مینا علیزاده، اقتصاد24- چند ماهی است که بازار خودرو دچار تلاطماتی شده که اقدامات سلبی و ایجابی و نیز اخطارها به خودروسازان برای عرضه بیشتر خودرو به بازار نیز اثری نداشته است. در این میان یکی از مسائلی که باعث افزایش قیمت خودرو در کشور شده دپو خودرو در انبارهای خودروسازان آن هم به بهانه تکمیل نبودن خودروها است. این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده اکثر خودروها به بهانه نداشتن یک یا چند قطعه وارد بازار خودرو نشدهاند و نتیجه آن شده که تقاضا در بازار زیاد است و عرضه کم، به همین خاطر قیمتها سر به فلک کشیدهاند.
در همین ارتباط امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس خودرو به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: دو خودروساز بزرگ چیزی حدود 150 هزار خودرو دپو کردهاند که همه ناقص هستند و هر کدام 4 تا 20 قطعه ناقص دارند که علل متفاوتی از جمله تحریمها برای آن وجود دارد، ولی عملیاتی که ما تابهحال در دولت و مجلس انجام دادهایم باعث شده قطعهسازها ارز لازم را نداشته باشند و همچنین نتوانستند قطعات و موادی که احتیاج داشتهاند را وارد کنند و در نتیجه تعدادی خودرو دپو شده که ناقص هستند و نمیتوان تحویل مردم داد.
وی افزود: این مسئله مشکلی جدی برای خودروسازان به وجود آورده است که حبس نقدینگی را برای آنها به همراه داشته است، زیرا موجودی خود را صرف کالاهایی کردهاند که اکنون نیز نمیتوانند آنها را تحویل دهند.
کاکایی در این خصوص معتقد است: عدهای میگویند دپو این خودروها برای افزایش قیمت بوده است در حالی که حداقل در مورد دو خودروساز اصلی باید گفت مورد نظارت دولت هستند و همچنین سازمانهای نظارتی نیز کاملا روی آنها اشراف دارند و در نتیجه این کار ممکن نیست.
مشکل اصلی خودروسازان مسئله کمبود ارز است
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در رابطه با مشکلات خودروسازان اظهار کرد: مشکل اصلی خودروسازان مسئله کمبود ارز است و روز به روز نیز به دامنه آن اضافه میشود. بهمن ماه سال قبل نیز قرار بود دولت چیزی معادل 15 هزار میلیارد تومان به خودروسازان وام بدهد که دو قسمت داشت؛ بخش ریالی و ارزی. بخش ارزی را نتوانست متعهد شود و در نتیجه مشکلات به وجود آمده بدیهی است، روز به روز نیز به مشکلات ارزی خودروسازان اضافه شود که یکی از این مشکلات اتمام مهلت بازپرداخت همین وام است که به صورت ریالی به خودروسازان پرداخت شد.
خودروسازان میلیاردها تومان بدهی دارند
کاکایی در ادامه درباره کارآمدی سیاست فروش خودروهای خودروسازان با 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد گفت: این ۵ درصد هیچگاه به طور کامل اجرا نشد در صورتی که اگر کامل اجرا شود خودروساز در این میان سودی میبرد و آن را صرف بدهیها و سودهای قبلی میکرد در نتیجه چرخ راه میافتاد، تولید بالا میرفت و در صورت بالا رفتن عرضه قیمتها پایین میآمد.
وی در پایان اذعان کرد: خودروسازها در حال حاضر سوددهی خاصی ندارند، بلکه میلیاردها تومان بدهی قبلی را هنوز دارند و بالای 10 هزار میلیارد تومان دو خودروساز تاکنون زیان کردهاند، به طور مثال همین چند روز پیش سایپا بالای 5540 میلیارد تومان زیان اعلام کرد و ایران خودرو نیز با چیزی در همین حدود و حتی بیشتر مواجه است.
در صنعت خودروسازی به خارج وابستگی داریم
از سوی دیگر ابراهیم احمدی، نماینده قطعهسازان خودرو اصفهان نیز در مورد دپو خودروها بر اثر کمبود قطعه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: هیچ خودروسازی تمام قطعات مورد نیاز خود را در کشور تولید نمیکند به طور مثال بعضی قطعات را فقط چند کشور در سراسر جهان تولید میکنند، در نتیجه خواه ناخواه ما به خارج از کشور وابستگی داریم، اما طی این سالها به دلیل اینکه قیمت دلار نسبت به هزینههای تولید پایینتر بوده است بسیاری از تولیدکنندگان صلاح دیدهاند قطعاتی را از خارج از کشور وارد کنند و این باعث شد سرمایهگذاری لازم برای اینکه قطعاتی در داخل کشور ساخته شود انجام نگیرد.
وی افزود: در نتیجه اکنون در اثر تحریمها وارد کردن قطعه مشکل شده است و خودروها در انبارها به دلیل ناقص بودن باقی ماندهاند و نمیتوانند تجاری شوند و در نهایت نقدینگی به دست خودروسازها نمیرسد.
باید اجازه داده شود خودرو با قیمت تمام شده به فروش برسد
احمدی در خصوص چشمانداز صنعت خودروسازی بیان کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد یا نقدینگی به خودروسازان تزریق نشود و دولت تمهیداتی نیندیشد صنعت خودروسازی با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهد بود.
نماینده قطعه سازان خودرو اصفهان در رابطه با راهکارهای حل مشکلات به وجود آمده گفت: در کوتاه مدت باید اجازه دهند خودرو با قیمت تمام شده مثل دیگر زمینهها به فروش برسد، در صورتی که الان با قیمتهای پیشنهادی توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده به فروش میرسد که آن نیز تاکنون جواب نداده است.