تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
سفر غیرمنتظره آنتونی بلینکن به عراق همزمان با جنگ اسرائیل و حماس

تشدید حملات اسرائیل به غزه؛ نخست وزیر عراق پس از دیدار شبانه با وزیر خارجه آمریکا در تهران

آنتونی بلینکن بیش از یک ساعت در بغداد با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. سپس به سفارت ایالات متحده در این کشور رفت و در آنجا در یک جلسه توجیهی امنیتی با موضوع تهدیدات علیه تأسیسات ایالات متحده در این کشور شرکت کرد

اقتصاد۲۴- محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق صبح امروز در رأس هیاتی عالی رتبه برای دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد.
وی در بدو ورود در فرودگاه مهر آباد مورد استقبال جواد اوجی وزیر نفت کشورمان قرار گرفت.
سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد از «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، به صورت رسمی استقبال کرد.
در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، سران ایران و عراق با ادای احترام به پرچم، از یگان تشریفات سان دیدند.
قرار است رئیس جمهور و نخست وزیر عراق پس از ملاقات دوجانبه، در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌های صورت گرفته را تشریح کنند.
گفتنی است که دیروز وزیر خارجه آمریکا در بغداد حضور داشت و با مقامات عراق دیدار کرده بود.
هم چنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد، پایتخت عراق شد.
این بازدید در جریان سفر منطقه‌ای او به خاورمیانه و همزمان با تشدید تنش‌ها انجام شد.


بیشتر بخوانید:  دگرگونی خاورمیانه با جنگ غزه؛ سودای بر باد رفته کریدور هند، اسرائیل، اروپا


آنتونی بلینکن بیش از یک ساعت در بغداد با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. سپس به سفارت ایالات متحده در این کشور رفت و در آنجا در یک جلسه توجیهی امنیتی با موضوع تهدیدات علیه تأسیسات ایالات متحده در این کشور شرکت کرد.

سفر آقای بلینکن به عراق در زمانی انجام شده که در پی حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، جنگی خونین میان دو طرف آغاز شده و به تبع آن، گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران نیز حملات علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه را افزایش داده‌اند.

کارشناسان اسرائیلی: بی‌بی برای بقای سیاسی است که بر طبل جنگ می‌کوبد

به گفته کارشناسان، نقص‌های امنیتی آشکار شده پس از حمله حماس می‌تواند بزرگترین و احتمالاً مهلک‌ترین ضربه را به باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل وارد کند که در حال حاضر با مشکلات حقوقی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.
اسرائیلی‌ها که از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در سال گذشته به شدت دچار اختلاف و چند دستگی شده بودند، در جنگ علیه حماس متحد شده‌اند.
فرانس‌پرس در گزارشی آورده است که برغم این موضوع، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رهبر سیاسی کهنه کار اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) باید برای بقای خود پس از پایان درگیری‌های جاری بجنگد.
نویسنده این گزارش مدعی است که اسرائیل پس از شوکی که در پی حملات ۷ اکتبر حماس متحمل شد صفوف خود برای حمایت از فرمان عملیات نظامی این سیاستمدار ۷۴ ساله به منظور «درهم شکستن» مقاومت ستیزه جویان فلسطینی یکپارچه کرده است.

ارسال نظر