تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

پیشگامی طلا در بازار‌های جهانی

پس از اینکه رئیس فدرال رزرو در سخنرانی اخیر خود، گمانه‌زنی‌ها را از کاهش نرخ بهره تقویت کرد، طلای جهانی روز گذشته به کانال ۲۵۲۰ دلار در هر اونس وارد شد. از سوی دیگر تردید سیاستگذاران اروپایی درخصوص چشم‌انداز تورم اروپا، بازار‌ها را با نااطمینانی روبه‌رو کرده است. تداوم درگیری‌ها در خاورمیانه و اوکراین در کنار رقابت تنگاتنگ هریس و ترامپ به این نااطمینانی‌ها دامن زده است.

اقتصاد ۲۴- جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سخنرانی هفته گذشته خود در جکسون هول نشان داد که فدرال رزرو آماده تنظیم سیاست خود است و زمان و میزان کاهش نرخ بهره به داده‌های اقتصادی آینده بستگی دارد. او همچنین یادآور شد: «ریسک‌های بازار کار افزایش و ریسک‌های تورمی کاهش یافته است.» اکنون کمیته بازار باز فدرال رزرو مطمئن‌تر است که نرخ تورم به هدف ۲ درصد نزدیک می‌شود و از هزینه‌های استقراض کمتر حمایت می‌کند. پیش‌بینی‌ها کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر بین ۰.۲۵ تا ۰.۵ واحد درصد تخمین زده‌اند.

با این حال بیشتر کارشناسان در مورد این امر متفق‌القول هستند که نرخ بهره تا پایان سال، در مجموع به اندازه یک واحد درصد کاهش خواهد یافت. این اقدام هزینه- فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بهره، مانند طلا را کاهش می‌دهد و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند. علاوه بر این، تنش‌های منطقه‌ای نیز به جذابیت خرید فلز زرد، در قالب شمش یا سکه می‌افزاید. بهای معاملات آتی طلا نیز به قیمت ۲۵۵۵دلار در هر اونس رسید و نزدیک به بالاترین سطح خود باقی ماند. بالا بودن ارزش معاملات آتی، نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت سرمایه‌گذاران در خصوص قیمت طلاست.


بیشتر بخوانید: صعود سکه با همدستی دلار/ موج جدید قیمتی در انتظار بازار طلاست/ مقصد جذاب پول‌های سرگردان


چرا اروپایی‌ها محتاط شدند؟

در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای و عدم قطعیت پیش از انتخابات آمریکا، برخی از اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد جهان در لبه باریکی بین تورم و رکود در حال حرکت است. در حال حاضر، سران بانک مرکزی اروپا با احتیاط بیشتری در مورد کاهش نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌کنند. بر اساس گزارشی از یورونیوز، سیاستگذاران با اشاره به وجود نااطمینانی در چشم‌انداز اقتصادی، تاکید می‌کنند که هرگونه سیاست پولی که اتخاذ می‌شود، باید مبتنی بر داده‌های موثق اقتصادی باشد. بیشتر گمانه‌زنی‌ها حاکی از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر هستند.

با این حال ممکن است این اتفاق نیفتد. چرا که گزارش‌های اخیر بانک مرکزی اروپا، بازتاب دهنده احتیاط اعضای شورای حاکم این بانک هستند. با وجود نگرانی‌های سران بانک مرکزی اروپا درخصوص احتمالات وقوع رکود، بازار کار همچنان تاب‌آوری خوبی را از خود نشان می‌دهد. نرخ بیکاری منطقه یورو همچنان عدد پایینی را نشان می‌دهد که می‌تواند جسارت لازم را برای ادامه مهار تورم به سیاستگذاران بدهد.

در کنار سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی که اقتصاد را هدایت می‌کنند، سیاست‌های مالی دولت‌ها نیز بر مسیر اقتصاد جهان تاثیرگذارند. با وجود اینکه در بیشتر کشور‌های جهان انتخابات انجام شده، اما مهم‌ترین آنها، یعنی انتخابات آمریکا هنوز به نتیجه نرسیده و بازار‌ها را با سردرگمی مواجه کرده است. چراکه هر یک از کاندیدا‌ها می‌توانند تصمیمات متفاوتی را درخصوص اقتصاد ایالات‌متحده اتخاذ کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر