اقتصاد ۲۴- استفاده از نیروهای نظافتی جهت نظافت ساختمانها و منازل، سالهاست که در کشور ما جا افتاده و هر ساله به تعداد متقاضیان این خدمات افزوده میشود.
در طول ایام سال، مسئله نظافت عمومی ساختمانها، افراد را ناگزیر به استخدام پارهوقت نیروهای خدماتی میکند. فارغ از آن، بسیاری از خانوار برای امروز تمیزکاریهای معمول و یا حتی سنگین و ویژه، به دنبال نیروی خدماتی کاربلد با قیمت مناسب و معقول میگردند. این تقاضاها با رسیدن به زمان عید نوروز و تغییر فصل، از هر زمان دیگری بیشتر است.
رسیدن موج اینترنتی شدن مشاغل و کسبوکارها، چندسالیست که به بخش خدمات نیز رسیده و شکلگیری اپلیکیشنهای مختلف جهت ارائه خدماتی اعم از مسائل فنی و همچنین سرویسهای نظافتی، به خوبی گواه این امر است. این پلتفرمهای اینترنتی، مجالی را فراهم کردهاند تا متقاضیان دریافت خدمات، براساس نوع نیاز، کیفیت رتبهبندی شده و همچنین نرخی از پیش معلوم، نوع خدمت خود را مشخص و دریافت کنند.
برخی معتقدند شاید بتوان مهمترین مزیت خدمات اینترنتی را از پیش معلوم بودن نرخ و وجود امکان مقایسه با سایر خدمات و قیمتها دانست. این اتفاق باعث شد تا خبرنگار اقتصاد ۲۴، جهت بررسی قیمتهای حاضر در اپلیکیشنهای خدماتی، برخی از این پلتفرمها را مورد توجه قرار دهد.
هزینههای ناتمام اجباری خدمات نظافتی آنلاین
برای بهرهمندی و سفارش خدمات نظافتی آنلاین، ابتدا باید تمام مشخصات نوع سرویس خود را انتخاب کنید. خدمات و قیمتها براساس نوع ساختمان (مسکونی، تجاری و واحد خالی)، درخواست دیوارشویی (که خود این سرویس یک روز کامل کاری محسوب میشود)، تعیین نیروی خدماتی خانم یا آقا، مکانی که به طور مشخص نیاز به تمیز کردن آن دارید (آشپزخانه، اتاق، پذیرایی و غیره) و در نهایت مدت زمانی که مدنظر دارید تا خدمات انجام شود، متغیر است.
نکته قابل توجه در یکی از اپلیکیشنهای خدماتی، آن است که متقاضی ملزم به انتخاب یک گزینه خدمات تکمیلی در حین پر کردن سفارش است. به این صورت که در کنار خدمات عمومی، کاربر باید حتما یک خدمت تکمیلی مانند باز و نصب کردن پرده، شستن فرش، لوستر و یا ... را انتخاب کند. ایراد جاییست که انتخاب هر کدام از این خدمات، باعث افزایش قیمت خواهد شد و این درحالیست که در برخی از این اپلیکیشنها، اما کاربر نمیداند که هزینه هر خدمت تکمیلی چقدر است و حتما برای ثبت سفارش، باید یکی از این گزینهها را انتخاب کند.
در خدمات نظافتی آنلاین انتظار هر چیزی داشته باشید
براساس نرخهای موجود، حداقل هزینه برای استخدام نیروی خدماتی جهت نظافت تنها بخشی از یک منزل مسکونی زیر ۵۰ متر، ساعتی ۳۵۰ هزار تومان است. اگر فرض کنیم که این نظافت حدود ۴ ساعت زمان لازم دارد، دستمزد نیرو حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد شد. این رقم تا ساعتی ۸۰۰ الی یک میلیون تومان بسته به مواردی که پیشتر گفته شد، متغیر است.
بیشتر بخوانید: قالیشویی شب عید، ۳۰ درصد گرانتر از نرخ مصوب اتحادیه!/ ترفندهایی برای گرانشویی
علاوه بر آن نباید فراموش کرد هرچه فضای مورد نیاز نظافت بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری برای کار نیاز است؛ بنابراین برای نظافت کامل واحدهای مسکونی با متراژ بالای ۷۰ متر، حتی بیشتر از دو روز کاری و یک نیروی خدماتی نیاز بوده و هزینه این خدمات از ۱۰ میلیون تومان تجاوز میکند.
هزینه خدمات نظافتی بسته به موقعیت محلی شما
با وجود شکلگیری بستری آنلاین برای ارائه خدمات نظافتی، همچنان واحدهای صنفی و افرادی به دور از این اپلکیشنهای معمول فعالیت میکنند. تبلیغات کاغذی این فعالان در زمانهایی مانند آستانه عید توروز، بیشتر در سطح شهر دیده میشود. بخشی از تراکتهای تبلیغاتی که هر روز صبح با باز کردن در جلوی پایمان میافتند، مربوط به امور خدماتی بهویژه نظافت منازل است.
خبرنگاراقتصاد ۲۴، به منظور مقایسه نرخهای ارائه خدمات اپلیکیشنهای آنلاین با واحدهای صنفی فعال در این حوزه، به تعدادی از این شرکتها تماس گرفت. نخستین سوالی که تمامی شرکتها پیش از اعلام قیمت خدمات میپرسیدند این بود: «برای کدوم منطقه؟» به نظر میٰرسد منطقه واحد مسکونی، تاثیری جدی و مستقیم بر نرخ اعلامی که این شرکتها داشت.
اما نکته قابل توجه دیگر آن بود که قیمتها در یک رده، اما با تفاوتهایی قابل تامل بود؛ به عنوان مثال هزینه نظافت راهپلهها و محدودههای مشاع یک ساختمان مسکونی، به طور کامل وابسته به تعداد طبقات و مجموع متراژ مشاعات بود. رقم این خدمت به ازای هر طبقه ۸۰ هزار تومان آغاز میشد و گاه تا ۱۵۰ هزار تومان هم میرسید. اما برای نظافت منازل، اعلام رنج قیمتی کمی دشوار است چرا که این خدمت بسته به متراژ، ساعت کار و سایر مولفهها از جمله منطقه، متفاوت است.
اما میتوان تفاوت حدود ۱۰ درصدی نرخها با یکدیگر را تایید کرد، شرکتهایی که قیمتهایی پایینتر اعلام میکردند، بیشتر قصد راضی کردن مشتری و در اصطلاح گرفتن کار را داشتند، اما شرکتهایی که در مکالمات تلفنی قاطعتر صحبت کرده و نرخهای بالاتری برای خدمات داشتند، به نظر میرسید نسبت به سایرین سر شلوغتر بودند.
دقت و ظرافت، انتخاب مشتریان
به گزارش اقتصاد ۲۴، در پایان شاید جالب باشد به این نکته اشاره کنیم که براساس تحقیقات میدانی، نیروهای خدماتی خانم بهویژه برای نظافت منازل، همواره نرخهایی بالاتر از نیروهای مرد دارند. با وجود تفاوت توانی بین زن و مرد و توانمندتر بودن آقایان در کارهای سخت و ثقیل مانند نظافت منازل، اما شاید بتوان گفت بهتر بودن کیفیت کاری نیروی زن، دلیل گرانتر بودن آن است.
در یکی از گفتگوهای انجام شده، مسئول هماهنگی نیروها به این موضوع اذعان کرد و گفت که اغلب مشتریان برای نظافت منازل بهویژه بخش آشپزخانه، نیروی خدماتی خانم را ترجیح میدهند. دقت و ظرافت این نیروها، آنها را گرانتر از سایرین کرده است که به نوبه خود مسئله قابل تاملی بود. تا حدی که برای استخدام ساعتی نیروهای خانم باید بین ۵ الی ۱۰ درصد بیشتر از نیروهای آقا بپردازید.