تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
کوچ دست جمعی به شمال کشور

افزایش نجومی قیمت مسکن روستایی در اصفهان

قیمت مسکن در منطقه پنج که همواره رتبه نخست تعداد معاملات را دارد طی یک سال گذشته تنها ۵.۸ درصد افزایش داشته و این در حالی است که نرخ متوسط تهران ۹.۷ درصد بود.

اقتصاد۲۴- مشکلات محیط‌زیستی در اصفهان همچون فرونشست و بحران کم‌آبی، موجب افزایش خرید مسکن در مناطق شمالی و غربی استان اصفهان شده؛ به‌ویژه در غرب اصفهان که منطقه‌ای کوهستانی و نزدیک به زاگرس است. برای مثال شهر‌های خوانسار، گلپایگان، فریدن و فریدون‌شهر، با رشد قیمت ویلای‌ها پس از اجرای طرح هادی روستا‌ها همراه بوده؛ در سال‌های اخیر این مناطق به دلیل آب و هوای مطلوب مورد توجه افراد با تمکن مالی قرار گرفته است.
در شهر‌های مرکزی این شهرستان‌ها، قیمت هر متر مربع آپارتمان حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است و تغییر آنچنانی نداشته؛ اما برای املاک ویلایی در مناطق صعب‌العبور مانند افوس، داران و فریدون‌شهر، قیمت‌ها افزایش یافته و از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع تعیین می‌شود.
گفته می‌شود که هم‌اکنون قیمت هر متر ویلایی در روستایی نزدیک شهر افوس، ۵ میلیون تومان است، این درحالی است که ۵ سال پیش این قیمت حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومن بوده و با ۳۰۰ میلیون تومان امکان خرید یک قواره زمین ۵۰۰ متری وجود داشت؛ اما اکنون دست‌کم باید، ۲ میلیارد تومن برای خرید این واحد هزینه کرد.


بیشتر بخوانید: سکته بازار مسکن در منطقه پرمعامله تهران + جدول


بر اساس آمار‌های غیررسمی و نظر یک اقتصاددان در اصفهان، در چند سال اخیر حدود ۵ میلیون نفر از مناطق مرکزی کشور به مناطق شمالی مهاجرت کرده‌اند و این باعث افزایش متوسط قیمت مسکن در شمال کشور شده است.

در خیابان عباس‌آباد، یکی از خیابان‌های گران‌قیمت اصفهان، قیمت‌ها از مترمربعی ۱۵۰ میلیون تومان به بالا شروع می‌شود. در برخی مناطق که خطه سبز اصفهان به شمار می‌آیند مانند ناژوان، تغییر کاربری غیرممکن است و قیمت زمین زراعی نسبتاً پایین است؛ اما قیمت باغات از مترمربعی ۱۰ میلیون تومان آغاز می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که از زمان جدی شدن مشکلات فرونشست و کم‌آبی در اصفهان، شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها در مناطق ویلایی و ییلاقی و همچنین در محله‌های هم‌جوار رودخانه و مناطق با تراکم بالای فضای سبز در خود اصفهان بوده‌ایم.

ارسال نظر