تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با ویژگی های آیفون ۱۵ آشنا شوید/ مدل جدید غول صنعت فناوری ارزش خرید دارد؟

آیفون‌های سری ۱۵ در چهار مدل آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ معرفی شدند.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: آیفون ۱۵، نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند اپل است. این دستگاه با ویژگی‌ها و بهبود‌هایی نسبت به مدل‌های قبلی عرضه شده است. آیفون‌های سری ۱۵ در چهار مدل آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ معرفی شدند. این گوشی‌ها در زمینه‌های نسبتاً زیادی با بهبود مواجه شده‌اند و همین موضوع ارزش خرید آن‌ها را افزایش می‌دهد. البته در نظر داشته باشید که طبق اطلاعات فعلی آیفون‌های سری ۱۵ رجیستر نخواهند شد و داستان مدل‌های سری ۱۴ برای سری ۱۵ نیز تکرار می‌شود.

طراحی آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ پلاس، نسخه بزرگ‌تر آیفون ۱۵ است و تنها نمایشگر بزرگ‌تر و باتری پرظرفیت‌تری نسبت به این گوشی دارد و برای کاربرانی مناسب خواهد بود که به پنل‌های بزرگ علاقه دارند. حاشیه‌های اطراف پنل این دو گوشی هم کاهش پیدا کرده و داینامیک آیلند نیز در آن‌ها دیده می‌شود. طراحی کلی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس تغییری نکرده، ولی دو تغییر اتفاق افتاده است. اول این که فریم کناری این دو گوشی همچنان تخت است، ولی لبه‌های مقدار کمی انحنا دارند تا گوشی بهتر در کف دست قرار بگیرد و دست را اذیت نکند. تغییر دوم مات شدن شیشه پشتی است که بسیار جذاب به نظر می‌رسد و کاربران طی سال‌های اخیر تا حد زیادی به کثیف شدن قاب شیشه‌ای براق آیفون ۱۴، ۱۳ یا ۱۲ اعتراض داشتند. این مات بودن قاب پشتی باعث می‌شود آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس هنگام در دست گرفتن حس بهتر و مرغوب‌تری را انتقال دهد.

آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس در چند زمینه تغییر داشته‌اند و در کل حالا به گوشی‌های کامل‌تری تبدیل شده‌اند. اول این که فریم کناری به‌جای فولاد ضد زنگ حالا دیگر از جنس تیتانیوم گرید ۵ است و هم مقاومت بالاتری دارد و هم وزن کمتری. این اتفاق باعث شده تا وزن آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس در مقایسه با نسل قبلی ۱۹ گرم کمتر شود و اپل بتواند آن‌ها را سبک‌ترین آیفون پرو‌های تمام نسل‌ها بداند. تفاوت دوم در مات فریم فریم تیتانیومی اطراف است. کاربران در نسل‌های قبلی به این موضوع اعتراض داشتند که فریم براق مدل‌های پرو تا حد زیادی کثیف می‌شود، ولی خوشبختانه در این نسل تیتانیومی برس خورده را شاهد هستیم که زیبایی دوچندانی را به آیفون‌های پرو بخشیده است. همچنین این فریم حالا دیگر به صورت کامل تخت نیست و مقدار کمی در لبه‌ها خمیدگی دارد تا بهتر در دست قرار بگیرد.

نمایشگر آیفون ۱۵

اندازه نمایشگر در هر چهار گوشی نسل ۱۵ آیفون تفاوت خاصی با گوشی‌های نسل قبلی ندارد و دو گوشی آیفون ۱۵ و ۱۵ پرو از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی و گوشی‌های آیفون ۱۵ پلاس و پرومکس از نمایشگر ۶.۷ اینچی پشتیبانی می‌کنند. نرخ نوسازی صفحه نمایش نیز همچنان برای دو گوشی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس ۶۰ هرتز بوده و متاسفانه برخلاف آیفون‌های پرو و پرومکس صفحه نمایش آن‌ها از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بی‌بهره است. گوشی‌های پرو و پرومکس آیفون همانند آیفون پرو و پرومکس نسل چهاردهم به دلیل برخورداری از نمایشگری با نرخ نوسازی تطبیق پذیر از قابلیت AOD یا صفحه‌نمایش همیشه روشن پشتیبانی می‌کند. منتهی در هر چهار مدل گوشی اپل نسل ۱۵ حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش کاهش پیدا کرده و نسبت نمایشگر به بدنه ارتقا یافته است.

گوشی‌های نسل جدید اپل از نظر روشنایی در سطح بسیار خوبی قرار دارند. صفحه نمایش آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس در حین پخش محتوای HDR تا ۱۶۰۰ نیت و در حالت حداکثری تا ۲۰۰۰ نیت و در گوشی‌های پرو و پرومکس سطح روشنایی صفحه در حالت حداکثر به ۲۵۰۰ نیت می‌رسد که این یک شاهکار است.

روشنایی بیشتر صفحه نمایش آیفون‌های سری ۱۵

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس روشنایی ۸۰۰ نیتی داشتند و این عدد در حالت حداکثری تا ۱۲۰۰ نیت نیز قابل افزایش بود. خوشبختانه امسال از این نظر آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس با بهبود جذابی مواجه شده‌اند و روشنایی آن‌ها به ۱۰۰۰ نیت افزایش یافته است و در حالت حداکثری به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد، عددی شگفت انگیز که این دو مدل را به گوشی‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس بسیار نزدیک می‌کند.

جالب است که میزان روشنایی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس نسبت به نسل قبلی یعنی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس تغییری نداشته و هنوز هم ۱۰۰۰ نیت در حالت معمول و ۲۰۰۰ نیت در حالت حداکثری است. این عدد به قدری زیاد به نظر می‌رسد که شاید واقعاً نیازی نباشد که اپل بخواهد آن را افزایش دهد.

دوربین آیفون ۱۵

مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برند که البته سنسور استفاده شده برای این دوربین، با سنسور دوربین اصلی مدل‌های پرو تفاوت دارد. به لطف همین افزایش رزولوشن سنسور، کاربران مدل‌های استاندارد می‌توانند زوم دیجیتال ۲ برابری بدون افت کیفیت را تجربه کنند. همچنین در بین تمام مدل‌ها، حالت پرتره و حالت شب هم با بهبود کیفیت روبرو شده‌اند. برای مدل‌ها پرو هم کاربران این دو گوشی می‌توانند بین سه فاصله کانونی ۲۴، ۲۸ و ۳۵ میلی‌متر دست به انتخاب بزنند و یکی از این موارد را به عنوان فاصله کانونی پیش‌فرض انتخاب کنند. همچنین در کنار ثبت عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی حالت ProRAW، اکنون امکان ثبت عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی فرمت HEIF هم وجود دارد. با وجود اینکه دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۵ پرو هیچ تفاوتی با نسل قبلی ندارد و همچنان با زوم ۳ برابری اپتیکال برای این گوشی روبرو هستیم، اما آیفون ۱۵ پرو مکس مجهز به دوربین پریسکوپی شده که می‌تواند زوم ۵ برابری را ارائه کند.

دوربین سلفی آیفون ۱۵

عکس‌برداری و فیلم‌برداری با دوربین سلفی آیفون معمولی و پلاس نیز لذت‌بخش بوده و با این دوربین سلفی این گوشی‌ها در نور خوب می‌توان تصاویری با جزئیات خوب، رنگ‌های طبیعی و محدوده دینامیکی عالی ثبت کرد. دوربین سلفی هر دو گوشی نام‌برده از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و این قابلیت نیر عکسبرداری و فیلمبرداری با آن‌ها را راحت‌تر و هیجان‌انگیر کرده است. در تراشه A۱۷ Pro تقویت پردازنده سیگنال قوی بوده و همین عامل روی عملکرد دوربین سلفی آن تاثیر مثبت گذاشته است. به این ترتیب در حال‌حاضر آیفون پرچم‌دار نسل جدید اپل بهترین دوربین سلفی در دنیای تلفن‌های همراه هوشمند را دارد. آیفون ۱۵ پرو یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با f/۱.۹ دارد و این دوربین با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر برای ثبت تصاویر و فیلم‌برداری عملکرد ایده‌آلی ارائه می‌دهد.

دکمه Action button آیفون‌های سری ۱۵

اپل در مدل‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس دکمه سنتی بی‌صدا کردن آیفون‌ها در سمت چپ را با دکمه جدیدی به نام Action button جایگزین کرد. مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس همچنان از همین دکمه سنتی بی‌صدا کردن استفاده می‌کنند. دکمه Action button دقیقاً هم اندازه دکمه قبلی است با این تفاوت که شما می‌توانید نحوه کار آن را شخصی‌سازی کنید. در واقع شما می‌توانید از این دکمه برای بی‌صدا کردن گوشی، میانبر به دوربین، وارد شدن به یک برنامه، روشن کردن چراغ قوه یا کار‌های دیگر بهره ببرید.

باتری و شارژ آیفون ۱۵

شرکت اپل عادت ندارد که ظرفیت باتری گوشی‌های خود را طی مراسم عنوان کند و همیشه ظرفیت این محصولات پس از چند روز توسط منابع دیگر مشخص می‌شود. طبق اطلاعات آیفون ۱۵ با ظرفیت ۳۳۴۹ میلی آمپر ساعت روانه بازار شده و این مقدار در نسل قبلی ۳۲۷۹ میلی آمپر ساعت بوده است. آیفون ۱۵ پلاس در مقایسه با آیفون ۱۴ پلاس از ۴۳۲۵ به ۴۳۸۳ میلی آمپر رسیده است و این تغییر برای مدل‌های پرو و پرو مکس به ترتیب از ۳۲۰۰ به ۳۲۷۴ و از ۴۳۲۳ به ۴۴۲۲ میلی آمپر ساعت است. طبق دیتا‌های موجود در سایت اپل شارژدهی این گوشی‌های جدید بهتر نشده است؛ چرا که این شرکت اولاً در طی مراسم معارفه هیچ اشاره‌ای به بهبود در زمینه باتری نکرد و ثانیاً میزان شارژدهی این چهار مدل در سایت اپل دقیقاً مانند قبل اعلام شده است. البته این گفته الزاماً اتفاق بدی نیست؛ زیرا آیفون‌های سری ۱۴ به طور کلی شارژدهی خوب و مناسبی داشتند.

پورت Type-C آیفون ۱۵

بالاخره شرکت اپل پس از سال‌ها درگاه لایتنینگ را کنار گذاشت و به روی هر چهار آیفون خود از پورت Type-C استفاده کرد، اتفاقی که چندین سال است در پرچمداران اندرویدی و حتی گوشی‌های میان‌رده رخ داده است. اپل به دلیل سیاست‌های اتحادیه اروپا مجبور به این تغییر شد، هرچند که قطعاً به این موضوع اعتراف نخواهد کرد. جالب است بدانید که سرعت انتقال اطلاعات توسط این پورت در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس با آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس تفاوت دارد. سرعت انتقال دیتا از آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس مانند قبل بوده و سرعتی مشابه با USB ۲.۰ دارد، در صورتی که سرعت آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به ۱۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد و مطابق با استاندارد‌های USB ۳.۰ است. همچنین با وچود این تغییر سرعت شارژ در آیفون‌های هیچ تغییری نکرده و در کمال تعجب همچنان شاهد فناوری شارژ سریع ۲۰ واتی هستیم و این در حالیست که گوشی‌های اقتصادی نیز از شارژ سریع ۲۵ واتی یا ۳۳ واتی بهره می‌برند.

قیمت آیفون ۱۵

قیمت آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس نسبت به قیمت آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس تغییر خاصی نکرده و محصولات پایه هر دو نسل تقریباً قیمت یکسانی دارند. این در حالی است که گوشی‌های پایه آیفون ۱۵ دوربین اصلی حرفه‌ای‌تری دارند و همچنین از قابلیت‌های اضافی مختلفی نظیر داینامیک آیلند برخوردار هستند.

در حال‌ حاضر گوشی آیفون ۱۵، ۷۹۹ الی ۸۰۰، آیفون ۱۵ پلاس ۸۹۹ الی ۹۰۰و گوشی آیفون ۱۵ پرو با قیمت ۹۹۹ الی ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. اما قیمت آیفون ۱۵ پرومکس نسبت به نسل قبلی خود افزایش پیدا کرده و در حال‌حاضر گران قیمت‌ترین گوشی اپل محسوب می‌شود و ۱۱۹۹ الی ۱۲۰۰ دلار ارزش و قیمت دارد.

ارسال نظر