تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهترین شهرهای ایران برای کسب و کار و زندگی/ ارزان‌ترین شهر برای سکونت

تهران اشتغال‌زاترین شهر ایران است؛ در واقع پایتخت نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و بخش عمده‌ای از تولیدات صنعتی کشور به این شهر اختصاص دارد. تهران که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایران و سومین شهر پرجمعیت خاورمیانه است، به‌ عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی و صنعتی ایران شناخته می‌شود.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: از گذشته‌ها تا به امروز، رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه اقتصاددانان بوده است. اقتصاددانان عوامل مختلفی جهت توسعه اقتصادی یک کشور را مطرح کرده‌اند. شهرنشینی در کشور ما حدود ۷۵ درصد از فرمت جهانی بالاتر است و این مساله باعث شده تا بخش عمده‌ای از تولید اقتصادی نیز در همین شهر‌ها صورت بگیرد. در سالنامه آماری آمده، تهران از نظر شاخص‌های رقابت‌پذیر اقتصادی در طبقه کاملاً برخوردار قرار داد. بعد از تهران شهر‌های اهواز و اصفهان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین شهر‌های مشهد، شیراز، ساری و تبریز جزو شهر‌های نسبتاً برخوردار هستند. با وجود اینکه تهران را از همه جهات می‌توان بهترین و اقتصادی‌ترین شهر ایران دانست، اما این شهر از آلوده‌ترین آب و هوا و همچنین شلوغی فراوان برخوردار است که همین امر زندگی را برای ساکنین آن، با مشکل توام کرده است.

وضعیت اشتغال زایی

در یک نگاه کلی وضعیت اشتغال در بخش‌های غربی و جنوبی کشور بحرانی جدی دارند. البته وضعیت اشتغال در خوزستان به دلیل وجود نفت و اشتغال‌زایی حاصل از آن، نسبتاً مناسب‌تر است. در قسمت‌های مرکزی کشور شامل استان‌های یزد، کرمان و خراسان جنوبی اوضاع اشتغال بهتر از بخش‌های غربی و جنوبی است و هر چه به سمت شمال غرب حرکت می‌کنیم وضعیت اشتغال رو به بهبود می‌رود.

بهترین وضعیت اشتغال در کشورمان مربوط به دو استان تهران و مرکزی است. نرخ بیکاری این دو استان از متوسط کشوری ۳.۵ واحد درصد کمتر و معادل ۷.۲ درصد است. پس از این دو استان، یزد و کرمان با نرخ بیکاری به ترتیب ۷.۳ و ۷.۴ درصدی، بهترین وضعیت نرخ اشتغال را از خود نشان داده‌اند.

بهترین شهر ایران از لحاظ هزینه زندگی

هزینه زندگی جزو موارد بسیار مهمی است که در انتخاب بهترین شهر ایران برای زندگی باید به آن توجه داشته باشید. هزینه زندگی در شهر‌های مختلف به عوامل متفاوتی بستگی دارد. شما باید هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش، امکانات شهری و حمل و نقل را در نظر بگیرید که هزینه مسکن و خوراک جزء مهم ترین‌ها است.


بیشتر بخوانید: اقتصاد ایران در زمان محمدرضا پهلوی چگونه بود؟


طبق آخرین تحقیقاتی که انجام شده، ارزان‌ترین استان‌ها از لحاظ قیمت مسکن به ترتیب استان کهگیلویه و بویر احمد و بعد استان یزد است و از لحاظ دیگر هزینه‌های زندگی به غیر از مسکن، هزینه این شهر‌ها با تهران و دیگر شهر‌های گران، خیلی تفاوتی ندارد.

ارزان‌ترین شهر ایران برای زندگی

قم ارزان‌ترین شهر ایران برای زندگی است. با وجود آب‌ و هوای خشک در ۹ ماه از سال، شهر قم گزینه مناسبی برای زندگی به حساب می‌آید. رشد جمعیت این شهر به‌ دلیل موقعیت بین راهی، نزدیکی به پایتخت، وجود حرم حضرت معصومه (س)، بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع و چند شهرک صنعتی است. همچنین صنعت گردشگری به‌ویژه توریسم مذهبی موجب رونق بازار کار در این شهر می‌شود. پس از قم، استان مرکزی و استان مازندران از ارزان‌ترین استان‌های کشور است.

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر یونسکو

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر یونسکو «تبریز» معرفی شده است. تبریز که در استان آذربایجان شرقی و در شمال غرب کشور قرار دارد، دارای قدمتی چهار هزار ساله است. تبریز مهم‌ترین شهر آذربایجان است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین قطب اقتصادی، بازرگانی، ارتباطی، آموزشی، فرهنگی، صنعتی و نظامی استان شناخته می‌شود.

بهترین شهر ایران از نظر کسب و کار

تهران اشتغال‌زاترین شهر ایران است؛ در واقع پایتخت نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و بخش عمده‌ای از تولیدات صنعتی کشور به این شهر اختصاص دارد. تهران که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایران و سومین شهر پرجمعیت خاورمیانه است، به‌ عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی و صنعتی ایران شناخته می‌شود. از این‌رو، امکانات و فرصت‌های شغلی بسیاری در این شهر وجود دارد و بهترین شهر ایران از نظر کسب‌ و کار به شمار می‎‌رود. پس از تهران، شهر اراک در استان مرکزی و شهر یزد، اشتغال‌زاترین شهر‌های ایران محسوب می‌شوند.

بهترین شهر ایران از نظر منابع

گچساران بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر منابع است. این شهر از شهر‌های صنعتی و در جنوب غربی استان کهکیلویه و بویراحمد است که طبیعت زیبایی هم دارد و به‌ عنوان غنی‌ترین شهر ایران از نظر منابع معرفی شده است؛ زیرا بیش از ۲۰ درصد منابع نفتی ایران در این شهر واقع شده است.

این شهر با دارا بودن دومین میدان بزرگ نفتی کشور و میدان‌های گازی به سرزمین آب و آتش شهرت دارد. همچنین به‌ دلیل وجود مرتفع‌ترین میدان نفتی کشور، به بام نفتی ایران نیز شناخته می‌شود. بهره‌برداری نفت و گاز، وجود شهرک کشاورزی امامزاده جعفر، باغ‌های مرکبات و شهرک صنعتی چهار بیشه از منابع اصلی درآمد اقتصادی شهر گچساران است.

ارسال نظر