تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

وضعیت اسفبار گردشگری در ایران

به گفته رئیس جامعه تورگردانان ایران، درصدد معرفی محصولات جدید به گردشگران خارجی هستیم تا بتوانیم با معرفی محصولاتی جدید در حوزه‌های رالی تعدادی از گردشگران را جذب کنیم.

اقتصاد۲۴- ابراهیم پورفرج (رئیس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر آژانس‌دارانی که در حوزه تور‌های ورودی فعالند، بیکار هستند گفت: پس از اتفاقات اخیر که سبب شد بسیاری از تور‌های ورودی رزرو‌های خود را کنسل کنند، در حال حاضر هیچ رزروی برای تور نداریم اینگونه به نظر می‌رسد که گردشگران بین‌المللی برنامه‌ای برای آمدن به ایران ندارند.

پورفرج با تاکید بر اینکه فعلاً گردشگر و تور از اروپا به ایران نداریم، گفت: گردشگران اروپایی بسیار اندک هستند و حتی همان تعداد هم بیشتر با هدف انجام کار‌های اداری و تجاری به ایران سفر می‌کنند. شاید بتوان گفت برای فصل بعدی ممکن است تعدادی از گردشگران اروپایی برای سفر به ایران علاقه پیدا کنند، اما هنوز رزروی برای سفر به ایران در فصل بهار انجام نشده است.

او در پاسخ به این سوال که این روز‌ها بیشترین تاثیر برای لغو تور‌های ورودی و عدم تمایل گردشگران بین‌المللی برای سفر به ایران، ایران‌هراسی و تبلیغات منفی است که علیه کشورمان در عرصه بین الملل به راه افتاده است و اینکه آیا دولت برای مبارزه با ایران‌هراسی برنامه‌ای دارد، گفت: تا این لحظه فعالیت خاصی برای مبارزه با ایران‌هراسی را شاهد نیستیم. شاید نتوان کار چندانی در این حوزه کرد. معمولاً شرایطی از این دست تاثیرات طولانی مدت دارند و نیاز است که دوباره اعتماد گردشگران بین‌المللی را جلب کنیم.

پورفرج در خصوص تاثیر سیاست جدید اتحادیه اروپا درباره ایران و اینکه خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا شده، در تصمیم گردشگران برای سفر به ایران گفت: بازخورد چنین اخباری در عرصه گردشگری همان می‌شود که رزروی برای فصل آینده نداریم. تورگردانان تلاش می‌کنند، اما کافی نیست.

رئیس جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی سفر‌ها می‌تواند بیشتر از ناحیه‌ی کشور‌های همسایه صورت بگیرد، گفت: تعداد اندکی از گردشگران کشور‌های همسایه در حوزه گردشگری مذهبی به ایران سفر می‌کنند و اغلب آن‌ها هم از کشور عراق هستند و قطعا درآمدی که از این راه به گردشگری تزریق می‌شود به اندازه درآمدی که از ناحیه‌ی گردشگرانی دیگر کشور‌ها به کشور وارد می‌شود، نیست.

او همچنین در پاسخ به این سوال آیا حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری تاثیری در این حوزه دارد، گفت: ایران حتما باید در تمام نمایشگاه بین‌المللی گردشگری حضور داشته باشد درغیر این صورت جذب مشتریان را به زمان طولانی‌تری موکول می‌کنیم. عدم حضور در نمایشگاه‌هایی که بیش از دو یا سه دهه است در آن‌ها شرکت می‌کنیم، پیام خوبی برای عرصه بین‌المللی نخواهد داشت حتی می‌تواند خط بطلانی بر حضور ایران در گردشگری بین‌المللی تلقی شود و عملا از صحنه گردشگری بین‌المللی حذف شویم.


بیشتر بخوانید: احداث نخستین پارک پتروشیمی مناطق آزاد در جزیره قشم


البته مشکلی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، اینکه برخی شرکت‌های تورآور بیش از چهار سال است به نوعی تعطیل هستند و به لحاظ مالی و نیروی متخصص ضعیف شده‌اند. یعنی از سال ۹۸ تاکنون با شیوع کرونا و اتفاقات دیگر در کشور آن‌ها نتوانستند درآمدی کسب کنند همین امر آن‌ها را ضعیف کرده و دیگر توانایی شرکت و حضور در نمایشگاه‌های خارجی را ندارند.

پورفرج تصریح کرد: وقتی در گذشته فراخوان برای شرکت در نمایشگاه گردشگری می‌دادیم ۵۰ آژانس درخواست خود را برای شرکت ارسال می‌کردند که در انتها ۴۵ شرکت را با خود مثلا به نمایشگاه آلمان می‌بردیم، اما اکنون با وجود اطلاعیه‌های متعدد برای شرکت در نمایشگاه آلمان، تنها ۳ شرکت ثبت‌نام کرده‌اند. عدم حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی سبب فراموش شدن آن در عرصه گردشگری شده و شایعاتی را نیز به دنبال دارد.

او درخصوص آخرین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که در آن حضور داشته‌ایم، گفت: هرچند در فیتور اسپانیا غرفه نسبتا خوبی داشتیم، اما استقبال از این غرفه نبود. با این وجود معتقد هستیم بودن بهتر از نبودن است تا بتوانیم وجود خود را در عرصه گردشگری بین‌المللی حفظ کنیم و از اذهان پاک نشویم. در آلمان بیش از هزار و صد و پنجاه متر غرفه داریم اگر در آن شرکت نداشته باشیم جای خالی‌مان به چشم خواهد آمد. از همین رو باید غرفه خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی حفظ کنیم تا از عرصه گردشگری حذف نشویم.

او خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تمام کشور‌های همسایه از ترکیه گرفته تا عمان و دبی و آذربایجان رقبای ما در عرصه گردشگری هستند و گردشگران ما را جذب می‌کنند در واقع ایران تبدیل به نقطه‌ای در خاورمیانه شده که با وجود آن که بعد از کرونا عطش برای سفر زیاد شد، مورد استقبال گردشگران جهانی قرار نمی‌گیرد و به آن سفر نمی‌کنند. از این‌رو درصدد معرفی محصولات جدید به گردشگران هستیم تا بتوانیم با معرفی محصولاتی جدید در حوزه‌های رالی تعدادی از گردشگران را جذب کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر