تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳

حمله خسروپناه به زیباکلام

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک عده می‌خواستند به اسم شورای راهبری شروع کنند و یک دولت حزبی را شکل بدهند. آقای دکتر پزشکیان در واقع ملی نگریست و وحدت و وفاق ملی را در معرفی وزیران نشان داد. همین رویکرد مثبت را باید وزیران داشته باشند.

اقتصاد۲۴- خبرآنلاین، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهارنظر زیباکلام در مورد بی اختیار بودن وزارت علوم واکنش نشان داد.

اهم اظهارات خسروپناه به شرح زیر است:

* کاندیدایی که دولت معرفی کرد از یک حزب خاص نبود و در واقع یک وفاق ملی شکل گرفت؛ و از طرفی هم مجلس به این وفاق ملی پاسخ مثبت داد و به همه وزیران دولت رأی داد و در واقع مجلس به این وفاق ملی پاسخ مثبتی به صورت عملی نشان داد.

*یک عده می‌خواستند به اسم شورای راهبری شروع کنند و یک دولت حزبی را شکل بدهند. آقای دکتر پزشکیان در واقع ملی نگریست و وحدت و وفاق ملی را در معرفی وزیران نشان داد. همین رویکرد مثبت را باید وزیران داشته باشند. یعنی وزیران علوم، بهداشت و درمان، میراث، اقتصاد، ورزش، صنعت، راه، کار و سایر وزارتخانه‌های مختلف باید همین وفاق ملی و این رویکرد آقای دکتر پزشکیان را ادامه بدهند.

*یعنی به عبارت دیگر ملاک در انتخاب معاونان وزیران و مدیرکل‌ها نباید حزبی باشد و بگویند این، چون اصولگرا است و این، چون اصلاح‌طلب است، باشد یا نباشد. واقعا مدیرانی توانمند باشند که می‌توانند گره مردم را باز کنند و برخوردار از سلامت اخلاقی و مالی و معتقد به نظام هستند، مدیریت آن‌ها امیدساز و امیدبخش است.

* شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی بر اساس اصول ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی شکل گرفته؛ چون وظیفه سیاست‌ها بر عهده مقام معظم رهبری است و ایشان سیاست‌های حوزه علم و فرهنگ را به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده که سران قوا هم در آن حضور دارند. بنابراین، وقتی رهبری در قانون اساسی این اختیارات را دارد، سیاست‌های کلان را به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده که آن‌ها تدوین کنند و رهبری ابلاغ کند؛ سیاست‌های اجرایی و راهبری در حوزه علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است. اینکه مثلا یک شبه روشن‌فکری توئیت می‌زند که وزیران هیچ اختیاری ندارند و همه تصمیمات در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، واقعا یک حرف غلط، نادرست و از سر جهالت یا عناد است.


بیشتر بخوانید: سعید جلیلی هنوز هم وسط بازی می‌کند


*با توجه به شناختی که از هیأت وزیران دارم و این‌ها را از نزدیک می‌شناسم و بعضی از آن‌ها رفقای ۳۰، ۴۰ ساله ما هستند، بعضی از این عزیزان از قبل همکاری جدی داشتند و ان شاء الله همه آن‌ها این همکاری را خواهند داشت.

*تندروی چه از سوی اصولگرایان و چه از سوی اصلاح‌طلبان مذموم است. تندروی باعث می‌شود که ما از عقل، عدالت و انصاف فاصله بگیریم. متأسفانه آسیبی که کشور در این چند دهه دیده، عمدتا ناشی از تندروی‌هایی است که هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان داشته‌اند. البته بعضی از آن‌ها و ما نباید همه آن‌ها را مورد اتهام قرار بدهیم.

*نسبت به حکمرانی فضای مجازی کم‌کاری کرده‌ایم. اینکه یک تصمیم دولتی بگیریم و پرونده فضای مجازی را با یک تصمیم دولتی ببندیم، حکمرانی نیست. حکمرانی این نیست که ما یک تصمیم حاکمیتی بگیریم و فکر کنیم پرونده بسته شده است.

منبع: جماران
ارسال نظر