محمد آیتی، اقتصاد24- بهمن ماه سال گذشته بود که طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با محوریت بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید مجلس تهیه شد و مورد بررسی در صحن قرار گرفت ولی بعد از آن نمایندگان با 138 رای موافق، 11 رای مخالف و بدون رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی با ارجاع این طرح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس به منظور بررسی بیشتر موافقت کردند. پس از آن کلیات این طرح به تصویب نمایندگان رسید. دوم بهمن سال گذشته علی لاریجانی در خصوص ارجاع طرح ساماندهی بازار خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که به دلیل اینکه ماده 2 این طرح تغییر ماهوی داشته است و بسیاری از مواد دیگر نیز باید متناسب با آن تغییر کند، برای جلوگیری از اتلاف وقت کل طرح به کمیسیون ارجاع شود تا اصلاحات لازم در آن صورت بگیرد.
بالاخره یکشنبه همین هفته، این طرح با عنوان «ساماندهی صنعت خودرو» وارد صحن علنی مجلس شد و موادی از آن به تصویب رسید.
محسن کوهن عضو کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص به اقتصاد24 گفت: این طرح پس از آنکه مطرح شد به کمیسیون صنایع آمد و پس از بررسی در این کمیسیون، یکشنبه به صحن مجلس رسید. در مجموع میتوان گفت که روح کلی که در این مصوبه دمیده شده این است که ضمن حمایت منطقی، معقول و هدایتشده از تولید داخلی، راه واردات خودرو را قفل نکنیم، یعنی این طرح میخواهد به وسیله اهرم واردات، به کیفیت بهتر و رقابتپذیر شدن خودروی داخلی کمک کند.
وی افزود: ما نباید نگاهمان به موضوعات مختلف صفر یا صد باشد، یعنی همانطور که باید نگاه مثبتی به تولیدکنندگان و حمایت از آنها داشت باید نگاه حمایتی هم به مصرفکنندگان داشته باشیم. در این مصوبه دولت موظف شده که ظرف مدت سه سال از هرگونه سرمایهگذاری و دخالت در این صنعت خودداری کند و فقط به امر سیاستگذاری در حوزه خودرو بپردازد.
سیدهحمیده زرآبادی دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس در این رابطه به اقتصاد24 گفت: روز یکشنبه موادی از طرح ساماندهی صنعت خودرو بررسی شد که برخی نمایندگان پیشنهاداتی هم داشتند که به رای گذاشته شد که بعضی از آنها به تصویب رسید و یک ماده دیگر این طرح به کمیسیون صنایع ارجاع شد که بررسی بیشتر روی آن صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: موضوع طرح ساماندهی بازار خودرو یک سال و نیم مطرح بوده و با توجه به تحولاتی که در صنعت خودرو رخ داد کمی تغییراتی در آن حاصل شد. بطور مثال اسم خود طرح به ساماندهی صنعت خودرو تغییر پیدا کرد. از طرفی، موادی دیگری هم به طرح اضافه و قرار شد این موضوعات هم در بررسیها مورد توجه قرار گیرد.
زرآبادی در پایان گفت: ما باید واردات خودرو را منوط به کیفیت خودروهای داخلی کنیم، زیرا در غیراینصورت خودروسازان داخلی وقتی بدانند بازار بطور کامل در اختیار آنهاست روی به تولید محصولات با کیفیت مدنظر خود میآورند.