تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

وزاری اقتصادی دولت چهاردهم در بوته نقد

آیا افرادی که برای تصدی‌گری وزارتخانه های اقتصادی مشخص شده‌اند، می‌توانند راه را برای تحقق شعارها و وعده های دولت چهاردهم هموار کنند؟ کارشناسان، نظرات مختلفی دارند، برخی به ترکیب پیشنهادی خوش بین هستند و برخی رضایت ندارند.

اقتصاد۲۴-با مشخص شدن وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، بحث درباره عملکرد احتمالی آن‌ها داغ شده و در این میان به واسطه اینکه موضوع اقتصاد در اولویت دولت و کشور قرار دارد، کارشناسان بر گروه اقتصادی تمرکز ویژه‌ای کرده‌اند.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان، در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا تیم اقتصادی انتخاب شده برای کابینه دولت چهاردهم، می‌تواند در شرایط اقتصادی فعلی، عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد یا نه؟ گفت: قضاوت ما درباره عملکرد احتمالی این تیم نمی‌تواند دقیق باشد چراکه باید در شرایط خاص تحریم و تنش سیاسی کار کنند؛ اما می‌توان گفت که این افراد، کسانی هستند که مشکلات را می‌شناسند؛ چراکه قبلاً هم در مجموعه‌های بزرگ در سطح وزیر و معاون وزیر حضور داشته و حتی مانند درباره وزارتخانه‌هایی که اکنون نامزد وزارت آن شده‌اند، نقد‌های جدی داشته‌اند.

بغزیان ادامه داد: شرایط فعلی به‌گونه‌ای است که حتی مردم هم مشکلات و وضعیت کشور را می‌دانند و دولت با علم به مشکلات و شرایط خاص کشور روی کار آمده و نمی‌تواند مانند دوره‌های قبل بگوید ویرانه تحویل گرفتم یا باید ۱۰۰ روز بگذرد تا شرایط ارزیابی شود و ... ازاین‌رو، افراد انتخاب شده هم با علم به شرایط و راه‌حل وارد گود شده‌اند و نیازی به شناسایی مشکلات ندارند.

این اقتصاددان تأکید کرد: در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، نیازی به شناسایی مشکلات نیست؛ چون مشکلات عیان است بلکه نیاز اصلی ارائه راه‌حل‌های درست و کارآمد برای مدیریت این مسیر است.

بغزیان با اشاره به اینکه عبدالناصر همتی در زمان ریاست بانک مرکزی انتقاداتی مثلاً در مورد پایه پولی و ... به وزارت اقتصاد داشت، گفت: اینکه همتی به بانک مرکزی برنگشته و نامزد وزارت اقتصاد شده، اتفاق خوبی است و با توجه به شناخت خوبی که از بانک مرکزی دارد، انتظار می‌رود در این مورد بسیار بهتر عمل کند.

او در پاسخ به اینکه اگر فردی مانند علی طیب نیا به‌عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهوری، اعضای اقتصادی کابینه را انتخاب می‌کرد، نتیجه بهتری حاصل می‌شد یا انتخاب به شکل فعلی، اظهار کرد: فارغ از اینکه کابینه فعلی بر چه اساسی چیده شده باشد، مطمئناً هماهنگی مورد نیاز در دولت ایجاد خواهد شد؛ گرچه با حضور طیب نیا به‌عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهوری، بسیار راحت‌تر با مردان اقتصادی دولت سیاست‌های اقتصادی برنامه‌ریزی خواهد شد تا درنهایت یک نظر اقناعی توسط مجموعه اقتصادی دولت به رئیس‌جمهوری ارائه شود.

بغزیان با اعتقاد به اینکه چیدمان مردان اقتصادی کابینه قابل‌قبول است، یادآور شد: من اطلاعی از نحوه انتخاب اعضای اقتصادی کابینه ندارم، اما مسلماً مشاور عالی رئیس‌جمهوری نیز بر چیدمان کابینه نظارت داشته و فهرست فعلی بدون هماهنگی او بدون احتساب اینکه هر فرد چه مسئولیت‌ها و برنامه‌هایی خواهد داشت، بسته نشده است.

تعارض کابینه با وعده‌های انتخاباتی

حسین راغفر، اقتصاددان، نگاه متفاوتی نسبت به سؤال همشهری درباره عملکرد احتمالی تیم اقتصادی معرفی شده برای کابینه دولت دارد.


بیشتر بخوانید:رونمایی پزشکیان از تیم اقتصادی؛ قطار دولت چهارهم با این مسافران به کدام ایستگاه می‌رود؟


او با بیان اینکه شیوه انتخاب اعضای کابینه بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود، می‌گوید: انتخاب اعضا در یک فرایند حزبی که مرام‌نامه داشته باشند صورت نگرفته، بلکه این انتخابات، در پستو‌های بسته مناسبات رانتی منافع گروه‌های ذی‌نفوذ شکل گرفته است.

راغفر می‌افزاید: ما درباره هماهنگی این تیم اقتصادی تردید‌های بسیاری داریم به‌خصوص هماهنگی با شعار‌هایی که آقای رئیس‌جمهور طی مناظره‌های انتخاباتی مطرح کرد.

این اقتصاددان می‌گوید: وعده‌هایی که در یکی دو ماه اخیر دادند، با جهت‌گیری‌های کلی و عمومی تیم اقتصادی، تعارض‌های بسیار جدی دارد؛ ازاین‌رو به نظرم آنچه مردم از کابینه دولت چهاردهم، انتظار داشتند متفاوت از این فهرست بود و بین اعضای این کابینه با انتظارات مردم، فاصله‌های بسیار بعیدی وجود دارد.

راغفر در پاسخ به این سؤال که اگر تیم اقتصادی دولت مثلاً توسط شخصی مانند علی طیب‌نیا، مشاور عالی اقتصادی دولت انتخاب می‌شد، آیا این تیم می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد، یا نه؟ اظهار کرد: من از جزئیات این انتخاب اطلاعی ندارم و به‌طورکلی آنچه اتفاق افتاده یک وضعیت ناهماهنگ است، اما به نظرم حتی انتخاب تیم اقتصادی توسط یک نفر هم تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کرد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر