تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
احتکار یا نقص فنی؟

دپوی جدید خودروسازها رونمایی شد

طبق گزارشات به دست آمده خودرو‌های دپو شده زیادی در پارکینگ خودروسازان وجود دارد.

خودرو

اقتصاد۲۴ -  بازار خودرو این روز‌ها بسیار پر تلاطم است، بازاری که به گفته کارشناسان صنعت خودرو بسیار تشنه است و برای رفع عطش آن کارهای بسیاری انجام می شود. مسئولان برای اینکه تشنگی این بازار را رفع کنند به فکر راه حلی برای کاهش آن بودند  و که در نهایت طرح قرعه کشی را به میان آوردند.
از زمانی که طرح‌های قرعه کشی را راه اندازی کردند، افراد زیادی، متقاضی برای شرکت در آن بودند. چرا که در بازار آزاد قیمت‌ها به شدت نجومی رو به افزایش است و متقاضیان خرید خودرو نمی‌توانند آن را خریداری کنند. یکی از مسائلی که در بحث فروش خودرو توسط خودروسازان مطرح بوده، تحویل ندادن خودرو‌هاست.

از طرفی با توجه به تاخیر‌های عجیب و گسترده در تحویل هزاران خودروی پیش تولید شده توسط خودروسازان داخلی، خریداران، شرکت‌های وابسته به دولت را به احتکار، دستکاری در بازار و تجارت داخلی متهم می‌کنند.
طبق معمول، شرکت‌های محلی تولیدکننده اتومبیل ایران خودرو و سایپا هزاران خودرو را در طرح‌های بزرگ پیش فروش ارائه داده اند. این خودرو‌ها قرار بود ماه‌ها قبل تحویل داده شوند، اما خودروسازان ادعا می‌کنند که تحریم‌های آمریکا مانع فعالیت آن‌ها شده و تحویل را مختل کرده است.
با یک جستجوی ساده در اینترنت و گشت و گذاری در تصاویر ماهواره ای، می توان انبار‌های مملو از خودروسازان را رصد کرد.

برای جستجو در مورد پارکینگ خودروهای خودروسازان به کیلومتر  ۱۴ جاده مخصوص می‌رویم که در آنجا پارکینگی مملو از خودرو به چشم می‌خورد.
برای پی بردن به علت احتکار این خودروها، با افراد مطلع از این پارکینگ به گفت و گو نشستیم. یکی از این افراد می‌گوید این خودرو‌ها مدت زمان زیادیست که در پارکینگ مانده و نقص قطعات دارند، آنطور که این فرد می‌گوید مشکل اصلی این خودرو‌ها نداشتن برخی قطعات مانند صندلی و قطعات الکترونیکی است.

تولید خودرو بیش از ۲ هزار دستگاه است

حال به سراغ مدیرعامل ایران خودرو می‌رویم، فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو ، گفت: در گروه صنعتی ایران خودرو در تعطیلات تابستانه کارخانه، ثابت کرده ایم که مجموعه ایران خودرو در ایام تابستانه تعطیل نبوده و غریب به ۳۰ هزار خودرو از کف کارخانه جمع آوری شده است.

او بیان کرد: امروز وضعیت تولید خودرو بیش از ۲ هزار دستگاه است. بحث خودرو‌های کف را بر اساس همان برنامه‌ای که سال گذشته داشتیم، امسال نیز دنبال خواهیم کرد که سرانجام خوبی خواهد داشت.
این مقام مسئول در خصوص مشکل تامین برخی قطعات وارداتی، گفت: بخشی از مشکل قطعات را با داخلی سازی حل خواهیم کرد و توانستیم حتی برخی دیگر را از طریق همکاری با صنایع دفاع حل کنیم. مابقی موضوعات را بر اساس فرآیند تامینی دنبال می‌کنیم.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: در حال حاضر برنامه ریزی و قرار داد دقیقی با سازندگان داریم تا قطعاتی که در آنها وابستگی به خارج داریم، را به حداقل برسانیم. تا امروز بخش زیادی از آن به اجرا در آمده و بخشی از آن تست یک روز خط را انجام می‌دهد. به زودی به تولید انبوه این قطعات خواهیم رسید و از این فضا خارج خواهیم شد.

توانایی بالا در تولید و صادرات چراغ خودرو

این خودرو‌ها به دلایل قطعاتی در پارکینگ هستند که نه تنها مشکلی در تولید آن‌ها نداریم بلکه به گفته دبیر انجمن قطعه سازی صادرات هم برای آن‌ها داریم.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در کشورمان توانایی تولید چراغ خودرو داریم، گفت: در تولید چراغ خودرو ما از نظر کیفیت به شرایط خوبی رسیده ایم و تقریبا تمام تجهیزات موردنیاز تولید چراغ از صفر تا صد را در اختیار داشته و ظرفیت تولید روزانه ۲۰ هزار چراغ را داریم.
او در خصوص تکمیل خودرو‌های ناقص کف کارخانه، گفت: برای تکمیل خودرو‌های ناقص کف کارخانه تمام قطعات را نداریم و برخی از خودرو‌ها با مشکل عدم تحویل برخورد کرده اند.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران بیان کرد: ۸۰ درصد قطعات خودرو را از صفر تا صد می‌توانیم در کشور تولید کنیم، اما ۲۰ درصد قطعات وارداتی است که اکنون این قطعات در گمرکات مانده اند. در هیچ کجای دنیا صفر تا صد یک خودرو در همان کشور ساخته نمی‌شود به طور مثال ۶۰ درصد قطعات BMW آلمان در کشوری جز آلمان تولید می‌شود.
بیگلو ادامه داد: به دلیل اینکه مشکل تحریم داریم، ناچار بودیم عمق ساخت داخل را افزایش دهیم. در کشور ضعف زیرساختی در ساخت برخی قطعات و مواد داریم. زیر ساخت صنایع الکترونیک در کشور ضعیف است و همین امر باعث افزایش تعداد خودرو‌های ناقص کف کارخانه می‌شود.

او تصریح کرد: نباید انتظار داشت که خودروساز، صنایع الکترونیک تولید کند. در کشور IC و پلی آمین نداریم. تولید کاتالیست مشکل است چرا که مواد اولیه آن را نداریم که همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران بیان کرد: مشکل اصلی در تکمیل خودرو‌های ناقص، کمبود قطعات الکترونیکی است، به طور مثال پشت چراغ خودرو یک آی سی وجود دارد که الکترونیکی است، چراغ را می‌توانیم تولید کنیم، اما آن قطعه الکترونیکی پشت چراغ را نمی‌توانیم تولید کنیم و وارداتی است و اکنون به دلیل مشکلات واردات این خودرو‌ها ناقص مانده اند.

آخرین وضعیت ساماندهی بازار خودرو

عباس تابش معاون وزیر صنعت در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی بازار خودرو، گفت: متعاقب تصمیم ستاد تنظیم بازار در مقابله با محتکران خودرو، گشت بازرسی این سازمان ضمن انجام بازرسی‌های هدفمند و مراجعه به پارکینگ‌های عمومی و خصوصی تعداد متنابهی از این قبیل اماکن را که در آن‌ها خودرو‌های زیادی دپو شده‌اند را شناسایی کرده‌اند.
او بیان کرد: این تیم‌های بازرسی به محض شناسایی خودرو‌های صفر کیلومتر دپو شده، ضمن تنظیم صورتجلسه بازرسی به متصدیان پارکینگ‌های خودرویی اعلام می‌دارند که به صاحبان خودرو ابلاغ کنند تا ظرف مدت یک هفته نسبت به تعیین تکلیف خودروی پارک شده اقدام کنند.

پیش از این در بیانیه‌ای مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با رد شائبه احتکار خودرو در پارکینگ این خودروساز گفت: طی دو سال گذشته برخی از افراد به ویژه در فضای مجازی احتکار خودرو توسط خودرو ساز را طرح کرده اند که این موضوع صحت ندارد.
او با اشاره به تحریم‌های صنعت خودرو، تصریح کرد: دو سالی است که تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودرو اعمال شده، برای جلوگیری از هدر رفت ظرفیت‌های تولید و توان نیروی انسانی، با وجود کسری برخی قطعات، تولیدرا متوقف نکرده ایم.

برخی از قطعات‌های های‌تک و الکترونیکی به دلیل مشکلات ارزی با تاخیر از گمرک ترخیص شد و در این مقطع برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید و زمان، ناچاریم خودرو‌ها را با وجود کسری قطعات تولید کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه این خودرو‌ها پس از روند مراحل تولید به کف کارخانه منتقل می‌شوند و پس از ترخیص قطعات مورد نیاز، دراولین فرصت تکمیل و به مشتریان تحویل داده می‌شود بیان کرد: این اقدام موجب می‌شود تا سرعت تجاری سازی و تکمیل خودرو‌ها نیز افزایش یافته و متعاقب آن تیراژ تولید حفظ شده و تعهداتمان در قبال مشتریان هرچه بهتر و سریع‌تر محقق شود

این انبارها نشان می دهد که گویا خودروسازان در کمین افزایش قیمت‌های بیشتری نشسته اند و قصد تحویل را ندارند. به طوری که تحویل های معوق و افزایش قیمت های هر سه ماه یکبار سود حداقل ۲۰ درصدی را عاید آن ها می کند.
حال اینکه این خودرو‌ها چرا تکمیل و عرضه نمی‌شوند، با نهاد‌های نظارتی و قضایی است. خودرو‌هایی که می‌توانند با عرضه به بازار هم قیمت این کالا را کاهش دهند هم بسیاری از افراد نیازمند آن را دریافت کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ نمایندگان زن مجلس شورای ملی ۵۵ سال پیش

عکس/ چهرۀ خندان حاج قاسم، حاج همت و محسن رضایی ۴۲ سال پیش در جبهه

عکس/ پرویز ثابتی رئیس اداره سوم ساواک ۵۴ سال پیش

عکس/ دیدار تاریخی حاج قاسم سلیمانی با فرمانده ارتش در سال ۱۳۹۸

شوخی عجیب وزارت مسکن با مستاجران تهدید یا اطلاع‌رسانی است؟ + عکس

فیلم/ گریه سردار سلیمانی ۲۰ سال پیش و پس از شهادت احمد کاظمی

عکس/ آخرین نماز سردار سلیمانی پشت سر سید حسن نصرالله ۶ سال پیش

عکس/ مازیار لرستانی در دیدار با رهبر انقلاب ۱۶ سال پیش

تثبیت قیمت دلار؛ تعادل یا دخالت در بازار

خط و نشان سردار سلامی برای اسراییل

عکس/ کلنگ زنی مسجد دانشگاه تهران ۷۰ سال پیش توسط محمدرضا پهلوی

افزایش عجیب نرخ طلاق بین سالمندان ایرانی

صدور روادید دانشجویی آمریکا متوقف شد

ناقوس خطر سقوط صنعت CNG ایران به صدا درآمد

پرسش از قاسمیان درباره مراکز فحشا در عربستان

عکس/ حضور محمدعلی نجفی در مراسم ختم مادر محمد عطریانفر

خبر‌های بد برای متقاضیان مسکن ملی

خریداران خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی؛ خبری از تعرفه‌های جدید نیست

عکس / تبلیغ عجیب یک باشگاه ورزشی فرانسه با کتک خوردن رئیس جمهور

اعلام زمان پیش‌فروش بلیت هواپیمای اربعین

عکس/ کنایه تند رضا رشیدپور به قاسمیان و مخالفان مذاکره

سودآورترین و پرضررترین رمزارز‌های بازار را بشناسید

جدیدترین آمار اتباع غیرمجاز افغانستانی در ایران

فیلم/ ماجرای آقازاده‌ای که در میدان ونک پلیس را زیر گرفت

آمار تکان‌دهنده زاد و ولد در ایران

بلوای قاسمیان؛ از حمله به عربستان در سفر حج تا هشتک فضای مجازی + عکس و فیلم

فیلم/ درگیری نیروهای سرویس مخفی آمریکا مقابل خانه اوباما

سلطه پولدار‌ها بر دانشگاه‌های دولتی

قیمت مواد شوینده دوباره گران شد

مسقط درصدد به نتیجه رساندن مذاکرات است

قوه مقننه و آسیب‌پذیری جدی در مقوله استقلال

فیلم/ تمجید پزشکیان از میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا

سفر پزشکیان به عمان فراتر از رسمی

طالبان آب را بست؛ سد دوستی خشکید/ کنترل کامل آب هریرود با آبگیری سد پاشدان در هرات

بازار طلا در وضعیت ایستا؛ قیمت سکه در انتظار

گسترش ترسناک نقشه سکونت‌گاه‌های غیررسمی در ایران/ پیش‌بینی بیش از ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین در کشور

سوغات مسقط، واکاوی سفر مسعود پزشکیان به عمان و اهمیت آن در مذاکرات ایران و آمریکا

عکس/ حضور نمایندگان مجلس در مرقد امام خمینی (ره)

فیلم/ تجدید میثاق نمایندگان مجلس با آرمان‌های امام (ره)

دلار، قیمت طلا را افزایش داد

جزییات تازه درباره پرداخت مرحله سوم کالابرگ

طلا یا بورس؛ کدام یک سوددهی بالاتری دارد؟

سود سهام عدالت جدید از راه رسید

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

پدرام مدنی جاسوس اسراییل اعدام شد

فرار سرمایه از بورس به صندوق‌های درآمد ثابت

مبلغ یارانه نقدی دهک‌های مختلف چقدر است؟

نارضایتی اسراییل از روند مذاکرات ایران و آمریکا

هشدار تند عراقچی به انگلیس درباره ایران

واکنش زیدآبادی به اظهارات جنجالی قاسمیان در عربستان