تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

سپرده دیداری چیست و چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

سپرده دیداری در بانکداری، حساب‌های بانکی هستند که به افراد اجازه می‌دهند هر زمان که نیاز داشته باشند، پول برداشت کنند.

اقتصاد۲۴- شیوا سپهری: سپرده دیداری پولی است که در یک حساب بانکی واریز شده و امکان برداشت آن در هر زمانی وجود دارد. سپرده‌گذار معمولاً از وجوه سپرده دیداری برای پرداخت هزینه‌های روزمره استفاده می‌کند. برای وجوه موجود در حساب، بانک یا موسسه مالی ممکن است نرخ بهره‌ای کم یا صفر برای سپرده پرداخت کند.

حداکثر مقدار برداشت یک فرد می‌تواند تا یک حد روزانه معین یا تا حد موجودی حساب باشد. نمونه‌های رایج سپرده‌های دیداری می‌توانند مقادیر موجود در حساب جاری یا حساب پس‌انداز باشند. توجه داشته باشید که سپرده‌های دیداری با سپرده‌های مدت‌دار متفاوت هستند. سپرده‌های مدت‌دار نیاز به انتظار برای یک دوره از پیش تعیین شده قبل از برداشت دارند. به نکات زیر توجه کنید:

- سپرده‌های دیداری حساب‌هایی هستند که به افراد اجازه می‌دهند هر زمان که نیاز داشتند پول برداشت کنند.

- این سپرده‌ها برای مصرف‌کننده اهمیت دارند، زیرا وجوه معمولاً برای تراکنش‌های روزمره استفاده می‌شوند.

- نمونه‌های رایج سپرده‌های دیداری می‌توانند مقادیر موجود در حساب جاری یا حساب پس‌انداز باشند.

انواع سپرده‌های دیداری کدام است؟

سپرده‌های دیداری انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حساب جاری چیست؟

حساب جاری یکی از رایج‌ترین انواع سپرده‌های دیداری است. این حساب بیشترین نقدینگی را ارائه می‌دهد و امکان برداشت وجه در هر زمان را فراهم می‌کند. حساب جاری ممکن است فقط بهره‌ای صفر یا حداقل کسب کند، زیرا حساب‌های سپرده دیداری با کمترین ریسک همراه هستند. نرخ بهره پرداختی ممکن است بسته به ارائه‌دهنده مالی متفاوت باشد.

حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز چیست؟

حساب پس‌انداز برای سپرده‌های دیداری است که در مقایسه با استفاده کوتاه‌مدت از حساب جاری، برای مدت طولانی‌تری نگهداری می‌شوند. وجوه موجود در حساب پس‌انداز نقدینگی کمتری دارند اما با پرداخت هزینه اضافی، می‌توان پول را به حساب جاری منتقل کرد.


بیشتر بخوانید: منظور از تخصیص دارایی چیست؟/ بهترین روش های تخصیص دارایی


حساب‌های پس‌انداز معمولاً با یک حداقل موجودی مورد نیاز همراه هستند. از آنجایی که موجودی‌های بزرگ‌تر برای مدت زمان طولانی‌تری در یک حساب پس‌انداز نگهداری می‌شوند، نرخ بهره‌ای کمی بالاتر از حساب جاری پرداخت می‌کنند.

حساب سپرده کوتاه مدت چیست؟

به گزارش اقتصاد۲۴ حساب کوتاه مدت عادی به آن دسته از سپرده‌های بانکی گفتـه می‌شود که به آن سود تعلق می‌گیرد و در عین حال بدون هیچ‌گونه محدودیتی امکان برداشت و واریز روزانه را به مشتری می‌دهد. سودی که برای این نوع سپرده درنظر گرفتـه شد‌ه است، بسیار کمتر از سودی است که به سپرده طولانی مدت اختصاص یافتـه است. اما در عوض، دارنده این حساب مجاز است تا عملیات روزانه بانکی خود را با کارت بانکی، تلفن بانک و سامانه‌های اینترنتی انجام دهد.

اهمیت سپرده دیداری در چیست؟ 

قابلیت برداشت سریع

سپرده‌های دیداری برای مصرف‌کننده اهمیت دارند، زیرا وجوهی را نگه می‌دارند که برای پرداخت هزینه‌های روزمره استفاده می‌شوند. این هزینه‌ها ممکن است شامل مواد غذایی، هزینه‌های حمل و نقل، اقلام مراقبت شخصی و موارد دیگر باشند. سپرده‌های دیداری به دلیل نقدینگی و سهولت دسترسی‌شان، مزایای زیادی دارند.

با ویژگی برداشت به‌هنگام سپرده‌های دیداری، افراد می‌توانند در هر زمان بدون نیاز به اطلاع قبلی به بانک، پول برداشت کنند. وجوه اضافی ممکن است از دستگاه‌های خودپرداز، کارت‌های بدهی، باجه‌های بانکی یا از طریق چک‌های کتبی برداشت شود.

ذخایر بانکی

سپرده‌های دیداری برای بانک‌ها اهمیت دارند، زیرا مجموع مبلغ نگهداری شده در حساب‌های سپرده تعیین‌کننده ذخایر بانکی است که باید در دسترس نگهداری شوند. ذخایر بانکی در خزانه یا در محل بانک نگهداری می‌شوند و در صورت برداشت‌های بزرگ و غیرمنتظره، ضروری هستند.

هر چه یک بانک بیشتر پول در سپرده‌های دیداری نگهداری کند، باید پول بیشتری را در ذخایر بانکی نگه دارد. پولی که در ذخایر بانکی نگهداری نمی‌شود، ذخایر اضافی نامیده می‌شود. ذخایر اضافی توسط بانک‌ها قرض داده می‌شود و به فرآیند خلق پول کمک می‌کند.

عرضه پول 

سپرده‌های دیداری بخش مهمی از عرضه پول یک کشور هستند که در دسته پول M۱ تعریف می‌شود. پول M۱ شامل ارز به اضافه سپرده‌های دیداری است. سپرده‌های دیداری بخش قابل توجهی از عرضه پول در بسیاری از کشور‌ها را تشکیل می‌دهند.

در طول یک بحران مالی، بسیاری از مردم به‌طور جمعی برداشت‌های بزرگی از بانک انجام می‌دهند. این برداشت‌ها منجر به کاهش سپرده‌های دیداری و کاهش عرضه پول می‌شود و بانک‌ها با پول کمتری برای قرض دادن مواجه می‌شوند.

ارسال نظر