تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

مُهر تایید معاون رئیسی بر حضور برخی دولتمردان سیزدهم در دولت چهاردهم پزشکیان

مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس دولت سیزدهم می‌گوید: من شنیدم پزشکیان بنا دارد برخی از اعضای دولت سیزدهم حدود دو سه نفری را در دولت چهاردهم استفاده کنند. برای مثال بحث علی‌آبادی بریا برعهده گرفتن وزارت نیرو مطرح است.

اقتصاد۲۴- دولت وفاق نامی است که پزشکیان برای دولت چهاردهم انتخاب کرده است، برهمین اساس برخی این انتظار را دارند که دولت جدید ائتلافی از نیرو‌های طیف‌های مختلف سیاسی و حتی دولت سیزدهم باشد، ادعایی که پیش از این توسط ناصر قوامی، چهره اصلاح‌طلب مطرح شد و امروز از زبان سیدمحمد حسینی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس دولت سیزدهم شنیده می‌شود.
سیدمحمد حسینی، که چندسالی نیز به عنوان معاون پارلمانی فعال بود، حتی درباره حضور خود در دولت هم می‌گوید که به صورت مستقیم به او پیشنهادی نشده، اما چنانچه رئیس دولت بخواهد، می‌ماند.
او که روز‌های پایانی حضور خود در سمت مشاور ریاست جمهوری را سپری می‌کند از ارتباط خود با دولت سایه می‌گوید و تاکید می‌کند ارتباطات با تک تک اعضای کابینه نبوده و حداقل خود او در زمان معاونت پارلمانی ارتباطی با جلیلی نداشته است.
در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با سید محمد حسینی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس دولت سیزدهم را می‌خوانید:

*آقای حسینی! برنامه شما در پسادولت سیزدهم چیست؟ قرار است در نهاد و سازمانی فعال شوید یا ...

من عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستم و هیچ موقع ارتباطم با دانشگاه قطع نشده، حتی در زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد بودم، هر ترم دو واحد تدریس می‌کردم، در دوره معاونت هم به همین صورت، یعنی کار اصلی بنده دانشگاه است، اگر هم در کارهای اجرایی وارد می‌شویم از باب ضرورت بوده، وگرنه علاقه ما به تدریس و ارتباط با جوانان است که از این طریق بتوانیم نیروهایی تربیت کنیم که این نیروها مسیر را ادامه دهند، البته به صورت طبیعی بسیاری از دستگاه‌ها، نهادها و موسسات توقع دارند، بنده در جلسات آنها شرکت کنیم، نظرات خود را مطرح کنیم.

برای نمونه هفته گذشته آقای مرندی من را به جلسه‌ای که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، دعوت کرد. در مورد سلامت در قرآن و عترت کارگروهی دارند که پیشنهادات عملیاتی و اجرایی به آنها دادم. حتی برخی از هیئت امناها در جاهای مختلف هستند، که در آن موارد می‌توانیم به دوستان کمک کنیم. به دلیل اینکه در سطح کشور شناخته شده هستم، به دانشگاه‌ها و محافل مختلف برای سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ دعوت می‌کنند. همین چند روز قبل در کرمان بودم و آخر هفته هم به مشهد می‌روم. منظور این است که نمی‌گذارند ما بیکار باشیم.

تا هر زمان بخواهند در دولت می‌مانم

*پیشنهادی برای حضور در دولت چهاردهم داشتید؟

بنده در حال حاضر مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور هستم، تا هر زمان خواستند در خدمتشان هستیم، نخواستند انشاالله از اول مهر در دانشگاه کار را دنبال می‎‌کنم اما همانطور که رهبری فرمودند موفقیت این دولت، موفقیت همگان و نظام است، از این‌رو ما هم به هر صورت که بتوانیم اعم از مستقیم یا با واسطه پیشنهادات و انتقادات خود را منتقل می‌کنیم که دولت حتما موفق شود.


بیشتر بخوانید: زمان اعلام کابینه پیشنهادی دولت در مجلس


*برای حضور در دولت چهاردهم با شما صحبت شده است؟

بحثی نشده است

*در جریان چینش کابینه پزشکیان هستید؟

افرادی با واسطه صحبت کردند اما خیر، فرصتی که با آقای پزشکیان صحبت کنیم، فراهم نشده است.

شنیدم برخی اعضای دولت سیزدهم در دولت چهاردهم ماندگار می شوند

*برای برعهده گرفتن چه سمت‌هایی با شما صحبت شده است؟

آن افرادی که با من صحبت کردند از سمت خودشان پیشنهادهایی داشتند و گفتند ما می‌رویم، صحبت می‌کنیم. بحثی مطرح نشده است. اما من شنیدم پزشکیان بنا دارد برخی از اعضای دولت سیزدهم حدود دو سه نفری را در دولت چهاردهم استفاده کنند.

برای مثال بحث علی‌آبادی برای برعهده گرفتن وزارت نیرو مطرح است. او قبلاً هم معاون وزارت نیرو بوده است، اگر این کار انجام شود، کار خوبی است چراکه شعار پزشکیان هم دولت وفاق ملی است و یک جناح در دولت نباشد، همانطور که در اوایل انقلاب، در دولت زمان جنگ هر دو طیف سیاسی حضور دارند.

*به دولت وفاق ملی اشاره کردید، ارزیابی شما از انتصاب‌هایی که تا این لحظه در دولت چهاردهم صورت گرفته به چه صورت است؟

از میان گزینه‌های مختلفی که مطرح بودند، پزشکیان سعی کرد، افرادی را انتخاب کند که با مشی خودش هماهنگی داشته باشند، با معیارهای کلی مطابقت داشته باشند، شاید برخی انتظار داشتند، افرادی که از نظر سیاسی روش و مشی تندتری دارند، انتخاب شوند اما پزشکیان افرادی مانند عارف را انتخاب کرد که در عین حال که فرد سیاسی است، فرد منطقی و معقول است و در مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده، قطعاً با سیاست‌های کلی نظام هم هماهنگی دارد.

پزشکیان آمادگی استفاده از دیدگاه‌های مختلف را دارد

*بعد از انتخابات، آقای سعید جلیلی رسماً اعلام کرد که در قالب دولت سایه و حتی گاهاً با نام بردن از دولت رقیب، حیات سیاسی خود را ادامه می‌دهد و از طرفی هم اعلام کرد که حزب تشکیل نمی‌دهم، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟ بهتر نیست افراد و به ویژه رقبای انتخاباتی بعد از پایان انتخابات در قالب حزب و تشکیلات مشخص پیشنهادات و نظرات خود را به دولت ارائه دهند؟

هر کسی به هر طریقی بتواند مسائل کشور را رصد کند، در جریان تحولات کشور قرار بگیرد، منصفانه نظرات خود را بگوید و پیشنهاداتش را مطرح کند، راهکارهای برون رفت از مشکلات را بیان کند، این کار خوبی است، امکان دارد این فعالیت در قالب یک رسانه و یا حزب صورت بگیرد.

البته این دوستان  هم اسم خود را دولت سایه گذاشتند، بر این باور هستند که در حال انجام کار کارشناسی هستند، فعالیت می‌کنند و به نظرم نباید خیلی روی اسم حساسیت داشته باشیم. بلکه باید ببینیم ماحصل کار این دوستان چیست و به نفع کشور است یا خیر. امیدوارم این سعه صدر هم در دولت وجود داشته باشد که نظرات و دیدگاه‌های مختلف را بشنود و بعد هر جایی که لازم است استفاده کند. البته با مشی که پزشکیان دارد فکر می‌کنم او این آمادگی را دارد که از دیدگاه‌های مختلف بهره‌برداری کند.

دولت سایه با خود رئیسی ارتباط داشت

*دولت سایه در زمان دولت سیزدهم هم فعال بودد، آیا در آن زمان نظرات و پیشنهادات خود را به دولت ارائه می‌کرد و یا مانع‌تراشی می‌کرد؟

ما خیلی ارتباطی نداشتیم، ظاهراً اینها با خود آقای رئیسی ارتباطاتی داشتند و نامه و پیشنهاداتی ارائه می‌کردند، به این صورت نبود که با تک تک اعضای دولت در تماس باشند، برای نمونه بنده که معاون پارلمانی بودم ارتباطی با این دوستان نداشتم.

ارسال نظر