تاریخ انتشار: ۲۱:۲۶ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

عضو کمیته امنیت ملی مجلس: موشک و پهپاد به روسیه می‌دهیم، سویا و ذرت می‌گیریم

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخل ایران گفته است که بالاتر از سیاهی رنگی نیست؛ ما به حزب الله و حماس موشک می‌‏دهیم چرا به روسیه موشک ندهیم. موشک و پهپاد به روسیه می‌‏دهیم، سویا و ذرت می گیریم.

اقتصاد۲۴- این اظهارات در حالیست که شب گذشته نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در واکنش به گزارش نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، ضمن رد آن تأکید کرد که موضع جمهوری اسلامی در قبال منازعه اوکراین تغییری نکرده است.

این نمایندگی ادعا کرده بود که جمهوری اسلامی هرگونه کمک نظامی به طرفین درگیر را که به «گسترش خسارات انسانی و زیرساختی» منجر شود «غیرانسانی» می‌داند.

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگویی درباره نقش جمهوری اسلامی در ارسال سلاح و پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین و نگرانی‌ها از تبدیل شدن ایران به یک کارت بازی در دست روسیه صحبت کرده است.

«ما نیاز داریم فروشنده موشک و فروشنده پهپاد باشیم»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این گفتگو درباره دلایل حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین به دو نکته اشاره کرده است.

بخشایش اردستانی گفته، «نکته اول این است که توافق برجام با اروپا و آمریکا شکست خورده است. ما خیلی تلاش کردیم به غرب نزدیک شویم دولت روحانی هشت سال تمام جنگید که به غرب نزدیک شود، ولی در نهایت به یک بیانیه و یک قطعنامه ختم شد. آمریکا هم از برجام بیرون آمد برجام نفعی برای ما نداشت.»

او درباره نکته دوم عنوان کرد که «تلاش ما برای دور زدن تحریم‌هاست؛ دولت ایران دلار می‌خواهد باید نفت صادر کنیم وقتی صادرات نفت ما را تحریم کردند ناچاریم به چینی‌‏ها تخفیف بدهیم و گاهاً به جای پول کالا یا اعتبار دریافت کنیم و حتی پول نقد را هم که می‌‏خواهیم بگیریم باید نصف آن را به صرافی‌‏ها و بانک‌‏های دیگر کشور‌ها بدهیم. طبیعی است که ما نیاز داریم فروشنده موشک و فروشنده پهپاد باشیم.»

پیشترشورای اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که با توجه به حمایت نظامی جمهوری اسلامی از جنگ روسیه علیه اوکراین و گروه‌های مسلح در منطقه خاورمیانه، تحریم‌ها علیه حکومت ایران را گسترش می‌دهد.

این شورا که سال گذشته صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپاد به ایران را ممنوع کرده بود، با انتشار بیانیه‌ای تصمیم گرفت که دامنه چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را به حوزه فعالیت‌های موشکی حکومت ایران نیز گسترش دهد.

«موشک و پهپاد به روسیه می‌‏دهیم، سویا و ذرت می‌گیریم»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادعا کرده است: «ایران در راستای همکاری‌‏های اقتصادی و سیاسی خود به روسیه پهپاد و موشک صادر می‌کند. در مقابل روس‌ها با ایران همکاری می‌کنند تا تحریم‌ها را دور بزنیم ما خیلی از اجناسمان از ایران از روسیه وارد می‌کنیم.»

این نماینده مجلس درباره نحوه همکاری ایران و روسیه گفت: «ما باید برای تامین نیاز خود از جمله در واردات سویا و گندم باید تهاتر کنیم. یک بخش از تهاتر شامل ارسال موشک و بخش دیگر ارسال پهپاد‌‏های نظامی به روسیه است.»

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه سوم ماه ژوئن چهار نهاد و یک فرد ایرانی مرتبط با توسعه، ساخت و تکثیر پهپاد را تحریم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمده بود که رژیم ایران پهپاد ‏ها را در اختیار روسیه و گروه ‏های نیابتی و شرکای شبه‌نظامی خود برای طولانی‌تر کردن درگیری و بی‌ثبات کردن منطقه قرار می‌دهد.

«ما اسلحه می‌فروشیم دلار می‌‏گیریم»
بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که «خبر ارسال موشک‌‏های بالستیک ایران به روسیه می‌‏تواند تحریم‌‏های بیشتر و احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه را به همراه داشته باشد»، گفته است: دیگر بالاتر از سیاهی رنگی نیست ما به حزب الله، حماس، حشد الشعبی موشک می‌‏دهیم چرا به روسیه ندهیم.

او افزود: «اروپایی‌ها موقعیت استراتژیک ایران را می‌‏دانند، ولی حاضر نیستند با ما همراهی کنند در برجام هیچ اقدامی نکردند. اگر روزی مثلا اروپا بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کنند بیشتر به ضرر خود آنهاست.»

نماینده مجلس دوازدهم با بیان اینکه «ما اسلحه می‌فروشیم دلار می‌‏گیریم» افزود: «ما از طریق شراکت با روسیه تحریم‌ها را دور می‌زنیم ما از روسیه سویا و ذرت و … وارد می‌کنیم. اروپایی‌‏ها به اوکراین، اسلحه می‌‏فروشند. ناتو وارد اوکراین شده چرا ما در جهت حمایت از متحد خود به روسیه موشک و پهپاد ندهیم؟»

این نمایندگی مجلس در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که در روز‌های گذشته، منابع آگاه اعلام کرده بودند که مقامات اروپایی پیش‌‏بینی می‌‏کنند جمهوری اسلامی به زودی موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کند.


بیشتر بخوانید:  آینده صادرات گاز ایران


این منابع که نخواستند هویت آن‌ها فاش شود به وبسایت «بلومبرگ» گفته بودند که این اقدام می‌تواند منجر به واکنش سریع متحدان اوکراین شود.

از سویی دیگر، در روز‌های اخیر، دادستان کل اوکراین یک نظامی ارشد سپاه را به اتهام کمک به روسیه در راه‌اندازی جنگ تهاجمی و ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش نهاد‌های اوکراینی درباره کمک نظامی یک فرمانده سپاه به روسیه برای جنگ در اوکراین را «ادعا‌های بی‌اساس» خوانده و آن را رد کرده بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته با بیان اینکه «ما یک چشم‌انداز ۲۵ ساله با چین طراحی کردیم و با روسیه یک برنامه ۱۰ ساله داریم»، تاکید کرد که روابط راهبردی ایران با چین و روسیه در هر شرایطی ادامه خواهد داشت.

در ماه‌های گذشته نیز مسعود پزشکیان با نگارش یادداشتی که تحت عنوان «پیام من به جهان جدید» در یک روزنامه انگلیسی‌زبان منتشر شد، بر تداوم روابط دوستانه جمهوری اسلامی با چین و روسیه تاکید کرده بود.

منبع: دیده بان ایران
ارسال نظر