تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

تنها راه حل چالش خانه دار شدن مردم تامین زمین از سوی دولت است/ دولت اول زمین تامین کند بعد وعده تولید مسکن بدهد

یک فعال صنعت ساخت و ساز می‌گوید: پیشنهاد سازندگان به دولت چهاردهم این است که زمین مورد نیاز را آماده و با عرضه آن برای خانه‌سازی، بازار مسکن را از بن‌بست خارج کند.

اقتصاد ۲۴- «دولت اول فکری برای تامین زمین بکند، بعد به مردم وعده خانه دار شدن بدهد». این جمله‌ای که امروز بسیاری از فعالان حوزه ساخت و ساز آن را تکرار می‌کنند. معضل خانه در کشور ما هر روز بزرگتر می‌شود تا جایی که بخش بزرگی از جمعیت خانوار‌ها در نا امیدی خانه دار شدن به سر می‌برند و این به معنی عدم موفقیت مدیران و متولیان مسکن در تمام دولت هاست چراکه در برابر انتظار به حق مردم، برنامه‌های اساسی و کارآمدی در راستای تحقق اهداف تولید کافی مسکن و خانه دار شدن مردم ندارند.

موضوع تامین زمین یکی از اساسی‌ترین بحث‌ها در تولید مسکن برای متقاضیان واقعی است. بسیاری از طرح‌های حمایتی دولت‌ها جهت تولید مسکن گذشته، اما هر کدام نصفه و نیمه باقی مانده و گاهاً برخی از متقاضیان خانه نیز قید تحقق چنین رویایی را زده اند.

دولت سیزدهم هم نتوانسته زمین کافی را برای ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن تامین کند و همین موضوع، ساخت و ساز خانه‌های حمایتی دولت را با تاخیر همراه کرده است.

خروج از بحران مسکن با تامین زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز

در همین رابطه رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: واقعیت این است که برای رفع چالش خانه دار شدن مردم تا زمین نباشد نمی‌توان هیچ ساخت‌وسازی در کشور انجام داد. پیشنهاد سازندگان به دولت چهاردهم این است که زمین مورد نیاز را آماده و با عرضه آن برای خانه‌سازی، بازار مسکن را از بن‌بست خارج کند.

محمد صادق پارسامهر تاکید کرد: اولین نیاز ساخت هر ساختمانی، زمین است. دولت برای این امر لازم است زمین مورد نیاز ساختمان‌سازی را تامین کند. پس از تامین زمین که عمده مسئله ساختمان‌سازی امروز است، باید بر بازار مصالح ساختمانی نظارت داشته‌ باشد تا از افزایش قیمت‌های اقلامی مانند سیمان، فرآورده‌های بتنی و فولاد جلوگیری شود. سپس با همکاری و مشارکت انبوه‌سازان پروژه‌های بزرگ ملی را پیش ببرد.


بیشتر بخوانید: هزینه‌های همخانه شدن هم نجومی شد +قیمت ها/ چگونه هزینه همخانه شدن در دو دهه تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت؟


پارسامهر در ادامه گفت: اگر دولت با انبوه‌سازان در ساخت پروژه‌های ملی مانند «نهضت ملی مسکن» مشارکت کند، تامین منابع مالی و نقدینگی برعهده بخش خصوصی قرار می‌گیرد و مسئولیت این بخش از دوش دولت برداشته می‌شود. با اجرای همه این اقدامات می‌توان امید داشت، بازار مسکن از شرایط رکود خارج و بحران مسکن کشور حل شود.

رکود، مشکل امروز بازار مسکن کشور

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان درباره اقداماتی که لازم است دولت چهاردهم برای حوزه مسکن انجام دهد، گفت: درحال حاضر بازار مسکن کشور در شرایط رکود به سر می‌برد. با توجه به شرایط امروز بازار مسکن، اولین اقدام دولت جدید باید برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای مشارکت انبوه‌سازان در پروژه‌های «نهضت ملی مسکن» باشد. با مشارکت این بخش سرعت ساخت پروژه‌های ملی مسکن بالا می‌رود و رونق به بازار مسکن برمی‌گردد. بنیاد مسکن مسئولیت ساخت بسیاری از پروژه‌های ملی مسکن را در دولت سیزدهم برعهده داشت؛ درحالی که دولت وقت می‌توانست از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت پروژه‌های عمرانی نهضت ملی و سایر پروژه‌ها استفاده کند. همچنین، لازم است دولت جدید نظارت بیشتری بر روند اهدای تسهیلات بانک‌ها داشته باشد. بسیاری از انبوه‌سازان امروز سرمایه‌های میلیاردی خود را در بانک برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن گذاشته‌اند. اما، سهم الشرکه این افراد نزدیک به ۲ ماه است که پرداخت نشده است.

وی افزود: قیمت سیمان و فراورده‌های بتنی در یک الی دو ماه گذشته به علت کمبود برق در کشور و قطع برق کارخانه‌ها، افزایش داشته است. دولت جدید برای این بخش نیز باید برنامه دقیقی داشته باشد. به بیان دیگر، به علت کمبود برق و کم شدن تولید مصالح ساختمانی، امروز این بخش تولیدی مسکن گران و تهیه آن‌ها سخت شده است. همچنین، تولیدات فولاد نیز کاهش پیدا کرده و مقدار آن در بازار کم شده است. همه این موارد شرایط ساخت‌وساز مسکن را در کشور با مشکل روبه‌رو کرده است.

مگر می‌شود بدون عرضه زمین ساخت‌وساز کرد!

این فعال صنعت ساخت و ساز مسکن درخصوص تاثیر عرضه زمین بر کاهش قیمت تمام شده مسکن و افزایش تولید بیان کرد: واقعیت این است که تا زمین نباشد نمی‌توان هیچ ساخت‌وسازی در کشور انجام داد. لازم است ابتدای هر مجتمع‌سازی زمین آن تامین شود. پیشنهاد انبوه‌سازان به دولت این است که زمین مورد نیاز را تهیه و آماده کند و پس از آماده‌سازی آن را به صورت مشارکتی در اختیار انبوه‌ساز قرار دهد. در این شیوه نیازی به آورده مالی و یا نقدینگی از سوی دولت نیست. به بیان ساده دولت چهاردهم تنها زمین مورد نیاز را تامین کند و تامین هزینه‌های مالی و مصالح ساختمانی بر عهده انبوه‌ساز قرار گیرد.

پارسامهر در پاسخ به آن‌هایی که می‌گویند ساخت‌وساز کشور نیازی به افزودن زمین ندارد، گفت: مگر می‌توان در شرایطی که زمین برای ساخت مسکن کم است، ساخت‌وساز کرد. شرایط ساخت‌وساز امروز، بسته به تامین زمین است و باید این بخش توسط دولت تامین شود. در بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور لازم است برای ساخت‌وساز زمین تامین شود. ممکن است برخی از شهر‌ها بافت فرسوده داشته باشد و بتوان از آن استفاده کرد، اما ساخت‌وساز در بافت فرسوده نیز مشکلات بسیاری به نسبت عرضه زمین دارد. پس بهترین راه برای حل بحران مسکن در کشور عرضه زمین و ساخت مشارکتی بین انبوه‌سازان و دولت است.

ارسال نظر