تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
در اقتصاد ۲۴ بخوانید:

هک رشد چیست و آیا می‌تواند جایگزین بازاریابی سنتی شود؟

هک رشد اصطلاحی است که این روزها در شرکت‌های استارتاپی به کار می‌رود. این پوزیشن از اهمیت زیادی در این شرکت‌ها برخوردار شده است. درباره این اصطلاح بخوانید.

اقتصاد ۲۴ - شیوا سپهری: «هک رشد» growth hacking که به عنوان «بازاریابی رشد» نیز شناخته می‌شود، به معنای استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال کم‌هزینه و با منابع کم برای کمک به رشد و نگهداشت یک تجارت، فروش محصولات و  حتی کسب شهرت است. به هک رشد به عنوان میانبرهایی که زندگی شما را آسان‌تر می‌کنند فکر کنید نه کدهای مخربی که می‌توانند کامپیوتر و زندگی شما را خراب کنند.

هک رشد بیشتر با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک مرتبط است، یعنی آن دسته از سازمان‌هایی که پول زیادی برای صرف کردن ندارند اما نیاز به نتایج سریع دارند. با این حال، این یک مفهوم مقیاس‌پذیر است که برای هر کسب‌وکار آنلاین که به دنبال حفظ رشد و نگهداشت یک تجارت است، قابل اجرا است.

تفاوت بین هک رشد و بازاریابی سنتی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که هک رشد و بازاریابی به معنای سنتی آن، یکی هستند. با این حال، تفاوت‌های ظریف اما مهمی بین این دو مفهوم اقتصادی وجود دارد.

هک رشد مانند بازاریابی هدف نهایی آن جذب مشتری یا تشویق افراد بیشتر به استفاده از یک محصول یا خدمات خاص است. با این حال، به دلیل منشأ آن در جامعه استارتاپی، به شدت به تاکتیک‌هایی متکی است که شامل هزینه‌های زیاد نمی‌شود که اغلب به طور معمول کسب‌وکارهای بزرگ‌تر به آن دسترسی دارند.

معمولاً هک رشد ترکیبی از بازاریابی، بهینه‌سازی و دانش تحقیق و توسعه برای انجام بازاریابی خودکار با بودجه کم است. به عنوان مثال، ایمیل‌های اطلاع‌رسانی خودکار، فرم‌های ثبت‌نام ساده یا صفحات اصلی مبتنی بر ثبت‌نام یا ساده‌سازی فرآیند ورود برای مشتریان جدید از جمله برخی از استراتژی‌های هک رشد است.

هکر رشد کیست؟

کسی که حرفه‌اش هک رشد است، به عنوان یک 'هکر رشد' شناخته می‌شود. این اصطلاح اولین بار توسط شان الیس، بنیان‌گذار و مدیرعامل کنونی GrowthHackers.com که در کنار سایر موقعیت‌ها، رئیس رشد در Dropbox.com بود، مطرح شد. وی در یک پست در سال 2010 نوشت:

"یک هکر رشد فردی است که قطب‌نمای واقعی رشد است. همه کارهایی که انجام می‌دهند توسط تأثیر بالقوه‌اش بر رشد مقیاس‌پذیر بررسی می‌شود..."


بیشتر بخوانید: تراز پرداخت‌ها چیست و چرا یکی از اصطلاحات اقتصادی مهم است؟


"یک هکر رشد موثر همچنین باید منظم باشد تا فرایند هک رشد را که شامل اولویت‌بندی ایده‌ها (ایده‌های خودش و دیگران در شرکت)، آزمایش ایده‌ها و تحلیل کافی برای تشخیص اینکه کدام یک از محرک‌های رشد تست شده را نگه دارد و کدام‌ها را حذف کند، دنبال کند. هر چه سریع‌تر این فرایند تکرار شود، احتمال بیشتری وجود دارد که راه‌های مقیاس‌پذیر و قابل تکرار برای رشد کسب‌وکار پیدا کنند."

داده‌ها در قلب هک رشد قرار دارند و باید هک‌ها آزمایش شوند تا مشخص شود کدام یک موثر هستند و کدام یک نیستند.

مزایای هک رشد

بازگشت سرمایه قابل اثبات

با استفاده از داده‌ها برای اطلاع‌رسانی در هر تصمیمی که گرفته می‌شود و پیگیری دقیق عملکرد هر هک، می‌توان به راحتی دید که کدام یک از استراتژی‌های هک رشد همانطور که امید داشتید عمل می‌کنند و کدام یک نه. با آنهایی که برای جذب مشتری نویدبخش هستند ادامه دهید و آنهایی که نیستند را کنار بگذارید.

هزینه کم

هک رشد به‌طور طبیعی برای استفاده بهینه از منابع موجود طراحی شده است. این به معنای استفاده از تاکتیک‌هایی مانند اطمینان از بهینه‌سازی (SEO) به منظور رتبه‌بندی بالا برای کلمات کلیدی مهم است. همچنین نوشتن محتوای تأثیرگذار مانند مطالعات موردی و سپس اشتراک‌گذاری گسترده آن در کانال‌های مهم شبکه‌های اجتماعی یک تاکتیک عالی است. آزمایش‌های A/B گسترده و تکراری نیز می‌توانند بسیار مؤثر باشند تا به سرعت داده‌های کاربران را جمع‌آوری کنند. به این معنی که ایده ها را آزمایش کنید و بهترین ایده برای رشد را انتخاب کنید. اگرچه فرآیند آزمایش ممکن است قبل از دستیابی به نتیجه نهایی طولانی باشد، هک رشد هزینه‌های سنتی مرتبط با روش‌هایی مانند بازاریابی محتوایی یا تبلیغات را ندارد.

منابع کم

هک رشد اغلب توسط یک نفر در تیم محصول یا مهندسی توسعه و اجرا می‌شوند و نیازی به تیم بازاریابی کامل برای اجرا ندارند.

انتقادات از هک رشد

در سال‌های اخیر، برخی از افراد از هک رشد به دلیل تمرکز بر ترفندها و میانبرهای سریع به جای توسعه یک استراتژی بازاریابی عمقی، انتقاد کرده‌اند. برخی دیگر معتقدند که هک رشد تنها یک نام جدید و پر زرق و برق برای بازاریابی سنتی است.

به دلیل این انتقادات و سایر انتقادات، برخی از متخصصان رشد تجاری شروع به معرفی خود به عنوان "بازاریابان رشد" کرده‌اند تا از تداعی‌های منفی اصطلاح "هک" فاصله بگیرند. اصطلاح "هک رشد" یک اصطلاح فریبنده است.

هک  رشد بیشتر درباره درک عمیق کاربران و تکرار بهبود تجربه بدون درز آنها در تمام نقاط تولید  است. در نهایت، یک استراتژی رشد موفق نیاز به تناسب محصول-بازار دارد. تلاش برای رشد و بهینه‌سازی یک محصول که قبل از تناسب محصول-بازار است، به معنای قرار دادن گاری جلوتر از اسب است.

ارسال نظر