تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره ونزوئلا بدانیم/ از اقتصاد، جامعه و فرهنگ ونزوئلا چه می‌دانیم؟

ونزوئلا کشوری در شمال آمریکای جنوبی و با تعداد زیادی جزایر در دریای کارائیب واقع در آمریکای مرکزی است. این کشور از شرق با گویان، از جنوب با برزیل و از غرب با کلمبیا هم‌مرز است. بخشی از رشته‌کوه آند در غرب و جنگل‌های آمازون در جنوب، جلوه زیبایی به این کشور بخشیده‌ است.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: ونزوئلا کشوری در شمال آمریکای جنوبی است کشور ونزوئلا در آمریکای جنوبی قرار دارد و ۵۰۰ سال قبل توسط کریستف کلمب کشف شد. دور تا دور این کشور جزایر کارائیب دیده می‌شود. پایتخت ونزوئلا شهر کاراکاس است و ونزوئلا به دلیل منابع غنی نفتی و تاریخ پر فراز و نشیبش شناخته می‌شود.

تاریخچه ونزوئلا

ونزوئلا در زبان لاتین به معنی ونیز کوچک سرزمینی در شمال آمریکای جنوبی و پایتختش شهر کاراکاس است جمهوری بولیواری اسم دیگر این سرزمین است و از این جهت به این کشور ونزوئلا می‌گویند، چون کسانی که این سرزمین را کشف کردند یعنی آمریکو وسپوچی و آلونس داوخدا، با صحنه‌ای مواجه شدند که آنان را یاد شهر ونیز در کشور ایتالیا می‌انداخت، آن‌ها دیدند که بومیان این سرزمین خانه هایشان را مثل مردم ونیز روی آب بنا کرده‌اند بنابراین به این منطقه نام ونیسیلا دادند که به معنی ونیز کوچک است. این کشور که زمانی مستعمره اسپانیا بوده و امروزه یک جمهوری فدرال، در طی تاریخ خود بستر حوادث زیادی بوده بویژه بعد از دوره استعمار که وارد مرحله جدیدی از تاریخ شد. زمانی با سرزمین کوچک گویان به خاطر منطقه اسکیبو وارد مجادله و درگیری شد و زمانی دیگر با کلمبیا به خاطر خلیج ونزوئلا مناقشه و درگیری داشت.

سال ۱۵۲۲ در تاریخ ونزوئلا سال تغییر سرنوشت بود در این سال دولت استعمارگر اسپانیا با هدف گسترش قلمرو خود و تحت سلطه در آوردن ونزوئلا وارد این سرزمین شد و بخش‌های زیادی از مناطق این سرزمین زیر سلطه اسپانیا رفت.

جغرافیای ونزوئلا

ونزوئلا کشوری در شمال آمریکای جنوبی و با تعداد زیادی جزایر در دریای کارائیب واقع در آمریکای مرکزی است. این کشور از شرق با گویان، از جنوب با برزیل و از غرب با کلمبیا هم‌مرز است. بخشی از رشته‌کوه آند در غرب و جنگل‌های آمازون در جنوب، جلوه زیبایی به این کشور بخشیده‌ است. این کشور نزدیک به خط منطقه گرمسیری و دارای اقلیم گرمسیری است. دوره باران از ماه می‌تا نوامبر بوده و به صورت زمستان درنظر گرفته می‌شود و بقیه سال را تابستان در نظر می‌گیرند. بیش از ۱۰۰۰ رودخانه در ونزوئلا جریان دارد که از این میان رودخانه اورینوکو از همه مهم‌تر است؛ که طولی معادل ۲۵۰۰ کیلومتر دارد و از مرز برزیل (رشته کوه‌های مرتفع گایانا) سرچشمه می‌گیرد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد. 

بیش از ۱۰۰۰ رودخانه در ونزوئلا جریان دارد که از این میان رودخانه اورینوکو از همه مهم‌تر است؛ که طولی معادل ۲۵۰۰ کیلومتر دارد و از مرز برزیل «رشته کوه‌های مرتفع گایانا» سرچشمه می‌گیردو به اقیانوس اطلس می‌ریزد. همچنین بزرگ‌ترین آبشار جهان، آبشار آنجل به ارتفاع ۹۷۹ متر در میان جنگل‌های دورافتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا جای دارد.

ساختار سیاسی ونزوئلا

رئیس‌جمهور ونزوئلا از طریق رای‌گیری انتخاب می‌شود و حق رای مستقیم برای عموم وجود دارد. رئیس‌جمهور پس از انتخاب شدن هم وظایف رئیس دولت و هم وظایف رئیس حکومت را به عهده دارد. مدت ریاست جمهوری شش سال است و هر فرد تنها برای دو بار متوالی می‌تواند به این سمت دست یابد. رئیس‌جمهور معاون خود را منصوب کرده و در مورد تعداد و ترکیب کابینه تصمیم‌گیری می‌کند و در نهایت با همکاری مجمع قانون‌گذاری اعضای کابینه را تعیین می‌کند. اگر رئیس‌جمهور تشخیص دهد که قسمتی از قانون قابل ایراد است می‌تواند از هیان مقننه بخواهد آن قسمت‌ها را مورد بازنگری قرار دهد، اما اگر اکثریت اعضای مجلس با ایرادات مطرح شده از جانب رئیس‌جمهور مخالف باشند، ایرادات ملغی می‌شود. مجلس ونزوئلا تحت عنوان مجلس ملی ونزوئلا یا Asamblea Nacional فعالیت می‌کند. ۱۶۷ نماینده مجلس که سه تن از آن‌ها از میان افراد بومی انتخاب می‌شوند، برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شود و تنها امکان انتخاب آن‌ها برای سه دوره وجود دارد. نمایندگان از طریق آرای مردمی و درقالب احزاب ائتلافی یا کاندیدا‌های مستقل انتخاب می‌شوند. بالاترین مقام قضایی کشور ‹‹ نظام قضایی عالی ونزوئلا›› است که قضات آن توسط مجلس برای یک دوره ۱۲ ساله انتخاب می‌شوند. شورای ملی انتخابات ونزوئلا مسئولیت رسیدگی به فرایند انتخابات را به عهده دارد و متشکل از پنج مدیر است که مستقیماً توسط مجلس ملی انتخاب می‌شوند.

مجازات اعدام در سال ۱۸۶۳ لغو شد و بدین ترتیب ونزوئلا اولین کشوری محسوب می‌شود که اعدام را غیرقانونی اعلام کرده‌ است. 

اقتصاد ونزوئلا

اقتصاد کشور ونزوئلا تا حد زیادی بر پایه بخش نفت خام است و البته که ساخت و ساز نیز در این کشور رشد خوبی داشته است. درآمد حاصل از نفت در کشور ونزوئلا به طور کلی بیش از ۵۰ درصد از تولیدات ناخالص را مدنظر قرار می‌دهد. بیش از ۹۵ درصد از کل صادرات در کشور ونزوئلا توسط نفت تأمین می‌شود. کشور ونزوئلا پنجمین عضو اوپک بوده و از نظر تولید نفت بسیار عالی عمل کرده است. تولید نفت در این کشور بر اساس روند اقتصاد مشخصی دنبال می‌شود. به طور کلی این کشور توانسته اقتصاد مشخصی داشته باشد. رشد اقتصادی در کشور ونزوئلا بسیار عالی ارزیابی شده است. کشور ونزوئلا تولیدکننده و صادرکننده محصولات صنعتی سنگین بوده و فولاد و آلومینیوم و سیمان از بخش‌های اقتصادی بسیار مهم کشور ونزوئلا محسوب می‌شود. این کشور بزرگترین سد جهان در زمینه تولید برق است. نوشیدنی و خوراکی و کشاورزی در کشور ونزوئلا اهمیت زیادی دارد. 

کشور ونزوئلا صادرکننده برنج و ذرت و ماهی‌های گرمسیری است. قهوه و گوشت خوک و گوشت گاو از دیگر محصولات صادراتی ارزشمند در کشور ونزوئلا است. این کشور به طور کلی توانسته در وضعیت تولید نفت و صادرات آن به رتبه خوبی برسد. صنعت نفت در کشور ونزوئلا اهمیت زیادی دارد. این کشور در لیست ۵ کشور بنیان‌گذار اوپک قرار دارد. ذخایر عمده نفتی در این کشور در مجاورت دریاچه ماراکایبو قرار دارد. بیشتر مبادلات اقتصادی در این کشور با برزیل و مکزیک و ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد. صنعت کشاورزی در این کشور نقش بسیار زیادی در اقتصاد کشور ونزوئلا دارد. نرخ بیکاری در کشور ونزوئلا به میزان ۲۰.۷ درصد ارزیابی شده است و در حدود ۳۰ درصد از مردم این کشور زیر خطر فقر هستند. اقتصاد و منابع مالی در کشور ونزوئلا به طور کلی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است، در صنعت کشاورزی این کشور شاهد رشد بیش از ۷۵ درصدی هستیم و دولت از تکنولوژی‌های روز در زمینه کشاورزی در کشور ونزوئلا استفاده کرده است. وضعیت اقتصادی کشور ونزوئلا اهمیت زیادی در رشد جمعیت شهری داشته است. ارزیابی قیمت بولیوار کشور ونزوئلا توسط تیم تحلیل‌گر اقتصادی صورت می‌گیرد.

جامعه و فرهنگ ونزوئلا

فرهنگ ونزوئلا بسیار متأثر از کشور‌های اسپانیا و کلمبیا است. به طور کلی مردم این کشور علاقه زیادی به زندگی مدرن دارند این موضوع بخشی از فرهنگ مردم ونزوئلا است. سفید پوست‌ها و سیاه پوست‌ها و سرخ پوست‌ها در ونزوئلا در کنار هم زندگی می‌کنند. تنوع نژادی در ونزوئلا زیاد است. مردم این کشور به معماری اهمیت زیادی می‌دهند. تنوع فرهنگی در ونزوئلا سبب شده است که حجاب کشور ونزوئلا دستخوش تغییرات زیادی باشد، اما وضعیت پوشش در این کشور آزاد است. مردم این کشور علاقه زیادی به مهمانی و دورهمی دارند در فرهنگ ونزوئلا گشت و گذار در بخش‌های توریستی اهمیت زیادی دارد به طور کلی مردم علاقه زیادی به ماجراجویی دارند. دوچرخه‌سواری از ورزش‌های مورد علاقه مردم ونزوئلا است. مردم این کشور سعی می‌کنند به جای اتومبیل از دوچرخه استفاده کنند.

زبان مردم ونزوئلا

همانطور که گفته شد، این منطقه تا مدت‌ها مستعمره اسپانیا بوده است؛ به همین دلیل مردم این کشور هنوز هم به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. البته زبان‌های بومی دیگری، چون وای یو، پمون، واراو، کارینا، یانومامی و گوآجیب هم در این کشور رواج دارد. البته مهاجرانی که از سایر مناطق آمریکا لاتین به این کشور مهاجرت کرده‌اند نیز به زبان‌های خودشان صحبت می‌کنند و زبان‌های رایج دیگری را هم به مناطق مختلف ونزوئلا اضافه کرده‌اند.

دین مردم ونزوئلا

آمار نشان می‌دهد ۹۱ درصد از مردم این کشور مسیحی هستند و در کلیسا‌های کاتولیک عبادت می‌کنند. البته در مناطق بومی، دین‌های دیگری هم رواج دارد، اما جمعیت مردم سایر ادیان به یک درصد هم نمی‌رسد. ۸ درصد باقیمانده هم اعلام کرده‌اند که به دین خاصی گرایش ندارند. علت اصلی گرایش مردم به مسیحیت هم استعمار چند ده‌ساله اسپانیاست. در حال حاضر بسیاری از فرهنگ‌ها و آدابی که در ونزوئلا می‌بینید، به مردم اسپانیا شباهت دارد یا از آن‌ها الگوبرداری شده است.

نماد‌های ملی ونزوئلا

ارکیده از نوع کاتلیا موزیا که همچنین به نام «گل ماه مه» معروف است. این گل نخستین بار در سال ۱۸۳۹ در منطقه شمالی کشور کشف شد و در تاریخ ۲۳ مه سال ۱۹۵۱ به عنوان گل ملی انتخاب شد. 

نماد‌های ملی ونزوئلا شامل «پرچم ملی ونزوئلا»، «نشان ملی ونزوئلا» و «سرود ملی ونزوئلا» می‌شود. از آنجا که گیاهان و جانوران نیز به وفور در منطقه یافت می‌شوند، دولت رسماً این دو را نیز به عنوان سمبول‌های ونزوئلا انتخاب کرد. 

درخت ملی ونزوئلا «تاب بویا آراگوآنی» نام دارد. کاریب‌ها به این درخت «آراوانی» می‌گویند که تنها در مناطقی که دمای ملایم دارند رشد می‌کند. این درخت بین ۶ تا ۱۲ متر قد دارد. «تاب بویا آراگوآنی» در دوره‌ای پس از بارش باران و اغلب در ماه‌های اولیه سال می‌روید. «رامولو گالیگوس» این فصل‌ها را «بهار طلایی» آراگوآنی‌ها می‌نامد. این درخت در ۲۹ ماه مه ۱۹۴۵ به عنوان درخت ملی ونزوئلا انتخاب شد. 

پرنده ملی این کشور تریپال «ایکتروس» نام دارد. تمام اعضای این پرنده بجز سر و بال‌هایش به رنگ زرد- پرتقالی است. سر و بال‌های آن سیاه بوده و مایه‌ای از سفیدی نیز در آن به چشم می‌خورد و در اطراف چشم‌های آن نیز دانه‌های آبی رنگی دیده می‌شود. این پرنده در جنگل‌های لانوس، مناطق جنگلی و در بخش‌های شمالی و جنوبی اوریناکو یافت می‌شود. ترپیال به خاطر صدای سحرآمیزش نزد مردم این کشور بسیار عزیز و دوست داشتنی است و در ۲۳ می۱۹۵۸ به عنوان پرنده ملی ونزوئلا انتخاب شد.

ارسال نظر