تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۲ تير ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهترین راه‌های مهاجرت به فرانسه

فرانسه کشوری است که تابعیت مضاعف اعطا می‌کند و امکان مهاجرت به این کشور از طریق دوره زبان آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی تبدیل کرده است.

اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: فرانسه یکی از اولین ابرقدرت‌های جهانی و یکی از قدرت‌های صنعتی و سیاسی دنیا محسوب می‌شود. روش‌های تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری بهترین راه‌های اخذ اقامت کوتاه‌مدت یا بلندمدت فرانسه محسوب می‌شوند. این مسیرها، منجر به اقامت دائم و اخذ شهروندی و تابعیت فرانسه می‌شود. فرانسه کشوری است که تابعیت مضاعف اعطا می‌کند و امکان مهاجرت به این کشور از طریق دوره زبان آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی تبدیل کرده است.

انواع راه‌های مهاجرت به فرانسه 

انواع روش‌های مهاجرت به فرانسه شامل مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه‌گذاری، تحصیل، کار، ازدواج، تولد، ویزای همراه، شرایط خاص، پناهندگی می‌شود.

مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه‌گذاری

کشور فرانسه شرایط اخذ اقامت دائم با ویزای سرمایه‌گذاری را برای متقاضیان ممکن کرده است. سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در فرانسه یکی از آسان‌ترین روش‌های اخذ اقامت فرانسه است. خرید ملک در فرانسه با داشتن سرمایه مناسب به سادگی امکان‌پذیر است. در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات، خود یکی از راه‌های مهاجرت به فرانسه به‌حساب می‌آید. 

برای اخذ اقامت فرانسه از طریق املاک و مستغلات، لازم است که ارزش ملک خریداری‌شده در فرانسه حداقل ۱۰۰ هزار یورو باشد که البته اجازه درآمد زایی در این کشور را نخواهید داشت. اما با سرمایه‌گذاری و خرید بیزنس به قیمت ۳۵۰ هزار یورو می‌توانید بدون محدودیت در فرانسه کسب درآمد داشته باشید و اقامت این کشور را نیز دریافت کنید و برای ثبت شرکت با عنوان سهامی عام لازم است که حدود ۳۷،۰۰۰ یورو (۳۹،۱۹۴ دلار) برای آن در نظر گرفته شود. برای ثبت شرکت سهامی خاص مقدار ۲۳،۰۰۰ یورو (۲۴،۳۶۴ دلار) لازم خواهد بود.

مهاجرت به فرانسه از طریق کاری

مهاجرت از طریق کار در فرانسه یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به فرانسه است. اگر شخص صلاحیت حرفه‌ای به‌علاوه یک پیشنهاد رسمی و پذیرش شغلی داشته باشد، بلو کارت را دریافت خواهد کرد! در این شرایط خانواده فرد نیز می‌توانند فرد را همراهی کنند. اگر ۳۳ ماه در فرانسه کار کنید، می‌توانید درخواست اقامت دائم فرانسه را بدهید و اگر شخص به زبان فرانسوی مسلط باشد می‌تواند پس از ۲۱ ماه درخواست اقامت دائم کند.

بزرگ‌ترین مشکل امروز بازار کار فرانسه کمبود مهارت در میان کارگران است. بودن ۲۰ هزار شغل خالی مانند اپراتور‌های ماشین، قصابی، نجاری‌ها و مهندسین کامپیوتر خبر خوبی برای کارگران ماهر خارج از کشور است. 

مهاجرت از طریق ازدواج فرانسه

ازدواج یکی از راه‌های مهاجرت به فرانسه است. با ازدواج با یک فرد فرانسوی یا کسی که مقیم این کشور است، میتوان اقامت فرانسه را به دست آورد. برای مهاجرت به کشور فرانسه از طریق ازدواج، لازم است که ازدواج فرد رسمی باشد. همچنین برای دریافت اقامت فرانسه ضروری است که وضعیت مالی حداقل یکی از طرفین ازدواج برای شروع زندگی مطلوب باشد و مدارک خود را جهت اثبات تمکن مالی ارائه کند.

اگر زوجین ۳ سال بدون وقفه در فرانسه اقامت داشته باشند، فرد بعد از ۴ سال می‌تواند اقامت فرانسه را بگیرد. ولی اگر اقامت آن‌ها بدون وقفه نباشد، در صورتی که ازدواج آن‌ها در کنسولگری ثبت شده باشد، فرد پس از ۵ سال می‌تواند اقامت فرانسه را بگیرد.

مهاجرت از طریق تولد در فرانسه

مهاجرت از طریق تولد به فرانسه دارای شرایط خاصی بوده و طبق قانون خون است. برای دریافت اقامت فرانسه از راه تولد باید حداقل یکی از والدین تابعیت فرانسه را داشته باشند. اگر فرزند از پدر و مادر غیر فرانسوی زاده شود، برای دریافت تابعیت فرانسه، باید فرد به ۱۸ سالگی رسیده باشد و از ۱۱ سالگی به مدت ۵ سال در کشور فرانسه زندگی کرده باشد و عموماً این رویه ۱۲ ماه به طول می‌انجامد.

مهاجرت به فرانسه از طریق همراه

اگر فردی با همراهی یکی از اعضای خانواده، وارد کشور فرانسه شود، باید ویزای همراه فرانسه دریافت کند. با داشتن ویزای همراهی، فرد می‌تواند حداکثر تا یک سال در فرانسه اقامت کند. فرد می‌تواند پس از اتمام زمان ویزای همراهی، بدون نیاز به بازگشت به ایران ویزای خود را برای یک سال دیگر در فرانسه تمدید نماید. وی برای تمدید ویزای خود باید به اداره پرفکتور (préfecture) در فرانسه مراجعه کند. دارنده­ ویزای همراه فرانسه تا ۵ سال می­‌تواند ویزا‌ی همراهی خود را تمدید کند.

مهاجرت به فرانسه از طریق کارآفرینی

مهاجرت به فرانسه از طریق کارآفرینی نیاز به حضور همیشگی فرد در این کشور ندارد. فرد نیاز به مهارت‌های زبانی نخواهد داشت. برای اینکار در ابتدا باید ثبت شرکت صورت پذیرد و افرادی با تعداد مشخص در شرکت شروع به فعالیت کنند. خود شخص می‌توانید رییس باشد و یا فرد دیگری را به عنوان رئیس شرکت معرفی کند. درهرصورت بستر کارآفرینی در فرانسه به‌سادگی فراهم شده است. 

مهاجرت به فرانسه از طریق پناهندگی

روش پناهندگی برای دریافت اقامت فرانسه یکی از ناامن‌ترین روش‌های ممکن است. در این راه هیچ امنیت و تضمینی وجود ندارد. از سوی دیگر با اطلاعاتی که از سوی سایت خبرگزاری پناهندگان منتشر شده است پناه‌جویانی که تقاضایشان در اداره مهاجرت فرانسه و همینطور دادگاه در تمامی مراحل رد شده است به‌جای ۴۵ روز بازداشت باید بین ۹۰ الی ۱۱۵ روز بازداشت باشند که این روند برای کسانی که با فرزند خود و خانوادگی سفر می‌کنند بسیار دشوار است.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به فرانسه

پاسپورت معتبر

مدارک محل سکونت خود در فرانسه

گواهی تمکن مالی

بلیط هواپیما سفر به فرانسه

بیمه درمانی

جاب آفر (مهاجرت کاری)

نامه پذیرش موسسه آموزشی (مهاجرت تحصیلی)

بودجه کافی برای سرمایه‌گذاری (مهاجرت سرمایه‌گذاری)

هزینه پرداخت درخواست ویزا

دعوتنامه (در صورت مهاجرت از طریق همراه)

شرایط مهاجرت به فرانسه

تمکن مالی برای تامین هزینه‌های خود و خانواده

رده سنی متناسب با روش انتخابی

تسلط بر زبان انگلیسی و یا فرانسوی

گواهی عدم سوء پیشینه

برای مهاجرت کاری

شهر‌های مهاجرپذیر فرانسه

مهاجرپذیرترین شهر‌های فرانسه عبارتند از:

پاریس
لیون
نیس
تولوز
بوردو
نانت

هزینه مهاجرت به فرانسه

برای مهاجرت به کشور فرانسه باید ابتدا به فکر هزینه‌های احتمالی باشید. در صورتی که از طریق تحصیل یا سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنید، باید علاوه بر هزینه‌های شهریه دانشگاه و بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری، هزینه‌های جانبی را نیز در نظر بگیرید و بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها نباید دست هیچ اقدامی جهت مهاجرت زد.

مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه

فرانسه یکی از سخت‌ترین کشور‌های جهان برای اقامت خارجی‌ها می‌باشد. بر اساس یک نظرسنجی جهانی جدید، صحبت کردن به زبان محلی، ناتوانی در دوست یابی در میان فرانسوی‌ها یکی از موانع اصلی برای خارجی‌هایی است که سعی در اخذ اقامت فرانسه دارند. اگرچه برای کسانی که به فرانسه مهاجرت می‌کنند نکات مثبت زیادی وجود دارد. فرانسه در زمینه سلامت، امتیاز بالایی کسب کرده است. در ادامه جدول مزایا و معایب زندگی در فرانسه به عنوان یک مهاجر را می‌بینید.

مزایای زندگی در فرانسه

مراقبت‌های بهداشتی عالی    

تعادل خوب کار و زندگی

زندگی در فرانسه مقرون به صرفه است

مناظر متنوع

غذای خوشمزه

امنیت شغلی

غنی از تاریخ و فرهنگ

معایب زندگی در فرانسه

تشریفات اداری

تمدید ویزا یک کابوس است

مالیات‌های بالا

مانع زبان می‌تواند دشوار باشد

مشاغل کمیاب هستند

اعتصابات زیادی وجود دارد

سفر در سراسر فرانسه گران است

مراحل مهاجرت به فرانسه

انتخاب روش مهاجرتی و برنامه ریزی برای آن

در اولین مرحله باید بررسی کنید که شرایط شما برای مهاجرت از طریق کدام روش به فرانسه مناسب بوده و چگونه می‌توانید برای آن روش درخواست دهید.

اقدام برای دریافت دعوتنامه

بسته به روش مهاجرتی انتخابی ممکن است به نامه پذیرش از دانشگاه و یا دعوتنامه شغلی نیاز داشته باشید که باید اقدامات لازم را انجام دهید.

تهیه چک لیست مدارک و آماده کردن آن‌ها

متناسب با روش مهاجرتی دلخواه خود لازم است مدارکی همچون پاسپورت، رزومه تحصیلی و کاری، مدرک زبان و گواهی تمکن مالی را آماده کنید.

درخواست ویزا

بعد از طی این مراحل لازم است درخواست ویزا دهید و نوبت سفارت بگیرید.

شرکت در مصاحبه سفارت در صورت لزوم

بسته به نوع ویزا ممکن است نیاز به شرکت در مصاحبه سفارت فرانسه را داشته باشید.

دریافت ویزا و سفر به فرانسه

پس از دریافت ویزای فرانسه و دریافت اجازه اقامت می‌توانید به فرانسه سفر کنید و زندگی در این کشور را تجربه کنید.

اخذ اقامت فرانسه

مهاجرت به فرانسه شامل ۲ نوع اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت است. اگر می‌خواهید برای گردشگری و به‌عنوان توریست وارد این کشور شوید، مدت اقامتتان از نوع کوتاه‌مدت و کم‌تر از ۹۰ روز خواهد بود. از طرفی، اگر کارتان در فرانسه بیشتر از ۹۰ روز طول می‌کشد، یعنی باید از اقامت بلند مدت استفاده کنید و شرایطتان را با انواع ویزا‌ها بسنجید.

هنگامی که حداقل پنج سال به‌طور دائم در فرانسه زندگی کنید، یا زمانی که کارت اقامت موقت شما برای اولین بار منقضی می‌شود، واجد شرایط درخواست اجازه اقامت دائم خواهید بود. منظور از زندگی دائمی این است که شما حداقل ۱۸۳ روز در سال را در این کشور سپری کنید.

ارسال نظر