تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

خروج پوشاک از اولویت‌های خرید مردم

مجید نامی، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص تغییر رفتار مصرفی زنان پس از زمان پس از اعتراضات گفت: آمار دقیقی نمی‌توان ارائه داد. شاید بتوان گفت که افت فروش در شهرستان‌ها بیش‌تر از تهران بوده است که این نشان می‌دهد دهک‌هایی که پایین‌تر هستند، کمتر خرید می‌کنند. نوع خرید هم بسته به شهرهای مختلف متغیر است. در شهرهای بزرگ به این صورت بوده است ولی شهرهای کوچک‌تر ممکن است رفتار مردم طور دیگری باشد. به طور کلی مردم در ماه های گذشته روسری و مانتو کم‌تری خریداری کرده اند.

اقتصاد۲۴- نوسانات ارزی و افزایش تورمی که در سال‌های اخیر منجر به کاهش قدرت خانواده‌ها شده، زمین‌گیر کردن و رکود صنوفی مثل تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک را هم به دنبال داشته است. مجید نامی، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درباره مشکلات صنف متبوع خود گفت: «بزرگ‌ترین مشکل در تامین مواد اولیه است که ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و، چون نوسانات به شدت بالاست، بسیاری از شرکت‌ها فروش مواد اولیه‌شان را محدود کرده‌اند و بحث قیمت‌گذاری هم برای مواد اولیه و هم برای محصول دشوار شده است.»

وی ادامه داد: «مشکل بزرگ بعدی بحث تورم و کوچک شدن سفره مردم است. پوشاک از اولویت‌های خرید مردم خارج و باعث شده بازار آن فروش سابق را نداشته و در حال کوچک شدن باشد. این مسئله در چند سال اخیر ادامه‌دار بوده است.»


بیشتر بخوانید: قیمت پوشاک ایرانی در آستانه نوروز


نامی همچنین درخصوص میزان فروش پوشاک عید گفت: «فروش عید نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است. امسال به طور متوسط حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش فروش داشته‌ایم.»

نایب رییس اتحادیه پوشاک در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تغییر پوشش زنان از زمان اعتراضات، میزان خرید و اقبال به خرید پوشاک چه میزان کاهش داشته است، گفت: «آمار دقیقی نمی‌توان ارائه داد. شاید بتوان گفت که افت فروش در شهرستان‌ها بیشتر از تهران بوده است که این نشان می‌دهد دهک‌هایی که پایین‌تر هستند، کم‌تر خرید می‌کنند.»

نامی ادامه داد: «نوع خرید هم بسته به شهر‌های مختلف متغیر است. در شهر‌های بزرگ به این صورت بوده است، ولی شهر‌های کوچک‌تر ممکن است رفتار مردم طور دیگری باشد. بر این اساس خیلی دقیق نمی‌توان دراین باره صحبت کرد.»

منبع: دیده بان
ارسال نظر