تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
مرغ همسایه غاز است؟

سایه روشن ساخت مسکن در عراق از سوی ایران

رئیس اتاق تعاون به‌تازگی از آمادگی ایران برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در عراق خبر داده است. او اعلام کرده است اگر زمین آماده در اختیار ایران قرار گیرد، آمادگی ساخت مسکن انبوه و ارزان‌قیمت در عراق وجود دارد.

اقتصاد۲۴- بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون در نشست هم‌اندیشی با هیات‌های تجاری عراق، به توانمندی‌های ایران در حوزه مسکن اشاره کرده و گفته است: «تعاون ایران در حوزه مسکن بسیار فعال است و این مساله پس از انقلاب بسیار پررنگ بوده است.»

او همچنین به ظرفیت بالای تعاونی‌های مسکن در ایران اشاره و بیان کرده است اتاق تعاون ایران به نمایندگی از تعاونی‌های کشور، آماده تامین مصالح و ساخت‌وساز، تامین کالای فروشگاه‌های مصرف و همکاری در بخش کشاورزی در بصره (عراق) هستند.

رئیس هیات تجاری عراق هم اظهار کرده است این همکاری‌ها باعث می‌شود هزینه ساخت‌وساز در عراق کاهش یابد و در عین حال، سرعت ساخت مسکن انبوه و ارزان‌قیمت بالا رود.

این اولین بار نیست که ایران چنین توافقاتی را با عراق در زمینه مسکن مطرح می‌کند؛ در سال ۱۳۹۰، تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در عراق امضا شد که طبق آن قرار بود ‍۱۰ هزار واحد در فاز اول ساخته شود

پروژه مسکن مهر هنوز ناتمام است

اگرچه این نوع توافقات بین‌المللی در حوزه ساخت‌وساز امری طبیعی است، اما این سوال پیش می‌آید که اگر در ایران چنین توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی وجود دارد، چرا هنوز نتوانسته است پروژه‌های مسکن داخلی را تمام کند؟


بیشتر بخوانید:خانه سازی ایران در عراق


این اعلام آمادگی اتاق تعاون برای ساخت مسکن در عراق در حالی است که پروژه‌هایی از جمله مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ کلید خورده، هنوز به طور کامل ساخته نشده و بسیاری از واحد‌های ساخته‌شده نیز هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است. وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب پروژه نهضت ملی مسکن نیز تاکنون عملیاتی نشده و حتی در مرحله شروع، متوقف شده است.

این خبر باعث شده سوالاتی در خصوص اولویت‌های داخلی و خارجی مطرح شود که اگر ایران واقعاً توانایی ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن در کشور همسایه را دارد، چرا این توانمندی برای حل بحران و مشکلات حوزه مسکن داخل کشور به کار گرفته نمی‌شود؟ و اگر تعاونی‌ها امکان ساخت سریع مسکن را دارند چرا پروژه مسکن مهر ۱۷ سال ناتمام مانده و تکمیل و تحویل داده نشده است؟

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر