تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

تلفن ماهواره ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

تلفن ماهواره‌ای یا سَت فون یک نوع از تلفن همراه است که از طریق ارتباط مستقیم با ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، امکان تماس را برقرار می‌کند. مزیت تلفن ماهواره‌ای این است که برای برقراری تماس نیازی به دکل‌های تلفن همراه ندارد و در بیشتر یا همه نقاط جغرافیایی زمین قابل استفاده است.

اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: تلفن ماهواره‌ای یک نوع از تلفن همراه است که از طریق ارتباط مستقیم با ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، امکان تماس را برقرار می‌کند. 
 
گفته می‌شود چند صباحی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی از حمله ایران و قطع شدن شبکه مخابراتی، تلفن همراه ماهواره‌ای بین وزرای خود توزیع کرده است.

آشنایی با تلفن ماهواره‌ای

تلفن ماهواره‌ای یا سَت فون یک نوع از تلفن همراه است که از طریق ارتباط مستقیم با ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، امکان تماس را برقرار می‌کند. مزیت تلفن ماهواره‌ای این است که برای برقراری تماس نیازی به دکل‌های تلفن همراه ندارد و در بیشتر یا همه نقاط جغرافیایی زمین قابل استفاده است.

نحوه کارکرد تلفن ماهواره‌ای 

تعدادی شبکه ماهواره‌ای وجود دارد که برای برقراری تماس استفاده می‌شوند، اما عموماً در دو اردوگاه قرار می‌گیرند: مدار ژئوسینکرون و مدار پایین زمین.

ماهواره‌های ژئوسینکرون بالاتر از یک نقطه روی زمین باقی می‌مانند، اگرچه تا مرز ۲۰، ۰۰۰ مایل دورتر از سطح زمین در مدار قرار دارند. این ماهواره‌های عظیم و قدرتمند می‌توانند برای منطقه بزرگی خدمات ارائه دهند.


بیشتر بخوانید: پدر علم کامپیوتر جهان کیست؟


ACeS یک ماهواره است که خدماتی برای جنوب شرقی آسیا ارائه می‌دهد. این شبکه‌ها می‌توانند به دلیل فاصله ماهواره ها، دارای تاخیر قابل توجهی باشند و اغلب مناطقی را پوشش می‌دهند که از نظر عرض جغرافیایی محدودتر از شبکه‌های مدار پایین زمین است.

ماهواره‌های مدار زمین پایین geosynchronous نیستند. مدارشان آن‌ها را به نقاط مختلف کره زمین می‌برد و حرکت آن‌ها معمولاً بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ مایل از سطح زمین است. آن‌ها به سرعت در حال گردش هستند و بین ۱ تا ۱.۵ ساعت طول می‌کشد تا بتوانند کره زمین را دور بزنند.

از آنجا که این شبکه ها، ماهواره‌های بیشتری دارند (Iridium دارای ۶۶) می‌تواند آن‌ها را برای عبور از نقاط مختلف جهان تنظیم کرد. آن‌ها معمولاً پوشش‌های محکم تری در نقاط شمالی و جنوبی جهان ارائه می‌دهند.

از آنجا که شبکه‌های مدار پایین زمین به انرژی کمتری نیاز دارند، تلفن‌های ماهواره‌ای که به این شبکه‌ها وصل می‌شوند کوچکتر هستند به طور کلی فقط کمی بزرگتر از تلفن همراه استاندار می‌باشند. تلفن‌هایی که به ماهواره‌های ژئوسینکرون متصل می‌شوند، نیاز به قدرت بیشتری دارند و در سایز بزرگتر نیز هستند.

چرا تلفن ماهواره‌ای استفاده می‌کنیم؟

 برج‌های سلولی همیشه قابل اعتماد نیستند. در صورت بروز بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و… در مناطق دورافتاده مخصوصا در اعماق کوه یا بیابان یا وسط دریا امکان ارتباط با برج مخابراتی وجود ندارد و تلفن همراه بدون استفاده است.

یک تلفن ماهواره‌ای این مشکل را حل می‌کند. شبکه‌های ماهواره‌ای مختلفی وجود دارند، برخی از آن‌ها حتی در قطب‌های شمالی و جنوبی پوشش خوبی ارائه می‌دهند. مهم نیست که کجا هستید، باید بتوانید حداقل تماس کافی را دریافت کنید. به همین دلیل است که تلفن‌های ماهواره‌ای در میان نظامیان و دریانوردان محبوب هستند.

انواع سیستم‌های تلفن ماهواره‌ای

سیستم‌های تلفن ماهواره‌ای بسته به تکنولوژی‌های پیاده شده توسط کمپانی‌های مربوطه، قابلیت‌های متفاوتی را اجرا می‌نمایند. برخی از آن‌ها از ماهواره‌های زمین آهنگ (Geosynchronous) بهره می‌گیرند، و برخی دیگر نیز از سیستم‌های LEO یا مدار نزدیک زمین استفاده می‌کنند، که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

ماهواره‌های زمین آهنگ (که ماهواره‌های مدار GEO یا مدار نزدیک به زمین نیز خوانده می‌شوند) با گردش زمین هماهنگ هستند، یعنی موقعیت آن‌ها در آسمان تا حد زیادی ثابت باقی می‌ماند. آن‌ها در مداری دور به فاصله حدود ۳۵ هزار کیلومتری قرار گرفته و همواره در راستای خط استوا جای می‌گیرند.

این ماهواره‌ها بسیار بزرگ و قدرتمند هستند، و هرکدام از آن‌ها قادر است بخش بزرگی از سطح جغرافیایی زمین را تحت پوشش قرار دهد. در واقع یک شرکت مخابراتی تنها با ۳ یا ۴ ماهواره GEO می‌تواند تقریباً کل زمین را به سرویس خودش مجهز سازد.

به همین دلیل در چنین ماهواره هایی، حجم عظیمی از داده پشتیبانی می‌گردد، یعنی نه تنها برای تماس صوتی، بلکه برای استریم ویدیو، اشتراک گذاری فایل، ارسال متن، پخش تلویزیون و ... نیز به کار می‌روند. اینمارست و ثریا دو نمونه از کمپانی‌هایی هستند که از مدار GEO استفاده می‌کنند.

یکی از معایب ماهواره‌های زمین آهنگ، این است که فاصله زیاد آن‌ها با زمین باعث ایجاد تأخیر حدود ۲۵۰ میلی ثانیه در هر مرحله می‌شود، یعنی ارتباط دو طرف با حدود ۰.۵ ثانیه تأخیر صورت می‌گیرد؛ بنابراین وقتی با فردی صحبت می‌کنید، باید کمی مکث کنید تا پاسخ او را دریافت نمایید، ضمن اینکه گاهی اوقات صدا به گونه‌ای نامطلوب بازتاب می‌یابد.

همچنین به خاطر تعداد کم ماهواره ها، عملکرد نامطلوب یا تعمیرات دوره‌ای هرکدام از آن‌ها باعث قطع پوشش بخش وسیعی از کره زمین خواهد شد، و از آنجا که این ماهواره‌ها در راستای خط استوا قرار دارند، مناطق نزدیک به قطب سیگنال چندان خوبی نخواهند داشت.

اما بزرگ‌ترین مشکل در سیستم‌های زمین آهنگ، ابعاد ترمینال آنهاست. برای ارتباط با این ماهواره‌ها نیاز به دستگاهی تقریباً به اندازه یک لپ تاپ بزرگ دارید که بیشتر آن را آنتن جهت دار تشکیل داده. همچنین برای دریافت بهترین سیگنال ممکن، لازم است آنتن را کالیبره کرده و دقیقاً به سمت ماهواره مورد نظر تنظیم کنید.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای یک اتصال بی سیم است که شامل ۳ دیش ماهواره‌ای است. یکی در مرکز شرکت خدمات اینترنتی، یکی در فضا و دیگری متصل به دیش شماست. علاوه بر بشقاب ماهواره‌ای به یک مودم و کابل‌هایی نیز نیاز دارد.

هنگامی که همه چیز را به هم وصل کردید، ISP سیگنال اینترنت را به داخل دیش در فضا ارسال می‌کند که سپس آن را به شما انتقال می‌دهد. هر بار که درخواست (صفحه جدید، بارگیری، ارسال ایمیل و غیره) می‌کنید، آن را در فضا و سپس به مرکز (ISP) ارسال می‌کنید. درخواست تکمیل شده از طریق فضا، به دیش شما و سپس به رایانه شما ارسال می‌شود.

در اینترنت ماهواره‌ای، سرعت ارسال و دریافت فایل‌ها سریع است. اینترنت ماهواره‌ای دارای تاخیر کم یا نرخ پینگ بالایی می‌باشد.

اتصالات اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند از پهنای باند بالایی برخوردار باشد، بنابراین سرعت / کیفیت اینترنت شما تحت تأثیر تعداد زیادی کاربر یا «زمان اوج مصرف» قرار نمی‌گیرد. برای اینترنت ماهواره‌ای به خط تلفن نیاز ندارید.

ارسال نظر