تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

سوابق کامل وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس + جزییات

دو هفته بعد از پایان کار شورای راهبری انتخاب اعضای دولت چهاردهم امروز وزیران پیشنهادی به مجلس معرفی شدند.

اقتصاد۲۴- در یکی دو روز گذشته لیست احتمالی پیشنهادی دولت اعلام و کابینه منتشر شده، اما مسئولان، این اسامی صرفا در حد گمانه‌زنی ذکر کردند.

مسعود پزشکیان اسامی وزیران پیشنهادی خود را امروز به مجس شورای اسلامی ارائه کرد و طبق روال معمول گزینه‌های پیشنهادی باید با حضور در کمیسیون‌ها از برنامه و صلاحیت خود دفاع کنند.

از هفته بعد یعنی ۲۷ مردادماه آنطوری که سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد لیست وزرا برای رای و تصدی صندلی وزرات در صحن اعلام و مجلس به صورت دو شیفت برسی صلاحیت وزرا را در دستور کار قرار خواهد داد.

اعلام لیست وزرای پیشنهادی

نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت آقای پزشکیان توسط رئیس مجلس قرائت شد

فهرست وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان به مجلس برای اخذ رای اعتماد:

وزارت آموزش و پرورش: علیرضا کاظمی

وزارت ارتباطات: ستار هاشمی

وزارت اطلاعات: سید اسماعیل خطیب

وزارت اقتصاد: عبدالناصر همتی

وزارت امور خارجه: عباس عراقچی

وزارت بهداشت: محمدرضا ظفرقندی

وزارت کار: احمد میدری

وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری

وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی

وزارت دفاع: عزیز نصیرزاده

وزارت راه: فرزانه صادق

وزارت صمت: محمد اتابک

وزارت علوم: حسین سیمایی

وزارت فرهنگ: عباس صالحی

وزارت کشور: اسکندر مومنی

سوابق گزینه پیشنهادی وزارت کار

رئیس جمهور، احمد میدری را به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد.


بیشتر بخوانید:فیلم/معرفی کابینه و واکنش مجلسیان به آن


در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نامه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم جهت بررسی صلاحیت و اخذ رای اعتماد در مجلس اعلام وصول شد که نام «احمد میدری» به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار به چشم می‌خورد.

احمد میدری که زمانی در سمت معاون وزیر رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول فعالیت بود اکنون به عنوان وزیر پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم برای بازگشت به ساختمان وزارت کار به مجلس معرفی شده است.

وی متولد ۱۳۴۲ در آبادان دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است و سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را در کارنامه خود دارد.

میدری در دولت یازدهم با حکم علی ربیعی ـ وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ به سمت معاون رفاه اجتماعی وزارتخانه منصوب شد و همزمان به عنوان دبیر هیات امنای تامین اجتماعی فعالیت کرد. او از سال ۱۳۹۶ ریاست کمیته آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز برعهده گرفت.

گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیش‌تر نماینده مردم آبادان در دوره ششم مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بوده و در جریان انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حضور یافت.

وی دارای سوابق آموزشی و پژوهشی و آثار و تالیفات متعددی است و مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد، عضویت در هیات مدیره بیمه دانا و عضویت در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان از دیگر سوابق وی در دوران مسئولیت به شمار می‌رود.

سوابق وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی دولت چهاردهم

مسعود پزشکیان، فرزانه صادق مالواجرد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرده است.

فرزانه صادق مالواجرد، معمار و شهرساز ایرانی است که در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاست‌گذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت دارد و در کارنامه فعالیت خود مشارکت در پروژه‌های مهم شهری را ثبت کرده است.

پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم - در این وزارتخانه فعالیت داشته است.

او همچنین به عنوان استاد دانشگاه و محقق نیز در رشته‌های مرتبط با معماری و شهرسازی به تدریس و پژوهش پرداخته است.

سوابق وزیر پیشنهادی دادگستری

نام امین حسین رحیمی به عنوان وزیر دادگستری در لیست وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم وجود دارد.

امین‌حسین رحیمی که تصدی وزارت دادگستری در دولت سیزدهم را نیز بر عهده داشت، متولد سال ۱۳۴۷ در ملایر است. او دارای مدرک دکتری در رشته فقه و حقوق جزا است.

رحیمی پیش‌تر قاضی دادگستری بوده و سابقه ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی دارد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضائیه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی امین حسین رحیمی است.

سوابق وزیر نفت پیشنهادی دولت چهاردهم

رئیس‌جمهور، محسن پاک‌نژاد را به‌عنوان وزیر نفت پیشنهادی دولت چهاردهم برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد

پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به شمار می‌رود.

سوابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادی دولت چهاردهم

سیدستار هاشمی، وزیر پیشن‌های وزارت ارتباطات امروز از سوی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

طبق اطلاعاتی که درباره سیدستار هاشمی اعلام شده، وی در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شد و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است.

او در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت شد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، در مهرماه سال ۱۳۹۸ با صدور حکمی، ستار هاشمی را به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات منصوب کرد.

او همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر قوه قضاییه شناخته شد. علاوه بر این، هاشمی در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۰ تا کنون، رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل ۱۴۰۲ تا کنون، رئیس کمیته توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، رئیس کمیته تدوین برنامه پنجساله هفتم توسعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، رئیس کمیته علمی فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳، عضو شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۱ تا کنون، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت «چرخه نوآوری» عضو اندیشکده ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، برخی از سوابق اجرایی ستار هاشمی است.


بیشتر بخوانید:عکس/ استوری پسر مسعود پزشکیان درباره چینش کابینه


همچنین معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان فناوری اطلاعات کشور ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، رئیس کمیته تخصصی ساختار و معماری سازمانی شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو کمیته تخصصی توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو کمیته راهبری امنیت اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو کمیته دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، مدیرکل نوسازی و تحول اداری شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ۱۳۹۶، دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان فارس ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ و رئیس دانشکده آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، رئیس بخش کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ برخی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجرایی وی و عضویت در شوراهاست.

طبق اعلام، هاشمی در حوزه‌های مختلف فناوری‌های نوین و نوآوری‌های ارتباطی فعالیت‌های چشمگیری داشته و به بهبود فرآیند‌های مربوط به ثبت اسناد و توسعه فناوری‌های ارتباطی در ایران کمک کرده است.

سوابق وزیر دفاع پیشنهادی دولت چهاردهم

خلبان «اف-۱۴» نیروی هوایی ارتش در جریان جنگ تحمیلی که هشت‌سالی معاون هماهنگ‌کننده این نیرو بود و در سال‌های اخیر به جانشینی فرماندهی آن هم رسید، اکنون به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح دولت چهاردهم به مجلس معرفی شده است.

امیر عزیز نصیرزاده در ۱۳۴۳ در شهر سرابِ استان آذربایجان شرقی متولد شد و دوران تحصیلات متوسطه را در تهران پشت سر گذاشت. او از ۱۹ سالگی فعالیت‌های نظامی را آغاز کرد و به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد. نصیرزاده فارغ‌التحصیل دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد و دوره‌هایی آموزشی را در ایران و پاکستان طی کرد تا در سال‌های جنگ تحمیلی عضوی از گردان تاکتیکی هواپیمای اف-۱۴ باشد.

نصیرزاده پس از پایان جنگ، وابستگی نظامی جمهوری اسلامی در ایتالیا را تجربه کرد، به مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا منصوب شد، در جایگاه معاونت اطلاعات نیروی هوایی قرار گرفت، به مسئولیت معاونت طرح و برنامه نهاجا نیز رسید و در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نیروی هوایی ارتش را برعهده داشت و یک‌سالی هم در جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش فعالیت کرد و هم مدت زمانی مشابه را در معاونت برنامه و بودجه و امور مجلس ارتش گذراند.

او در سال ۱۳۹۱ به درجه سرتیپی رسید و در ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ نیز با حکم فرمانده کل قوا به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد.

امیرنصیرزاده نشان ایثار و ورزش را دریافت کرده است و علاوه بر آن‌ها نشان «دوره اول دانشکده افسری»، «دافوس»، «دوره دوم دانشکده افسری»، «دوره سوم دانشکده افسری» و «مقدماتی» را هم در کنار نشان «خلبانی جنگنده» بر سینه دارد.

سوابق وزیر اطلاعات پیشنهادی دولت چهاردهم

وزیر اطلاعات دولت سیزدهم از سوی مسعود پزشکیان به عنوان وزیر اطلاعات پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ در قائنات است.

در سوابق اجرایی خطیب وزرات اطلاعات دولت سیزدهم، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، رییس حراست آستان قدس رضوی دیده می‌شود. فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات و حضور در دفتر مقام معظم رهبری از دیگر سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

خطیب در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی حضور داشته است. او برای بر عهده گرفتن وزارت اطلاعات، از مجلس یازدهم ۲۲۲ رای کسب کرد.

سوابق وزیر کشور پیشنهادی دولت چهاردهم

اسکندر مومنی به عنوان وزیر کشور پیشنهادی دولت چهاردهم از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

سرتیپ پاسدار اسکندر مومنی در سال ۱۳۴۱ در شهر قائم‌شهر به دنیا آمد. وی سابقه فرماندهی انتظامی خراسان را داشته و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ ریاست مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را برعهده داشت.

معاونت عملیات ناجا در سال‌های ۸۴ تا ۸۸، فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی در سال‌های ۸۸ تا ۹۴، جانشینی فرمانده نیروی انتظامی از سال ۹۴ تا ۹۷ از دیگر سوابق مومنی است. وی از سال ۹۷ تاکنون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است. مومنی در سال ۹۱ از سوی احمدی نژاد رئیس جمهور وقت، نشان عالی خدمت را دریافت کرد.

سوابق وزیر امور خارجه پیشنهادی دولت چهاردهم

رئیس جمهوری اسلامی ایران فهرست وزرای کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که برای سکانداری وزارت خارجه، یک نام آشنا به چشم می‌خورد.

عراقچی ۶۱ ساله دانش‌آموخته کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی و دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت انگلیس است. عراقچی پیش از این سفیر ایران در فنلاند، سفیر ایران در ژاپن، سخنگوی وزارت خارجه ایران، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران و در نهایت معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در دولت دوازدهم بوده است.

او از مهر ماه ۱۴۰۰ در سمت دبیری شورای راهبردی روابط خارجی ایران حضور داشته است. عراقچی از سال ۱۳۹۲ و در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ به عضویت تیم مذاکره‌کننده ایران درآمد و حضور فعالی در مذاکراتی داشت که به امضای برجام منجر شد.

عراقچی که با دستگاه‌های مختلف کشور تعامل خوبی دارد و از بدنه وزارت خارجه است، به عنوان گزینه تصدی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

سوابق وزیر پیشنهادی صمت دولت چهاردهم

سید محمد اتابک گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

سید محمد اتابک گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیأت مدیره انجمن سیمان، هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

اتابک در کارنامه خود نایب رئیس اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت، دارای سوابق شغلی مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران، ایلام و هگمتانه، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و...) است.

وی در حال حاضر مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور است. او ضمناً مجری طرح عظیم نواب، بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.

سوابق نامزد وزارت بهداشت دولت چهاردهم

محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

ظفرقندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

فعالیت‌های اجرایی وی به این شرح است:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۷۶ - ۱۳۸۴

دبیر هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۷۶ - ۱۳۸۴

عضو هیات امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور ۱۳۷۸

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ۱۳۷۹ - ۱۳۸۳

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران (دو دوره) ۱۳۷۹ - ۱۳۸۳ / ۱۳۹۷ - ۱۴۰۰

عضو شورای عالی بیمه خدمات درمانی ۱۳۷۹

مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۹۲ - ۱۴۰۱

رئیس مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا ۱۳۹۲ تا کنون

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ۱۳۹۶ - ۱۳۹۷

رئیس انجمن جراحی عروق ایران ۱۳۹۸ تا کنون

رئیس انجمن علمی ترومای ایران ۱۳۹۶ - ۱۴۰۰

سوابق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

«سیدرضا صالحی امیری» به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و در صورت کسب رای اعتماد مسئولیت این وزارتخانه را پس از سیدعزت الله ضرغامی تحویل خواهد گرفت.

از سال ۱۳۹۸ که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد، ۲ وزیر مسئولیت این وزارتخانه تازه تاسیس و جوان را به عهده گرفتند، علی‌اصغر مونسان در دولت دوازدهم و سیدعزت الله ضرغامی در دولت سیزدهم و امروز یکشنبه - ۲۱ مرداد- مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، فهرست وزیران پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، و در میان ۱۹ وزارتخانه دولت، نام سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چشم می‌خورد.

سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

رئیس هیات امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، رئیس هیات امنای مجمع هماهنگی مراکز اسنادی و تاریخ پژوهی کشور (مهتاب)، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران، عضو کمیسیون فرهنگی دولت، عضو شورای اطلاع رسانی دولت، عضو شورای فرهنگ عمومی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (شورای عالی انقلاب فرهنگی)، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عضو هیات امنای مؤسسه خانه کتاب از دیگر سوابق فعالیت فرهنگی و عضویت در مجامع و شورا‌های فرهنگی سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است.

صالحی امیری دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیر گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی این دانشگاه است و مولف کتاب‌هایی با عنوان مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی، فرهنگ و مدیریت سازمان‌های فرهنگی، مبانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، انسجام ملی و تنوع فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران، الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران، مدیریت منازعات قومی در ایران است.

میراث فرهنگی، صنعت گردشگری و آسیب شناسی فرهنگی، آیین‌های نوروزی و همبستگی ملی، جهانی شدن فرهنگی و تأثیرات آن بر فرهنگ ایرانی، بررسی تأثیر تعاملی فرهنگ سنتی در توسعه فرهنگی و نقش مدیریت در آن، الزامات برنامه‌ریزی مطلوب فرهنگی صادرات کالا‌های فرهنگی، چالش‌ها و راهبردها، جایگاه یونسکو در برنامه‌ریزی توسعه فرهنگی جهان سوم، جهانی‌شدن و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بررسی جایگاه صنایع فرهنگی خلاق و رابطه آن با ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران، رویکرد‌های فرهنگی و الزامات مدیریتی آن، الزامات الگوی مدیریت فرهنگی در ایران، چالش‌های فرهنگی شهرنشینی در ایران، از مهمترین عناوین مقالات علمی صالحی امیری در یک دهه اخیر است.

سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

علیرضا کاظمی (متولد ۱۳۴۴ مشهد) تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۴۰۰ بود.

وی همچنین پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود.


بیشتر بخوانید:خبر ویژه مشاور پزشکیان برای سهامدارن


معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.

نگاهی به کارنامه وزیر پیشنهادی نیرو

رئیس‌جمهوری عباس علی آبادی را به‌عنوان وزیرنیروی یشنهادی دولت چهاردهم برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

بر این اساس رئیس جمهوری، عباس علی آبادی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت نیرو به‌منظور کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم در خانه ملت معرفی کرد.

عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه او را با مپنا می‌شناسند.

وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی‌ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است. علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند. وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و ... و همچنین رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال - که این سال‌ها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است - اشاره کرد.

وی در دی ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است؛ شرکت مپنا در زمان مدیریت علی‌آبادی روند صعودی و روبه‌رشد را طی کرده است به‌طوری‌که امروز یکی از شرکت‌های حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.

علی‌آبادی برنده جایزه اختراع خوارزمی و همچنین یکی از اعضای شورای‌عالی استاندارد کشور و شورای‌عالی علوم و تحقیقات و فناوری، صاحب ایده و مدیر توسعه بسیاری از فناوری‌های راهبردی مانند توربین‌های هوایی، موتور‌های رفت و برگشتی بزرگ، برقی‌سازی (خودروی‌های برقی و هوشمند و تولید باتری‌های پیشرفته لیتیومی و ذخیره‌ساز‌های انرژی)، توربین گازی کلاس F ملی و بسیاری دیگر از طرح‌های پیشران در کشور بوده است.

وی همچنین استاد دانشگاه و دارای مقاله‌های متعدد در مجلات و کنفرانس‌های معتبر علمی داخلی و خارجی است و اقدام به تالیف و ترجمه کتاب‌های فنی و تخصصی کرده و مسئولیت‌های اجرایی بسیاری را نیز در کارنامه خود دارد

علی‌آبادی همچنین از سال ۱۴۰۲ به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار شد.

منبع: نورنیوز

ارسال نظر