تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۵ دی ۱۴۰۲

سید حسن خمینی:اگر امام را بگیرند جمهوری اسلامی هیچ چیزی برای بقا ندارد

بحث امام به حدی کمرنگ است که آدم بعضی وقت‌ها فکر می‌کند این غفلت نمی‌تواند ناشی از یک ندانم‌کاری باشد شاید یک تحلیلی پشت داستان است.

اقتصاد۲۴-«میراث امام (ره) برای جامعه ایرانی»؛ موضوعی است که این روز‌ها بسیاری از اساتید، عالمان و تحلیلگران در ضرورت آن سخن گفته و ابعاد و زوایای گوناگون آن را تحلیل می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران، اما معتقدند، «جمهوری اسلامی»، «مردمسالاری» و «حاکمیت قانون» مهم‌ترین میراث امام برای جامعه ایرانی و نسل‌های آینده این کشور است.

با یک چنین پیشینه‌ای، زمانی که این عبارت از زبان یادگار امام (ره) شنیده می‌شود که «بحث امام به حدی کمرنگ است که آدم بعضی وقت‌ها فکر می‌کند این غفلت نمی‌تواند ناشی از یک ندانم‌کاری باشد؛ شاید یک تحلیلی پشت داستان است.» باید نگران نفوذ برخی افراد و جریانات برای زدودن این میراث شد، چراکه برای کم کردن دامنه تاثیرگذاری امام (ره) در جامعه ایرانی باید میراث باقی‌مانده از بنیانگذار جمهوری اسلامی را در فراموشخانه ناخودآگاه جمعی جامعه نشاند. برای درک چرایی «کمرنگ کردن بحث امام» که سید حسن آن را نیازمند «تحلیل» می‌داند، باید دید کدام افراد و گروه‌ها به دنبال جایگزینی «جمهوری اسلامی با حکومت اسلامی»؛ جایگزینی «حاکمیت قانون با حاکمیت فردی» و جابه‌جایی اراده و خواست اکثریت با اراده و خواست اقلیتی معدود بوده و همچنان نیز هستند؟ پیگیری ردپای این افراد و گروه‌ها، به این پرسش بنیادین پاسخ خواهد داد که کمرنگ کردن میراث امام (ره) به نفع کدام جریان خاص بوده است.

سید حسن خمینی، اما با بازخوانی نقش امام در ایجاد اتحادی فراگیر میان مردم می‌گوید: «الان ۱۰ نفر را در میان معارضین جمهوری اسلامی پیرامون یک نکته نمی‌توانید دور هم جمع کنید. اما به اعتماد امام ۹۸درصد از مردم به جمهوری اسلامی رای دادند. او با بیان اینکه مردم به خاطر علی بن مهزیار یا مقبوله عُمر بْن حنْظله به جمهوری اسلامی رای ندادند، به خاطر امام رای دادند، گفت: اتفاقا ضدانقلاب، بیرونی‌ها و کسانی که بوق دست‌شان است درست تشخیص داده‌اند و از راه تمسخر وارد شده‌اند که این قداست را بشکنند.»

یادگار امام (ره) با تاکید بر اینکه همه هویت ما جمهوری اسلامی و بزرگ‌ترین سرمایه ما امام است، افزود: «مردم به خاطر علی بن مهزیار، خیران خادم یا مقبوله عُمر بْن حنْظله به جمهوری اسلامی رای ندادند، به خاطر امام رای دادند. خیلی از مراجع همین فتوا‌ها را هم قبول نداشتند. مردم اسلام سیاسی یا اسلام حکومتی، حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی را در قالب این شخصیت دیدند و به خاطر او رای دادند و اتفاقا ضدانقلاب، بیرونی‌ها و کسانی که بوق دست‌شان است درست تشخیص داده‌اند و از راه تمسخر وارد شده‌اند که این قداست را بشکنند.»


بیشتر بخوانید:سید حسن خمینی: راه‌حل مشکلات خالص‌سازی و یکدست شدن حاکمیت نیست


حجت‌الاسلام سید حسن خمینی که این اظهارات را در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»، مطرح کرد، در ادامه گفت: بحث در مورد امام سهل و ممتنع است. امام همه هویت انقلاب و جمهوری اسلامی است و به خاطر همین هم بیشترین هجمه‌ها حتی تا امروز به امام است و اگر هم قرار است کاری برای بقای جمهوری اسلامی و انقلاب شود، باز باید راجع به امام کار کرد. اگر از من بپرسند که بزرگ‌ترین کار امام چه بود؟ یا بگویند بین اسقاط سلطنت و از بین بردن رژیم ستمشاهی و برپایی جمهوری اسلامی کدام‌یک مهم‌تر بود؟ خواهم گفت که دومی به مراتب از اولی مهم‌تر است. تخریب، کاری سخت ولی در قیاس با ساختن کار بسیار راحتی است. نمونه سال گذشته را ببینید که همه ایادی دشمن وقتی می‌خواستند به جمهوری اسلامی هجمه کنند، با هم بودند، ولی وقتی خواستند یک جمله مشترک بگویند و سراغ ایجابی حرف زدن رفتند، تمام شد؛ یعنی ۱۰ نفر هم دور هم جمع نمی‌شوند. برای اینکه بگویند جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم، دور هم جمع بودند، ولی به محض اینکه پیرامون یک جمله ایجابی جمع شدند دعوا‌ها شروع و به فاصله چند هفته طومار کل قصه جمع شد؛ چون می‌خواستند بگویند چه چیزی می‌خواهیم؛ لذا آن‌ها که توان براندازی «جمهوری اسلامی» را ندارند، اگر هم به فرض داشته باشند، دیگر توان ایجاد چیزی غیر از آن را ندارند. امام، هم رژیم شاه را ساقط کرده و هم با رای ۹۸ درصد از مردم نظام بعدی را ایجاد کرده است. یعنی از دل مبارزینی که مارکسیست، ملی‌گرا، چپ و راست بودند. همه آن‌ها تحت تفوق امام که گفته جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، ۹۸ درصد ایجابی رای داده‌اند.

یادگار امام (ره) تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد امام را بشناسد، باید به قدرتی توجه کند که توانست تجمیع‌کننده تمام نیرو‌هایی باشد که مخرب یک سیستم فاسد بودند و از دل نفی‌های مختلف به یک نکته ایجابی برسد و بلافاصله بعد از اسقاط یک حکومت فاسد، یک سیستم جدید را ایجاد کرده است. الان ۱۰ نفر را در میان معارضین جمهوری اسلامی پیرامون یک نکته نمی‌توانید دور هم جمع کنید. اما به اعتماد امام ۹۸ درصد از مردم به جمهوری اسلامی رای دادند؛ این خیلی امر مهمی است. دل‌های مردم به لطف خدا در یک نفر جمع شده و یک نفر «کانون اعتماد» و «محل عشق» مردم روستا و شهر، کوچک و بزرگ شده است. انقلاب اسلامی سال ۵۷ یک ویژگی خیلی بزرگ دارد که هیچ انقلابی ندارد؛ انقلاب طبقاتی نیست. یعنی جامعه را بالا به پایین قطع نکرده؛ هفت، هشت دهک پایین که صددرصد تابع جمهوری اسلامی و امام بودند، ولی طرفداران جمهوری اسلامی در دهک اول هم به اندازه دهک‌های دوم و سوم بودند؛ پولدار، غیرپولدار، دانشگاهی، حوزوی، سنّی، شیعه، همان چیزی که امام با تعبیر لطیف خودشان «همه با هم» می‌گفتند.

بُعد علمی امام بسیار ناشناخته است

سید حسن در ادامه به ابعاد ناشناخته امام اشاره کرد و گفت: بُعد علمی امام بسیار ناشناخته است. یعنی حجاب معاصریت و سیاست روی عمق ذهنی امام در بحث‌های فقهی، اصولی، فلسفی و عرفانی ایشان پنهان شده است. اگر این عظمت کار سیاسی امام نبود، کار علمی، قدرت فقه، اصول، فلسفه و کلامش بیشتر بروز می‌کرد. اما مثل یک درخت بسیار عظیمی به نام سیاست و انقلاب و جمهوری اسلامی ایجاد شده و بقیه شاخه و برگ‌های پایینی دیده نمی‌شود. هر شاخه و برگ این پایین از بسیاری درختان دیگر بزرگ‌تر است. اما همین امامی که یک فیلسوف است که دانش او غرق اصطلاحات اصولی و فقهی هم هست، طوری با مردم حرف می‌زند که روستایی هم می‌فهمد و اصلا گنگ حرف نمی‌زند.

سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه همه هویت ما جمهوری اسلامی و بزرگ‌ترین سرمایه ما امام است، افزود: مردم به خاطر علی بن مهزیار، خیران خادم یا مقبوله عُمر بْن حنْظله به جمهوری اسلامی رای ندادند؛ به خاطر امام رای دادند. خیلی از مراجع همین فتوا‌ها را هم قبول نداشتند. مردم اسلام سیاسی یا اسلام حکومتی، حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی را در قالب این شخصیت دیدند و به خاطر او رای دادند و اتفاقا ضد انقلاب، بیرونی‌ها و کسانی که بوق دست‌شان است درست تشخیص داده‌اند و از راه تمسخر وارد شده‌اند که این قداست را بشکنند.

وی ادامه داد: متاسفانه متولیان عرصه فرهنگی ما به شدت نسبت به این امر غفلت‌زده هستند. بحث امام بسیار کمرنگ است و به حدی است که آدم بعضی وقت‌ها فکر می‌کند نمی‌تواند این غفلت ناشی از یک ندانم‌کاری باشد و شاید یک تحلیلی پشت داستان است. سرود جمهوری اسلامی وقتی تصویب شده اسم امام داخل آن نبوده و مقام معظم رهبری گفتند امام را داخل آن بگذارید. خود ایشان یک روز به من گفت غیر از حسینیه فاطمه الزهرا (س) که در مصلا است، هر چیزی در هر جایی ساخته‌ام به نام امام ساخته‌ام. با چنین پیشینه‌ای، توجه نکردن نهاد‌های فرهنگی ما اصلا قابل فهم نیست. نسل اولی که در زمان انقلاب بودند و آن را لمس کردند تا وقتی در قید حیات هستند، می‌توانند ارزش‌ها را منتقل کنند. به این جهت وجود آقای درّی نجف‌آبادی در استان مرکزی یک سرمایه است. واقعا هم پدر معنوی هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» ایشان هستند. ولی قصه این است که تا وقتی این مجموعه هستند باید کار را به صورت مشترک و پررنگ همه پیش ببرند؛ تنوع هم بدهند.

گرفتار دعوا‌های سیاسی شده‌ایم

یادگار امام (ره) با اشاره به اینکه گرفتار دعوا‌های سیاسی شده‌ایم، گفت: متاسفانه تحلیل‌های غلط سیاسی که همه را گرفتار کرد؛ این تحلیل‌ها به خصوص در سال‌ها و دوره‌هایی، بیشتر لطمه زد و مصداق «یکی بر سر شاخ بن می‌برید» شد. این درحالی است که اگر امام را از جمهوری اسلامی بگیرند، جمهوری اسلامی هیچ چیزی برای بقا ندارد. این دقیقا همان مطلبی است که رهبری دو سال پیش در حرم گفتند که «امام روح و جان جمهوری اسلامی است»؛ یعنی بدون روح می‌میرد و یک کالبد بی‌روح است. چقدر روی این کار کردند و برای آن برنامه گذاشتند؟! اصلا بحث پول گذاشتن نیست؛ بلکه سوال این است که چه مقدار سیاست‌های شما این بوده؟ چقدر به این نکته توجه شده است؟ هفته فرهنگی خمین یکی از نکاتی است که این موضوع را زنده می‌کند. کار‌های خوبی برای بحث بیکاری، آبرسانی و بحث‌های دیگر شهر خمین انجام شده ولی باید خیلی بیشتر برای آن کار شود. هفته فرهنگی خمین هم مرتبط با امام و همچنین مردم خمین است. این‌طور که گزارش دادند، آقای استاندار در این زمینه آستین را بالا زده و با روحیه انقلابی بسیار خوبی به این کار وارد شده است؛ ریشه این را طوری بگذارید که تا سال‌ها ادامه پیدا کند. ظرفیت‌های پایه را باید در استان مرکزی پیش برد و یک جشنواره ملی را به آنجا منتقل کرد. مثلا در اصفهان یک جشنواره کودک و نوجوان هست؛ یکی از جشنواره‌ها را در همین هفته فرهنگی برگزار کنید.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر