تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد بررسی می‌کند؛

کابینه پزشکیان، بیشتر شبیه دولت دوم رئیسی است تا دولت سوم روحانی/ نیم نگاهی به فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان/ واکاوی سهم دولت‌های خاتمی، روحانی و رئیسی از کابینه چهاردهم

تامل در کابینه پزشکیان نکات جالب تری را آشکار می‌کند و از جمله یکی همین که به نظر می‌رسد دولت پزشکیان برخلاف تبلغیات اصولگرایان، بیشتر دولت دوم رئیسی باشد تا دولت سوم روحانی و تمامی پیش بینی‌های تندرو‌ها به خطا بوده است. کما اینکه در میانه فهرست کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، علیرضا کاظمی در حالی نامش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده می‌شود که او نیز زمانی به انتخاب ابراهیم رئیسی سرپرست این وزارتخانه در دولت قبل بود.

اقتصاد۲۴- لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بالاخره پس از روزها، اما و اگرها و حاشیه‌ها امروز به مجلس رفت و در صحن علنی مجلس قرائت شد، لیستی که برای بستن آن دستکم ۴۵۰ نفر برای ۴ هفته درگیر تهیه و تدوینش بودند و در نهایت به نظر می‌رسد که این فهرست قرائت شده توسط محمدباقر قالیباف را باید لیستی دانست که همه حذف و اضافه و تدوین هایش فارغ از آن شورای راهبردی بوده است.

کابینه ای که می‌توانست کابینه رئیسی یا جلیلی هم باشد

کما اینکه در این میان، وجود دستکم نام سه نفر از وزرای دولت سید ابراهیم رئیسی باعث حیرت شد و در مجموع می‌توان این فهرست کابینه را با کمی بالا و پایین فهرست سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف یا حتی کابینه ای برای سید ابراهیم رئیسی منهای حلقه آستان قدس او دانست. کما اینکه معرفی اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات، امین حسین رحیمی به عنوان وزیر دادگستری و عباس علی آبادی نیز به عنوان وزیر نیرو که هر سه از کابینه دولت سیزدهم راهی دولت چهاردهم می‌شوند با انتقادات جدی همراه شده است. این سه وزیر در دولت سیزدهم هم حضور داشتند، خطیب و رحیمی در دو سمتی که بوده اند ماندگار شده اند، اما علی آبادی که در دولت سیزدهم وزیر صمت بود در این دولت به عنوان وزیر نیرو معرفی شده است.

همچنین به گزارش اقتصاد ۲۴، پیش از این نیز محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت سیزدهم با حکم پزشکیان در سمت خود ابقا شد و حالا عضوی از کابینه دولت چهاردهم محسوب می‌شود.

در این میان البته وجود نام یک زن در کنار عدم وجود نام هیچ عضوی از اقلیت‌های مذهبی نشان از عدم تحقق وعده‌های پزشکیان درباره کابینه خود دارد، وعده‌هایی که او در دوران مبارزات انتخابات بر روی آن تاکید کرده بود.

حضور حداقلی زنان در کابینه پزشکیان

البته فارغ از طرح یک نام یعنی فرزانه صادق مالواجرد، زهرا بهروز آذر نیز اکنون در سمت معاونت زنان کابینه پزشکیان قرار گرفته است. اما این مورد دوم را چندان نباید به عنوان کارنامه استفاده از زنان در کابینه مطرح کرد، در همه دولت‌های پیشین از احمدی نژاد تا رئیسی دستکم سکاندار معاونت زنان، یک زن بوده و این بار نیز همان روند پیش رفته است.

با این حساب تنها باید فرزانه صادق مالواجرد را در ردیف استفاده از زنان در کابینه دانست که البته بنا به پیش بینی بخشی از تحلیلگران، با توجه به تنش بین علیرضا زاکانی و این مدیر جوان در وزارت مسکن، بعید به نظر می‌رسد او بتواند از سد مجلس فعلی عبور کند؛ چرا که نزدیکی این مجلس به تفکر علیرضا زاکانی، شهردار وقت تهران بر کسی پوشیده نیست.

نکته اینجاست که تاکنون پزشکیان حتی در استفاده از معاون زن نیز از دولت حسن روحانی عقب‌تر است. روحانی در هر دوره از دولت‌های خود ۳ عضو زن در میان معاونان خود داشت. ابراهیم رئیسی نیز تنها به یک معاون زن یعنی انسیه خزعلی بسنده کرد و سکینه سادات پاد را به عنوان دستیار خود برگزید.

کابینه پزشکیان بیشتر شبیه دولت دوم رئیسی است تا دولت سوم روحانی

در این میان، اما تامل در کابینه پزشکیان نکات جالب تری را آشکار می‌کند و از جمله یکی همین که به نظر می‌رسد دولت پزشکیان برخلاف تبلغیات اصولگرایان، بیشتر دولت دوم رئیسی باشد تا دولت سوم روحانی و تمامی پیش بینی‌های تندرو‌ها به خطا بوده است. کما اینکه در میانه فهرست کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، علیرضا کاظمی در حالی نامش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده می‌شود که او نیز زمانی به انتخاب ابراهیم رئیسی سرپرست این وزارتخانه در دولت قبل بود.


بیشتر بخوانید: دولت پزشکیان به دنبال روش‌های دیگر درآمدزایی به جز مالیات باشد/ دست همه دولت‌ها در جیب مردم بوده است


به گزارش اقتصاد ۲۴، علیرضا کاظمی دستکم از ۴ شهریور ۱۴۰۰ که حسین باغ‌گلی اولین وزیر پیشنهادی رئیسی نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد تا ۷ آذر همان سال که یوسف نوری از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر شد، سرپرست وزارتخانه در دولت رئیسی بوده است و حالا همان کاظمی به پیشنهاد مسعود پزشکیان برای وزارت عریض و طویل و پرچالش آموزش و پرورش معرفی شده است.
این یعنی که در حالی ۴ دولتمرد رئیسی برای ورود به کابینه مسعود پزشکیان به صف شدند که ابراهیم رئیسی تنها محمد اسلامی را که بین دولت روحانی و رئیسی مشترک بوده است برای دولت چهاردهم فراخوانده است.

حاضران دولت روحانی و خاتمی در دولت پزشکیان

البته که برخی حتما به نام‌های دیگری که از دولت حسن روحانی راهی پاستور شده اند ارجاع خواهند داد. اسامی چون محمدجواد ظریف وزیر خارجه روحانی، علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت اول روحانی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی که همگی حالا در جایگاه معاون و مشاور و ریاست دفتر پزشکیان قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر نیز چهره ای چون عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سید عباس صالحی و سید رضا صالحی امیری وزیران ارشاد دولت روحانی برای وزارتخانه‌های اقتصاد، ارشاد و گردشگری معرفی شده اند و البته که عباس عراقچی را باید یکی از مهم‌ترین اعضای رسیده از دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ایستگاه پاستور در دولت چهاردهم مسعود پزشکیان است که اکنون برای وزارت امور خارجه پیشنهاد شده است.

در این میان، اما نکته بسیار قابل توجه شایعه خروج محمدجواد ظریف از دولت پزشکیان است. بنا به شنیده‌های موجود از صبح امروز تاکنون، گفته می‌شود ظریف استعفای خود را به رئیس جمهوری وقت تحویل داده و دیگر در محل کارش حضور نخواهد یافت. شایعه‌ای که اگر به حقیقت بپیوندد می‌تواند محل جدی تردید برای تحقق سایر وعده‌های مسعود پزشکیان نیز باشد.

البته اگر بخواهیم به وامداری این دولت از دولت خاتمی نگاهی بیاندازیم به دو ارشد کابینه برخواهیم خورد. اول شخص مسعود پزشکیان که وزیر بهداشت و درمان در دولت سید محمد خاتمی بوده و نفر دوم کابینه یعنی محمدرضا عارف که در دولت اول خاتمی وزیر پست و تلگراف و تلفن بوده و در دولت دوم او معاون اول سید محمد خاتمی شده است.

کابینه سن و سال دار‌ها

از دیگر حواشی جدی و مهم در مورد کابینه دولت چهاردهم مساله میانگین سن دولت پیشنهادی پزشکیان است که نزدیک ۶۰ سال است، مساله ای که با انتقادات بسیار جدی نیز مواجه شده است.
به گزارش اقتصاد ۲۴، میانگین سنی ویزران پیشنهادی مسعود پزشکیان حدود ۵۹ سال است و در میان اسامی رسیده به بهارستان نیز عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد با ۶۷ سال سن مسن‌ترین است و ستار هاشمی و فرزانه صادق مالواجرد به ترتیب به عنوان وزیران پیشنهادی وزارت ارتباطات و راه شهرسازی با ۴۸ سال سن عنوان جوان‌ترین گزینه‌های مسعود پزشکیان را برای هیات وزیران به خود اختصاص داده اند.

البته که در میان فهرست وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان، ۱۴ نفر اصلا تاکنون سابقه وزارت نداشته اند؛ احمد دنیا مالی، ستار هاشمی، اسکندر مومنی، فرزانه صادق مالواجرد، محسن پاک نژاد، حسین سیمایی صراف، محمدرضا اتابک، عزیز نصیرزاده، غلامرضا نوری قزلجه، عباس عراقچی، احمد میدری، محمدرضا ظفرقندی، عبدالناصر همتی و علیرضا کاظمی از جمله این وزیران پیشنهادی هستند که اگرچه برخی از آن‌ها سابقه معاونت برخی وزارتخانه را در کارنامه دارند، اما هیچ گاه وزیر نبودند.

هر چند در این میان همتی سابقه ریاست بر بانک مرکزی را دارد و سید عباس عراقچی نیز معاون وزارت خارجه بوده، اما این ۱۴ گزینه هرچند آشنا با وزراتخانه خود، اکنون برای نخستین بار است که به عنوان گزینه وزارت معرفی می‌شوند.

حال با این شرایط باید منتظر ماند و دید این کابینه متشکل از اکثریتی از پیرمرد‌ها چطور قرار است از سد مجلسی نه چندان همسو با دولت عبور کند.

ارسال نظر