تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳

داستان سقوط‌هایی که بود؛ روایت ۱۰ رئیس جمهوری که پس از سانحه هوایی جان باختند + ویدیو

شاید کمی دور از انتظار به نظر برسد که روسای جمهور با توجه به ملاحظات امنیتی ویژه که برای حفاظت از آن‌ها اعمال می‌شود در جریان حوادث جان خود از دست بدهند اما با یک مرور تاریخی به شماری از رهبران مهم سیاسی و نظامی بر می‌خوریم که در پی حادثه سقوط جان باخته‌اند

اقتصاد۲۴- اینجا، منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیرداوود در ارسباران، محل سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و همراهانش از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه است.

شاید کمی دور از انتظار به نظر برسد که روسای جمهور با توجه به ملاحظات امنیتی ویژه که برای حفاظت از آن‌ها اعمال می‌شود در جریان حوادث جان خود از دست بدهند اما با یک مرور تاریخی به شماری از رهبران مهم سیاسی و نظامی بر می‌خوریم که در پی حادثه سقوط جان باخته‌اند.

در یکی از آخرین حوادث، در ۶ فوریه ۲۰۲۴، خوان سباستین پینیرا، رئیس جمهور سابق شیلی، در یک سانحه هلیکوپتری در دریاچه رانکو جان خود را از دست داد. همچنین، در سال ۲۰۱۰، له آلکساندر کاچینسکی، یک سیاستمدار لهستانی، همراه با همسرش و دیگران در سانحه هوایی در روسیه جان باختند.
این سانحه هنگام نزدیک شدن به پایگاه هوایی اسمولنسک رخ داد.



سانحه هوایی شماره ۰۵۳ شرکت هواپیمایی ای‌دی‌سی در سال ۲۰۰۶ در نیجریه رخ داد که باعث جان باختن ماسیدو، پادشاه سوکوتو، و سایر مسافران شد. همچنین، بارها اعلام شده بود که این هواپیما دچار مشکلات فنی بوده است.

در سال ۲۰۰۵، جان گارنگ، رهبر سابق سودان جنوبی، در یک حادثه سانحه هواپیما جان خود را از دست داد. او در حال رهبری ارتش آزادیبخش خلق سودان بود که در مبارزات برای رهایی از حکومت سودان مشغول بود.

در سال ۲۰۰۴، هواپیمای حامل بوریس ترایکوفسکی، رئیس جمهور مقدونیه، در یک سانحه در بوسنی و هرزگوین سقوط کرد. شرایط بد جوی از جمله مه غلط و بارش شدید باران باعث این سانحه شد.

در شب ششم آوریل ۱۹۹۴، هواپیمای حامل رئیس‌جمهوری رواندا و بوروندی در حین سفر شلیک شد و همه سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند. این حادثه در پی نسل‌کشی توتسی‌ها در رواندا رخ داد.

در سال ۱۹۸۸، سانحه هوایی در پنجاب پاکستان، منجر به مرگ محمد ضیاء الحق، رئیس‌جمهور پاکستان، شد. این سانحه هنگامی رخ داد که هواپیما در حال سقوط به فرودگاه بود.

در سال ۱۹۸۱، عمر توریخوس، رهبر نظامی پاناما، در یک فروند هواپیما گم شد و محل سقوط هواپیما به مدت چند روز پیدا نشد.

در همان سال، رئیس جمهور اکوادور، در یک سانحه هوایی جان خود را از دست داد. علت این سانحه هنوز مورد بررسی قرار گرفته است.

در سال ۱۹۶۶، عبدالسلام عارف، رئیس جمهور عراق، در جنوب عراق درگذشت و برخی منابع مرگ او را مشکوک توصیف کرده‌اند.

در تاریخ ۲۶ مارس ۱۹۳۶ آدولف دوم پادشاه شامبرگ_لیپه با هواپیمای فورد سه موتوره‌اش در حوالی مکزیک سقوط کرد و در دم جان باخت.

او، احتمالا اولین صفحه از کتاب سقوط سیاستمداران بود‌‌. کتابی که مشخص نیست در چند برگ و چگونه به پایان برسد.

منبع: امتداد

ارسال نظر