این موضوع حساس توجه داشته باشند».

سردار پورجمشیدیان در ادامه تأکید کرد: «ما معتقدیم بخش اعظم مشکلاتی که در منطقه بر سر مناقشه قره‌باغ وجود داشته، حل شده و ما و مسئولان ما نیز از آزادسازی این اراضی حمایت کردیم؛ اما تجاوزات جدیدی که در منطقه بروز می‌کند، محکوم است». او اضافه کرد: «نباید مرز‌ها و جغرافیای منطقه جابه‌جا شود؛ این‌ها مطالب روشن و شفافی است و بار‌ها گفتیم که ما به دنبال امنیت و تعامل جدی نظامی که منجر به ایجاد امنیت در منطقه شود، هستیم». او با اشاره به اینکه منطقه قفقاز، منطقه مهمی برای همه ما بوده و نمی‌توانیم به‌سادگی از کنار تهدیدات بگذریم، تصریح کرد: «درباره امنیت منطقه کاملا جدی هستیم و حضور و اشراف اطلاعاتی نسبت به این منطقه داریم و از کنار آن به‌سادگی نخواهیم گذشت».

این‌ها علاوه بر آن است که سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، دیروز گذشته در مراسم آغاز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران با شعار «ایران مقتدر» در منطقه عمومی ارس گفت: «متأسفانه رژیم صهیونیستی به کشور‌های جنوب و شمال غرب ایران نفوذ کرده است. به دولت‌های آن کشور‌ها می‌گوییم اسرائیل را به کشور خودتان راه ندهید؛ چرا‌که رژیم صهیونیستی منشأ ناامنی و خباثت است. ما قاطعانه و مقتدرانه از امنیت خودمان در هر شرایطی دفاع می‌کنیم؛ اما شما دچار مشکل خواهید شد».

فرمانده کل سپاه پاسداران از سپاهیان و رزمندگان حاضر در رزمایش منطقه عمومی ارس به‌عنوان تجسم آیات الهی قرآن و منطق جهاد الهی برای سعادت مسلمانان یاد کرد که مانند دژ مستحکم امنیت را برای ملت تأمین کرده و خود را سپر بلای امت و زینت ولایت قرار داده‌اند. مدت‌هاست که منطقه قفقاز دستخوش تحولاتی شده که از آن نتایج خوبی به نفع منافع ملی ایران برداشت نمی‌شود؛ اما قطعا جایی که بحث منفعت‌های ملی کشور وجود داشته باشد، هرگونه رنگ‌بندی سیاسی دیگر معنایی ندارد. رزمایش اقتدار از این منظر نوعی پاسخ به تحولاتی است که منافع ملی ایران را در منطقه قفقاز نشانه رفته است؛ رزمایشی برای پاسخ به تهدید که در صدر اخبار ایستاده است و می‌تواند مؤلفه درخور توجهی در مقابل پستی و بلندی‌های قفقاز باشد.

منبع: شرق

ارسال نظر