تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

علی بنیادی، بنیاد اینشورتک‌ ها را بر باد می‌دهد؟!

«سه‌شنبه‌های نوآوری بیمه مرکزی» که «علی بنیادی» را می‌توان بنیانگذار آن دانست، در حالی طی سال گذشته به یک شوآف واقعی تبدیل شد که پس از فاجعه لو رفتن اطلاعات بیمه گذاران از طریق یک نرم افزار صدور بیمه نامه، عملا همه سرمایه گذاری‌ها در این حوزه را به سخره گرفت!

اقتصاد ۲۴- با ظهور اینشورتک‌ ها و دسترسی آن‌ها به اطلاعات عمومی و خصوصی بیمه گذاران، همواره این سوال مطرح بوده و هست که امنیت این اطلاعات را چه کسی تضمین می‌کند؟

پیش از ظهور اینشورتک ها، اطلاعات بیمه گذاران در اختیار چند سرور مشخص بود و ظاهرا این اطلاعات در مراکز امنی نگهداری می‌شد، اما پس از این که اینشورتک‌ها پا به میدان عملیات بیمه گری گذاشتند، تهدید «لو رفتن اطلاعات» همواره بر سر صنعت بیمه سنگینی می‌کرد.

بیمه مرکزی که گویا نسبت به امکان لو رفتن این اطلاعات همواره در خوف و رجا بوده است، پس از ماجرای هک سرور یکی از منابع داده، با فرار رو به جلو، اعلام کرد که «ما در حفظ اطلاعات کوتاهی نکرده ایم» و یا «قبلا بار‌ها به آن‌ها تذکر داده بودیم!» با این حال اکنون یکی از متهمان اصلی عدم حفظ اطلاعات بیمه گذاران، همین نهاد ناظر است که مدعی است توانسته در حوزه پدافند غیرعامل، پیشتاز باشد.

از سوی دیگر، با احساس خطر درباره احتمال تکرار این ماجرا، این بار اینشورتک‌ ها هدف حمله قرار گرفته‌اند و نهاد ناظر صنعت بیمه نیز در تلاش است خود را پیش از همه، از این ماجرا مبرا کند.


بیشتر بخوانید: چرا "اینشورتک‌ها" در ایران به اندازه کافی رشد نکردند/ رفتار رگولاتوری در ایران به شکل سنتی است


«علی بنیادی نایینی»، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی را می‌توان بانی برپایی پروژه «سه‌شنبه‌های نوآوری بیمه مرکزی» دانست که در تلاش بود از این طریق، رابطه خود با فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه در صنعت بیمه را مثبت نشان دهد.

با این حال پس از برگزاری چندین دوره از این رویداد و سیل انتقاد‌ها به آن، بنیادی نه تنها این رویداد را تعطیل کرد، بلکه حتی نگاه خود به اینشورتک‌ ها را نیز تغییر داده است، به گونه‌ای که اولین نشست راهبردی و تخصصی فعالان حوزه اینشورتک در صنعت بیمه که به تازگی در بیمه مرکزی برگزار شد و مدیریت آن را علی بنیادی بر عهده داشت، با حذف اینشورتک‌های فعال در بازار همراه بود!

اخبار رسیده از این حکایت دارد که با وجود درج نام مدیران «ازکی»، «بیمه بازار» و «بیمه دات کام» به عنوان سردمداران حوزه اینشورتک در فهرست مدعوین این رویداد، پیش از برگزاری، این نام‌ها به دستور «مقامات بالا» حذف شده است.

از سوی دیگر، «مهدی مختاری» که به تازگی به عنوان سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی منصوب شده است نیز نگاه مثبتی به استارت‌آپ‌ها ندارد، به گونه‌ای که سهم بازار آن‌ها را نه از طریق نوآوری و فناوری، بلکه از طریق ارائه تخفیف‌های نامتوازن برای خرید بیمه نامه عنوان می‌کند.

آن طور که به نظر می‌رسد، بنیادی قصد دارد فضای محدودتری برای اینشورتک‌ ها ایجاد کند تا از این طریق، دست کم کنترلی بر رفتار آن‌ها در بازار داشته باشد. این در حالی است که بیمه گری دیجیتال از برنامه‌های استراتژیک ابلاغ شده به همه شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر است.

امروز اگر پای درد دل استارت‌آپ‌های فعال در صنعت بیمه بنشینیم بسیار از بی‌مهری‌های بیمه مرکزی سخن خواهند گرفت، رگولاتوری که خود باید به دنبال توسعه نفوذ فناوری در این صنعت باشد با صدور بخشنامه‌های متعدد و عدم اعتقاد راسخ به اینشورتک‌ها، سنگ پیش پای نوآوران صنعت بیمه می‌اندازد.

امروز کارشناسان امر معتقدند تا بیمه مرکزی و نیز مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌گر به این باور نرسند که باید از سنت در صنعت بیمه به سمت بیمه دیجیتال و نوآور تغییر رویه داد، هیچ اتفاق خاصی در صنعت بیمه رخ نخواهد داد و همین عاملی است که هر روز فاصله صنعت بیمه در ایران با جهان پیشرفته را بیش از پیش می‌کند.

ارسال نظر