تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

۵ ویژگی زنان برای حضور در پیاده‌روی اربعین

در سال‌های کنونی تحول عظیمی در پیاده‌روی اربعین رخ داده و هر سال هم گسترده‌تر از سال‌های پیش شده است.

اقتصاد۲۴-هرساله روز اربعین، خیل عظیمی از شیعیان و شیفتگان راه و مرام حسینی را از نقاط دور و نزدیک عراق، ایران، لبنان و اقصی نقاط جهان به کربلا می‌کشاند.

ویژگی‌های موثر در مشارکت اجتماعی زنان

ویژگی‌های فرهنگی و ارزشی زنان دربرگیرنده متغیر‌هایی است که در رفتار مشارکت اجتماعی آنان تاثیر می‌گذارند و شامل موارد زیر است:

۱. نظم‌گرایی، جمع‌گرایی و میل به کار گروهی، نوپذیری، تقدیرگرایی و عدالت‌جویی، باور به ضرورت تلاش برای رفع تبعیض بین زنان و مردان در جامعه، باور به وجود نیرو‌های خارج از اراده فردی در تعیین امور و برنامه‌های زندگی است.

۲. ویژگی‌های خانوادگی زن که در تمایلات او به مشارکت و رفتار اجتماعی تاثیر دارند شامل پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده، میزان پایبندی خانواده به سنت‌ها، نقش زن در تصمیم‌گیری‌ها، بعد خانواده، تعداد فرزندان و میزان انسجام خانوادگی است.

۳. ویژگی‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی زنان، نظیر سن، پایگاه اجتماعی اقتصادی، وضعیت تاهل، مدت اقامت در شهر، سابقه مشارکت و میزان استفاده آن‌ها از رسانه‌ها گروهی از عوامل متغیری هستند که به‌طور گسترده‌ای تعیین‌کننده فرصت‌های رسیدن زن به موفقیت و رضامندی در زندگی محسوب می‌شود همچنین، براستفاده بهینه زنان از فرصت‌ها و وسایل نهادینه شده برای نیل به هدف‌های فرهنگی و انطباق با قواعد رفتار اجتماعی تاثیر می‌گذارند.

۴. ویژگی‌های گرایشی- انگیزشی زنان که شامل رقابت‌جویی، ازخودبیگانگی، خود اثربخشی و نیاز به پیشرفت است.

۵. تمایل زنان به مشارکت اجتماعی بر تمایلات اولیه و آمادگی روانی آنان برای عمل واقعی مشارکت و شرکت در فرایند‌های اجتماعی مانند علاقه مشارکت در امور سیاسی نظیر شرکت در راهپیمایی‌هاو انتخابات و علاقه مشارکت محیط، نظیر پاکسازی محیط، فعالیت‌های خیریه و حفظ محیطزیست دلالت دارد.

نقش حضرت زینب (س) در قیام امام حسین (ع)

نقشی که حضرت زینب (س) ایفا نمودند، کمتر از آنچه امام حسین (ع) انجام دادند، نبود و ایشان نقش تکمیل‌کننده‌ای در قیام داشتند. حضرت زینب (س) در این مسیر، امام حسین (ع) را یاری نمود؛ چراکه حضرت زینب (س) برای چنین روزی آماده شده بودند تا در مبارزه همراه و شریک برادرشان باشند.


بیشتر بخوانید:مهمترین نکات بهداشتی پس از بازگشت از پیاده روی اربعین چیست؟


زمانی که زینب (س) با عبدالله بن جعفر پیوند زناشویی بست، میان امام علی (ع) و او پیمانی بسته شد که در آن ذکر شده بود: «زینب آزاد است هرگاه که بخواهد همراه برادرش حسین باشد، بدون آنکه از همسرش اجازه بگیرد». زینب کبری نمونه برجسته تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر