تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۶ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اقتصاد ایران در زمان محمدرضا پهلوی چگونه بود؟/ دوران پهلوی دوم، بهترین دوران اقتصادی کشور بود؟

اقتصاد ایران در فاصله ۱۰ ساله ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ در دوره برنامه‌های عمرانی سوم و چهارم، با نرخ رشد ۱۱٫۵ درصد میانگین سالانه و نرخ تورم تک‌رقمی ۲٫۶ درصد میانگین سالانه، دارای یکی از بیشترین رشد‌ها در میان کشور‌های در حال توسعه بود و اقتصاد ایران ظرف ۱۰ سال چهار برابر شد.

اقتصاد ایران در دوران محمدرضا پهلوی

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: دهه ۴۰ اوج اقتدار دوره محمدرضا، شاه دوم دوره پهلوی بود. اقتصاد کشور به اوج شکوفایی رسیده بود و در سایه این اقتدار، صنایع کوچک و بزرگ زیادی ایجاد شد. چرخ اقتصاد می‌چرخید و تورم پایین و رشد اقتصادی ایران برای سال‌های طولانی در دنیا نظیر نداشت.

قرارداد «امینی ــ پیج» یا «کنسرسیوم»، نفت ایران را تا ۲۵ سال در انحصار چند کمپانی فراملیتی قرار داد. با امضای این قرارداد در انتهای سال ۱۳۳۳، طی پنج سال بعد از آن، تولید نفت از ۱۶ به ۵۲ میلیون تن در سال بالغ شد. در این پنج سال، درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت از ۱۴۰ میلیون به ۳۶۰ میلیون دلار رسید. آمریکایی‌ها عنان برنامه‌ریزی اقتصادی کشور را در دست گرفته بودند. شاه «انقلاب سفید» را اعلام عمومی کرد و با نگاه به اصل چهار ترومن، اصلاحات ارضی را اجرایی کرد. 

اقتصاد ایران در دوران محمدرضا پهلوی

رشد و پایدارسازی چرخه‌ای

بعد از کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت مصدق، دوره جدیدی از «نفت و یکه‌سالاری» در توسعه اقتصادی ایران آغاز شد. قرارداد ۱۹۵۴ بین ایران و کنسرسیومی از شرکت‌های غربی حاصل شد و کارکرد‌های شرکت نفت ایران و انگلیس را بر عهده گرفت و بار دیگر منابع نفتی ایران را در کنترل خارجی درآورد.

با شروع مجدد صادرات نفت در اکتبر ۱۹۵۴، تولید نفت از ۱۶٫۲ میلیون بشکه در ۱۹۵۵ به ۵۲٫۴ در ۱۹۶۰ رسید. درآمد ارزی کل از بخش نفتی نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای از ۱۳۹ میلیون دلار به ۳۵۹ میلیون دلار رسید. از سر گرفتن صادرات نفت و کمک فنی و مالی آمریکا، دولت را قادر ساخت دومین برنامه هفت ساله توسعه (۱۹۵۶–۶۲) را شروع کند. این برنامه چارچوبی مشابه برنامه اول داشت، ولی در مقیاس بزرگتری پیاده‌سازی شد.

اقتصاد ایران در دوران محمدرضا پهلوی

آغاز بیماری هلندی در اقتصاد ایران

اقتصاد ایران در فاصله ۱۰ ساله ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ در دوره برنامه‌های عمرانی سوم و چهارم، با نرخ رشد ۱۱٫۵ درصد میانگین سالانه و نرخ تورم تک‌رقمی ۲٫۶ درصد میانگین سالانه، دارای یکی از بیشترین رشد‌ها در میان کشور‌های در حال توسعه بود و اقتصاد ایران ظرف ۱۰ سال چهار برابر شد.

اما بناگاه در میانه دهه پنجاه همزمان با رشد درآمد‌های نفتی، اقتصاد کشور دچار بحران شد. در پی افزایش قیمت نفت در اثر جنگ اعراب و اسرائیل و اجرای برنامه عمرانی پنجم کشور به بیماری هلندی دچار شد. شاه معتقد بود که بزرگ‌ترین منبع طبیعی ایران یعنی نفت قبل از پایان قرن به‌طور کامل تمام خواهد شد. از این رو در نظر داشت با به حداکثر رساندن بهره‌برداری از نفت، اقتصاد صنعتی مدرن و متنوعی را پایه‌ریزی کند تا ایرانی امن و روبه پیشرفت بعد از اتمام نفت امکان استمرار داشته باشد.


بیشتر بخوانید: اقتصاد ایران در زمان رضاشاه چگونه بود؟/ تحول در شهرها و فقر در روستاها


ظرفیت‌های خالی اقتصاد ایران، به خصوص در بخش نفت و صنایع بزرگ موجب شد شرایط برای یک جهش خیره‌کننده در آمار‌های اقتصادی آماده شود، روندی که آغاز شد و برای زمانی بیش از یک دهه ادامه یافت.

رشد اقتصادی ایران، طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۳ (۱۳۴۳ تا ۱۳۵۳) عموماً بالای ۱۰ درصد بود و حتی در سال‌های ۱۹۶۵، ۱۹۶۹ و ۱۹۷۶ رقم باورنکردنیِ حدود ۱۷ درصد را تجربه کرد. این حد از رشد حتی در تجربۀ سال‌های اخیر چین هم دیده نمی‌شود و بخت هم با شاه یار بود. قیمت هر بشکه نفت‌خام که در جولای ۱۹۷۳ (تیرماه ۱۳۵۲) کمتر از ۲۱ دلار بود، در ژانویه (دی‌ماه ۵۲) به ۵۶ دلار رسید. روند فزایندۀ قیمت نفت ادامه داشت تا در آوریل ۱۹۸۰ (فروردین ۱۳۵۹) رکورد بی‌سابقۀ ۱۲۶ دلار به ثبت رسید. پس از آن به‌تدریج قیمت نفت تا سال‌های متمادی به کانال ۳۰ تا ۵۰ دلار بازگشت.

اقتصاد ایران در دوران محمدرضا پهلوی

توسعه صنعت

درآمد‌های نفتی حکومت پهلوی در طی سال‌های دهه ۵۰، در میان مدل‌های موجود برای توسعه صنعتی به دو مدل جایگزینی وارادات و توسعه صنایع صادراتی روی آورد. بر اساس الگوی جایگزینی واردات، محصولات وارداتی باید در داخل کشور تولید می‌شد، گسترش بازار داخلی به تحرک صنایع جایگزین کننده کمک می‌کرد و تمهیدات محدود کننده واردات، مانع ازهم پاشیدگی بازار داخلی محسوب می‌شد.

متاسفانه این سیاست به تغییرات ساختار صادرات اقتصاد ایران منجر نشد، زیرا در ایران صنعت وابسته به بخش صادرکننده نفت بود و این فروش نفت هم امکان واردات آنچه را که برای جریان صنعتی شدن لازم بود، فراهم می‌آورد.

هنگامی که توسعه صنایع صادراتی در سال‌های اولیه دهه ۵۰ مورد توجه قرار گرفت، صنعت فولاد از اهمیت بیشتری برخوردار شد. همچنین صنایع سرمایه‌ای و صنایع انرژی پایه مثل سیمان و فولاد و پتروشیمی هم مورد تاکید قرار گرفتند. اما با توجه به پیچیدگی این صنایع، ایران روز به روز به کشور‌های صاحب تکنولوژی و شرکت‌های چندملیتی بیشتر وابسته می‌شد. برای مثال پتروشیمی از یک سو، میزان وابستگی کشور را به کشور‌های غربی افزایش می‌داد چراکه آن‌ها فناوری این رشته‌ها را در اختیار داشتند و از سوی دیگر، بازار محصولات پتروشیمی در دست چند شرکت چندملیتی بود و ایران که توانایی رقابت با این کشور‌ها را در دنیا نداشت، مجبور می‌شد با توافق با آن‌ها راهی برای خود در بازار‌های جهانی از میان مدار‌های بازرگانی این شرکت‌ها بیابد.

اقتصاد ایران در دوران محمدرضا پهلوی

وضعیت اقتصاد ایران بین سال‌های ۵۰ تا ۵۷

قیمت نفت در ابتدای دهه ۵۰ شمسی به یکباره افزایش قابل توجهی پیدا کرد، به طوری که سهم درآمد‌های نفتی ایران نسبت به کل درآمد‌های دولتی از ۱۱ درصد در سال ۱۳۳۳ به حدود ۸۶ درصد در سال ۱۳۵۳ افزایش یافت، با وجود این درآمد نفتی ایران، هیچگونه تغییری در زندگی مردم ایجاد نشد. روستائیان که با فقر زیادی زندگی می‌کردند با رویای دستیابی به زندگی بهتر به سمت شهر‌ها روان شده بودند، اما بعد از رسیدن به تهران با مشکل مسکن مواجه شده و گرفتار بلایی دیگر یعنی زاغه‌نشینی شدند.

کارگران وضع مناسبی نداشتند و در بدبختی به سر می‌بردند. قشر پائین‌تر طبقه کارگر -به ویژه کارگران ساختمانی، دستفروش‌ها، کارکنان کارخانه‌های کوچک و کارگران موقت- که مشمول طرح‌های بیمه و برنامه‌های مشارکت در سود نبودند، از مزایای برنامه‌های رفاه اجتماعی بهره‌مند نمی‌شدند. به بیان دیگر، درآمد‌های بیش از حد نفت به فقر این توده‌های میلیونی که بیشترشان از روستا‌ها به شهر‌ها رانده شده بودند پایان نداد بلکه شکل آن را مدرن کرد.

در سال‌های دهه ۵۰ در مقاطعی مردم از دسترسی به کالا‌های اساسی زندگی ناتوان شدند. در سال منتهی به سقوط رژیم شاه، بسیاری از کشتی‌های حامل مواد غذایی در بندر‌ها لنگر انداخته و همانجا مانده بودند و اغلب کالا‌های آن در حال گندیدن بود. به دلیل همین کمبود‌ها بود که شاه عقیده داشت مردم باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و بدون آن‌ها زندگی کنند. در چنین شرایطی مردم حتی از ابتدایی‌ترین امکانات نیز محروم بودند. یک نمونه از این موضوع، قطع پرتکرار برق بود. خاموشی‌های برق، رژیم را به سرگیجه دچار ساخته و سبب نارضایتی فراوانی در بین مردم شد. تا جایی‌که دیگر هیچ‌کس، وعده‌های پشت سرهم رژیم را در مورد اینکه «افزایش مخارج تسلیحاتی، اثری در کاستن از فعالیت در بهبود زندگی مردم ندارد» باور نمی‌کرد.

مردم در ایران، به شدت از کمبود روشنایی برق و عدم توانایی در استفاده از تهویه و یخچال در بحبوحه‌ی گرما، عذاب می‌کشیدند و احساس می‌کردند؛ بودجه‌ای که می‌بایست صرف تأمین رفاه آن‌ها شده باشد، به خرید جنگ افزار اختصاص یافته است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
بابک
1
17
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
خدا را شکر هنوز افرادی که در دوره شاه زندگی کردند هنوز هستند و دروغ های شما در مورد زندگی در آن زمان را افشا میکنند . بهتر نیست به جای دروغگویی کمی انصاف داشته باشید و فقط سکوت کنید . متاسفانه زمان سمت درست تاریخ را به مردم فریب خورده ایران نشان داد . ننگ بر شما
ناشناس
9
39
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
اگر همان جنگ افزار نبود می‌توانستید در مقابل صدام دوام بیاورید ، الحمدالله الان مردم در فقر زندگی نمی‌کنند ، واقعا از نوشتن این اراجیف خجالت نمی‌کشی ، زمان شاه اینگونه رانت واختلاس بود ، در زمان هویدا سیزده سال قیمت ها تغییر نکرد و.................
ناشناس
11
40
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
ماکه نبودیم وندیدیم ولی نود درصد کارخانجات و شرکتهای عمرانی مربوط به همون سالهاست ..
ناشناس
6
37
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
نویسنده محترم ،نوشتی اما درست ننوشتی،من یک دانش اموز بودم در زمان شاه یک نوشابه را میخریدم ۱۰ ریال و در طول سال هیچ افزایش قیمت نداشت،پدرم یک زمین خرید ۳۰۰ متر خانه ساخت و ۷ فرزند را بزرگ کرد با حقوق کارگری،از خدمت ترخیص میشدی معرفی بکار میشدی،نه اینکه فساد نبود اما حدود رعایت میشد،دروغ به اقتصاد نبتدید دیگر توات اداره کشور را ندارند باز میگردند به قبل ما انقلاب کردیم معنای انقلاب دگرگونی کامل است مثل انقلاب تابستانی همه سعی در بد بودن اقتصاد به قبل انقلاب دارند ،شاه بد اقتصاد بد فرهنگ بد حجاب بد فساد زیاد اختلاس زیاد در دوران شاه تمام شد و گذشت،شما چه دارید و چه کردید حقوق ۱۰ تومن خط فقر ۴۵تومن جوان بیکار دختر و پسر مجرد ،اجناس گران اقتصاد نا امن پول بی ارزش،سخنان پر طمطراق،بانکها نزول ده و ربا خوار ،هنجارها عوص احتلافات طبقاتی زیاد تورم و رکود،مسکن وارزاق عمومی و تبلیعات فراگیر خوب بودن، رواج خرافات و دین ابزاری ،و تحریف چه جواب دارید شاه مُرد و تمام هیچکس هم از او دیگر خاطره ای ندارد شاید داستانی از زبان پدر بزرگ ها نقل شود الان چه کاره اید،عمر انقلاب به ۴۰ رسیده دوران پختگی ان باید جایی نشان داده شود و ثمرات ان به مردم داده شود،با حلوا حلوا دهان شیرین نمیشود،من از همان ملتی هستم کخ در مقابل ۸سال جنگ ابستادگی کردم و حال برای عملگی هر روز باید بدنبال کار بکردم،لذت انقلاب را یکی به من هم نشان دهد،
ناشناس
6
54
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
خدا بیامرزدش ملت ایران چطور اون دنیا می‌خوان جواب شاه رو بدن
م٠ر
9
49
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
روح شاهنشاه فقید .نور به قبرش بباره
سردار
8
42
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
محمد رضا شاه روحت شاد
علیرضا نوازی
5
29
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
داداش من، شما با این عملکردتون حرفی برای گفتن ندارید.اصلا"کارآمدی اون خدا بیامرز با شما قابل مقایسه نیست.پس لطفا" سکوت کنید
ناشناس
2
28
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
ارزش پول ایران، الان ‌ با زمان شاه همه چیز را نمایان میکند.لازم به توضیحات نیست.
ناشناس
2
26
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
خراب کردیم بدجوری
بهرام
3
20
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
میگن یه میخ میزنه به نعل و....
مثلا میخوای نشون بدی بیطرفی .ولی نیستی
رسانه کارش انعکاس واقعیات
میگی در این سالها شانس با شاه یار بود و قیمت نفت رفت بالا و با نفوذ آمریکایی ها وتسلط'روی شاه فلان و بهمان
چرا نمیگی فشار شاه و پافشاری ایشون باعث گرون شدن نفت شد .چطور طی'این همه سال شانسی اقتصاد رشد کرده بوده؟
خب اگه شانسی بوده چرا قبلی ها نبودن. چرا الان نیست؟
اونموقع آمریکایی ها هم پیمان ایران بودن .نتیجه ش چی بود؟
الان روسیه و چین ه .الان وضعیت چطوره؟
وجدانا خودت از وضعیت الان راضی هستی؟
اینهمه اقتصاد دان وسیاستمدار تو این همه مدت چیکار کردن
هرنامزد انتخاباتی میاد جلو چشم اینهنه دوربین دست میکنه تو جیبش نسخه اقتصادی میپیچه بعدش چی شده؟
اگه به اون دنیا اعتقاد دارین خوب رو بگید حتی اگه به ضررت باشه
سلمان
8
21
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
وابستگی و وادادگی بیش از حد و خوشگذرانی و عیاشی شاه و اطرافیانش مسبب همه این مشکلات بود.
ناشناس
35
7
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ چه چیزیه رو تطهیر کردی
ناشناس
2
10
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
فقط میتونم بگم روحش شاد. تورم سه درصد کجا و تورم۶۰درصد کجا؟
ناشناس
پسرک وقتی اقتصاد دچار بیماری هلندی شود. تورم هم به همراه دارد در اواسط دهه پنجاه تورم بیست درصد بود
سج
4
14
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
من که اون موقع نبودم ولی اطرافیان که اون موقع بودن خیلی از وضعیت خوب اون موقع تعریف میکنن حالا کاری ندارم گذشته گذشت الان هم میشه درست بشه اگر مسعولین بخوان اگه هم نه مسعولین نیت دارن مردم رو فقیر بار بیارن اون دیگه دست مسعولین هست...
مهدی
دوست عزیز یخورده فکر کن، فقط یخورده، بنظر شما اگه همه چیز خوب و گل و بلبل بود و مردم در رفاه و آرامش بودن حکومت عوض میشد؟؟
ناشناس
2
15
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
روحت شادمحمدرظاشاه
هت
3
15
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
یه بنده خدایی گفت که ما داخل زمان شاه کارمند بودیم همه روز بهترین جیره و بهترین غذا رو برامون می اوردن وو بهترین امکانات رو داشتیم.ولی بعدش می رفتیم علیه شاه شعار می دادیم.دیه خودتون قضاوت کنین.
بدبخت
2
9
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲
عمر تمام شد ولی دریغ از یک روز زندگی
امید
0
6
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲
کی مغز ایرانی جماعت رشد می‌کنه خدااا.یا میگن زمان شاه گل و بلبل بود و هیچ مشکلی نبود یا میگن شاه ملعون و خائن بود و مردم بیچاره بودن.یه بار هم شده بیاین بگین آقا شاه این خوبی هارو داشت این بدی هارو هم داشت.متاسفانه یه عده فکر میکنن شاه خدا بوده یه عده میگن شاه یزید بوده.به اینا میگن مغز مریض.
ناشناس
1
3
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲
بیست سال تورم زمان شاه. مساوی با یک سال تورم الان.
بیست سال تورم زمان شاه روی هم طبق چیزی که در متن گفته شده. می شود 56 درصد. ولی الان در طول یک سال حدود پنجاه درصد تورم داریم
محمد
0
5
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲
دوستان فراموش کردید که هدف دولتمردان و سیاسیون انقلاب رفاه نبوده و نیست . صادر کردن انقلاب و شیعه گری است . تلاش برای افزودن شیعه و حمایت و هزینه جهت تبلیغ و ترویج شیعه گری در منطقه است . اول باید نگاه رهبران این دو حکومت رو برای هزینه کردن منابع و درآمد ها بررسی کنیم . به قول یکی از آقایان که گفتند اگر قرار بر رفاه مردم بود که البته شاه بهتر انجام می‌داد و دورنمای بهتری برای هر ایرانی ترسیم و برنامه داشت . مسولین برای افزایش رفاه و شادی بیشتر مردم نیامده و عمل نمی‌کنند. البته که در تبلیغات از اقتصاد بهتر مردم سخن می‌رانند اما هدف اصلی مجموعه بعد از رفاه و امنیت خودشان و حامیانشان و به قولی خودی ها به فکر من و شما و آحاد مردم نیستند . کاش روزی نگاهشان به مدیریت کشور نظرات مردم و خواست مردم تغییر کند . و رضایت مردم را در هر اعتقاد و سطحی اولویت ببینند
محمد
0
3
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲
دوستان فراموش کردید که هدف دولتمردان و سیاسیون انقلاب رفاه نبوده و نیست . صادر کردن انقلاب و شیعه گری است . تلاش برای افزودن شیعه و حمایت و هزینه جهت تبلیغ و ترویج شیعه گری در منطقه است . اول باید نگاه رهبران این دو حکومت رو برای هزینه کردن منابع و درآمد ها بررسی کنیم . به قول یکی از آقایان که گفتند اگر قرار بر رفاه مردم بود که البته شاه بهتر انجام می‌داد و دورنمای بهتری برای هر ایرانی ترسیم و برنامه داشت . مسولین برای افزایش رفاه و شادی بیشتر مردم نیامده و عمل نمی‌کنند. البته که در تبلیغات از اقتصاد بهتر مردم سخن می‌رانند اما هدف اصلی مجموعه بعد از رفاه و امنیت خودشان و حامیانشان و به قولی خودی ها به فکر من و شما و آحاد مردم نیستند . کاش روزی نگاهشان به مدیریت کشور نظرات مردم و خواست مردم تغییر کند . و رضایت مردم را در هر اعتقاد و سطحی اولویت ببینند
علی
0
3
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲
ببینی اینقدر دروغ به خورد مردم ندی بنده زمان شاه سال ۵۲ تا۵۷ در یک روستای ۲۰ خانواری زندگی میکردیم و دانش اموز بودم که فقط پکیج تغدیه که به ما میدادن بچه های حالا خوابش هم نمی بینن . این پکیچ متفاوت بود شامل موز . پسته . شیر پاکتی . پنیر بسته ای کوچک و نان فانتزی و رطب بود برای تغدیه
بعدا یادم برای جشن ۲۵۰۰ ساله هر کدام از بچه ها یک پارچه طور قشنگ به رنگ های مختلفی که داشتن میاوردن برا جشن که مدیر مدرسه که همان سپاه دانش قدیم بود بعد از مراسم ۲تا پکیج تغدیه میگذاشتن روی پارچه و برا خانواده ها میفرستادن . این حقیقتی بود بنده لمس کردن . پس خواهشن اینقدر مردم فریب ندی
ناشناس
0
10
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲
شاه معتقد بود که بزرگ‌ترین منبع طبیعی ایران یعنی نفت قبل از پایان قرن به‌طور کامل تمام خواهد شد.
مردک مگر تو مهندس زمین شناس و مخزن شناس بودی که اینچینی چرند تفت میدادی!
ناشناس
7
2
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲
اتفاقا در اون زمان اگه بعضی چیز ها نبود ولی ارزونی بود و محمد رضا خوب تونسته بود بعد از جنگ جهانی دوم کشور ایران رو دوباره سازی کنه
فقط اشتباهش قانون کاپیتو لاسیون بود ولی اگر بودش الان کشورای شمالیمون رو که در قرار داد ترکمانچای و گلستان از دست دادیم قرار داد صد ساله خلاص شد پاش ایستاده بود و گرفته بود نه که مثل اینا بیان بگن نه قرارداد دائمی بوده
ناشناس
1
3
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲
تا ابد جاوید شاه
ناشناس
1
4
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲
نیروگاه نکا که قبل از انقلاب احداث شده در ان موقع بزرگترین نیروگاه خاور میانه بوده چرا دروغ مینویسی چون چندین نیروگاه مشابه را احداث کرده بود که در حال حاضر در مدار تولید برق هستند خیلی کذابید
دکتر حقیقی
1
1
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲
دروغ و دروغ و دروغ . هنوز کسانی که در زمان شاه زندگی کرده اند .زنده هستن . چند سال دیگه صبر کنین اونا هم فوت کنن تا شاهدی نباشه . اونوقت هر چقدر دلبتون خواست دروغ بگین . یا علی
کلانتری
1
3
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲
اکثر کارخانه جات وشرکتها بیمارستانهایی که هست درزمان شاه خدا بیامرز ساخته شده آن موقع یک قوطی کبریت درسراسر ایران یک ده شاهی بود ولی حالا تورم سر به فلک کشیده است ومردم آرزو خریدن.۲ کیلو گوشت دارندو..........
Papay
1
3
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲
دوران اون خدا ییامرز هر کس در فقر بود بی‌عرضه بود.چون با یکم همت میتونستی رو پای خودت وایستی
محمدی
1
2
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
نزدیک به ۶۰ سال غاصبانه حکومت کردند
خبری از آب لوله کشی گاز و نفت و مسکن حتی ضعیف
اشتغال نبود پوشاک و تغذیه غالب مردم فاجعه بود بیشتر جاها راه مناسب با حتی خاکی نبود آزادی سیاسی و انتخابات نبود
کمتر دروغ درشت بگوئید کذابان تاریخ
عابر پیاده
0
2
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جالبه کلی نوشتند که من اون موقع نبودن ولی دیگران می‌گن اون موقع خوب بود

من هم نبودم اون موقع ولی خوب آخه چند لحظه به این فکر کنید که چرا سرانه‌ی امید به زندگی و میزان تحصیلات و بهداشت و مصرف گوشت(همونی که از گرونی‌ش مینالیم) اینقدر بالا رفته؟!
خوش‌بختانه نهادهای بین‌المللی آمار ها رو دادن




تحلیل من اینه که بعد از ۸۸ نارضایتی سیاسی ایجاد شد و داره خودش رو توی نارضایتی مباحث رفاهی بروز میده
حالا بهش فکر کنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

آخرین وضعیت قیمت دام زنده در بازار

بازیگر جذاب مست عشق بر روی فرش قرمز کن + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دمنوشی که برای لاغری معجزه می‌کند

معرفی چند منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن

دلار قدرت بلامنازع بازار طلا/ چرا طلا در ایران بیشتر از بقیه کشورها رشد کرد؟/ پیش‌بینی صعود طلا در دراز مدت

بازیکنان پرسپولیس در انتظار تسویه کامل

فلاحت‌پیشه: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

فیلم/ شادباش متفاوت عروسک‌های مهمانی برای تولد آقای مجری

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی پذیرفتنی نیست

مهدی افشارنیک با قرار وثیقه‌ آزاد شد

فیلم/ تیوپ‌سواری یک شهروند در مشهد در خیابان‌های مملو از آب

واکنش مایلی‌کهن به حکم شکایت قلعه‌نویی

راهنمایی کامل در امور طلاق و مهریه: حقوق خود را بشناسید

جدایی سروش لشکری (هیچکس) از همسرش | آزاده اکبری کیست؟

فیلم/ وضعیت پیاده‌روهای مشهد پس از سیل امروز

اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

قوه قضاییه: اژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی حسابی ندارد

ترس از بمب‌گذاری جشنواره کن را مختل کرد

واکنش تراکتور به شایعه قراردادی ۶۰ میلیاردی

میزان فروش نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز

فیلم/ غرق‌شدن دوباره زیرگذر انقلاب مشهد

ابعاد فساد در فوتبال گسترده است

آموزش و پرورش اطلاعیه صادر کرد

جزییات جدید دزدی اسناد هسته‌ای ایران به دست اسراییل

بانکی‌پور: پلیس ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

واکنش تصویری AFC به خداحافظی اشکان دژاگه + عکس

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

مقصد بعدی زنوزی مشخص شد

هشدار مدیریت بحران برای سیل در ۱۰ استان

لغو امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

عکس/ تگرگ شیشه خودروها را در مشهد شکست

فیلم/ نجات جان یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز

برادران عالمیان تنیس روی میز ایران را المپیکی کردند

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

فیلم/ نجات کبوتران حرم امام رضا از باران سیل آسا

نخستین ستاره با پرسپولیس به توافق رسید

فیلم/ تصاویری دیگر از بارش شدید باران در حرم امام رضا (ع)

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ درگیری حامد بهداد با یک هوادار در مراسم ختم

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ تورم کدام کشور اروپایی کمتر است؟

چرا سیگار گران شد؟

یک اقتصاددان: دولت شجاع باشد و یارانه‌های پنهان را حذف کند

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ با ستاره پورن چه بود؟

دوئل عشقی در باغ قرچک حادثه آفرید

فیلم/ بارش شدید تگرگ به حرم رضوی رسید

تولید موتورسیکلت‌های BMW در ایران

فیلم/ آسمان مشهد در روز روشن تاریک شد!

امکان ثبت‌نام خودرو‌های برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک سینا فراهم شد

حمله تند رائفی پور به دولت رئیسی + عکس