تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
دولت سیزدهم با بنزین چه کرد؟

تبدیل ایران صادرکننده بنزین در دولت رئیسی به وارد کننده بنزین

از اواخر سال گذشته تاکنون شاهد آن بودیم که مصرف بنزین به یکباره از تولید آن بیشتر شده است که به دلیل ناترازی ایجاد شده، ایران از صادرکننده بنزین در جهان به جرگه واردکنندگان این محصول پیوسته است.

اقتصاد۲۴-به همین دلیل طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که برای حل مشکل ناترازی مصرف بنزین در کشورمان اقدامات زیادی صورت گرفته که همه این اقدام‌ها و سیاست‌ها غیرقیمتی بوده است. به طوری که در سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین به ۹۱ میلیون لیتر، سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید که روند افزایشی مصرف بنزین باعث شد سیاست‌های غیرقیمتی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت در دستور کار دولت خدمتگزار سیزدهم قرار گیرد.

متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۳ تا امروز به ۱۲۱ میلیون لیتر رسیده که رقم بالایی بوده، این در حالی است که در اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری رکورد مصرف بنزین در کشورمان حدنصاب جدیدی را به ثبت رساند. به طوری که در ابتدای سال جاری جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد مصرف بنزین گفت: در روز‌های عادی به‌طور میانگین ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که این رقم با آغاز مسافرت‌های نوروزی در روز‌های ۲۷ و ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ به ۱۴۲ میلیون لیتر و در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ نیز به ۱۵۲ میلیون لیتر افزایش یافته که رکوردی بی‌سابقه است.

همچنین در زمان تعطیلات ایام نوروز ۱۴۰۳ (یکم تا سیزدهم فروردین) به طور میانگین روزانه ۱۲۰.۸ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یکم تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۲) با ۱۱۳.۹ میلیون لیتر، حدود ۶.۹ میلیون لیتر بیشتر شده یا معادل ۶ درصد افزایش یافت.

گزارش‌های وزارت نفت حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲، بیش از ۵ میلیارد و ۴۷۸ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی وارد کشور شده که ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار داشته است. همچنین هزینه‌های وارداتی که به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسند، تقریباً برابر با ۱۰ ماه یارانه نقدی پرداختی به ۸۵ میلیون ایرانی است. به طوری که گفته می‌شود ناترازی موجود در تولید و مصرف بنزین کشورمان سبب شده در سال گذشته ۳ میلیارد دلار ارزبری در واردات بنزین صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:واردات بنزین در اولویت دولت چهاردهم قرار دارد


با این حال به نظر می‌رسد کشورمان طی سال‌های اخیر نیز نتواند تغییر محسوسی در میزان تولید بنزین به وجود بیاورد به طوری که گفته می‌شود هم‌اکنون تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های کشورمان انتظار افزایش تولید بنزین داشت. هر چند که نمی‌توان منکر این مسأله شد که وزارت نفت برای این مهم پروژه‌هایی را برای افزایش کیفی محصولات پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار داده که بسیاری از آن‌ها به ورطه اجرا نیز رسیده است. با این حال پرواضح است دلایل ناترازی بنزین را می‌توان در ۳ دسته تشریح کرد به طوری که این مسأله ابتدا به عدم ساخت پالایشگاه‌های جدید در کشورمان برمی‌گردد، سپس قیمت اندک بنزین در ایران نسبت به کشور‌های همسایه و در پایان می‌توان به عدم استانداردسازی و مدیریت مصرف بنزین اشاره کرد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر