تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

سحر دولتشاهی کیست؟/همه چیز درباره کارنامه هنری و جزئیات برخورد قضایی با او

یکی از بازیگران بسیار خوب و البته پرحاشیه ایران سحر دولتشاهی است. سحر دولتشاهی برای فیلم‌های "عصر یخبندان"، "چهارراه استانبول" و "عرق سرد" برنده جایزه سیمرغ بلورین شده است.

اقتصاد۲۴- سحر دولتشاهی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینماست که در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از علنی‌شدن رابطه‌اش با همایون شجریان بسیار بر سر زبان‌ها افتاد.

او در سال ۹۰ برای بازی در فیلم "طلا و مس" به کارگردانی همایون اسعدیان نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن از چهاردهمین جشنواره خانه سینما شد. در ادامه درباره سحر دولتشاهی که از نوادگان قاجار است بیش‌تر می‌خوانیم.

سحر دولتشاهی کیست؟

سحر دولتشاهی ۱۶ مهر ۱۳۵۸ در تهران به دنیا آمد. او که از نوادگان قاجار است بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینماست و در دوره‌ای هم مجری‌گری را تجربه کرده است. او در رشته مهندسی شیمی مشغول به تحصیل بود که از این رشته انصراف داد. وی دانش‌آموخته رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره و لیسانس مترجمی زبان فرانسه از دانشگاه آزاد است.

 
او در این باره می‌گوید: بازیگری از بچگی برایم جذاب بود، اما واقعیتش این است که من ادبیات نمایشی خوانده‌ام و هنوز هم بخشی از دغدغه ام نوشتن است.

در دوران دانشجویی همان موقع که سر کلاس می‌نوشتم، از شاگردان خوب بودم یا وقتی ترجمه می‌کردم. خیلی غبطه می‌خورم اگر همچنان برای نوشتن وقت نگذارم. نوشتن همیشه پسِ ذهن من هست. نمی‌دانم باید زمانش برسد یا من زمانش را برسانم! هنوز هم فکر می‌کنم یکی از شغل‌های ایده‌آلم نویسندگی است.

مادر او فرشته عدل، در گذشته و هنگامی‌که سحر کوچک بود نایب رییس فدراسیون شنای بانوان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم بود و همین هم سبب شد تا سحر شنا را به‌خوبی بیاموزد و از سنین بسیار کم غریق‌نجات بود و در این حرفه کار می‌کرد.

پدر سحر دولتشاهی- فضلی- مهندس مکانیک و صاحب یک شرکت ماشین‌آلات است. او در تور‌های دوچرخه سواری در ایران و خارج از کشور هم فعالیت می‌کند.


سحر دولتشاهی یک برادر به نام روزبه و یک خواهر به نام نسیم دارد که هر دو در خارج از کشور زندگی می‌کنند. روزبه دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس محاسبات در کانادا و نسیم دانش‌آموخته دانشگاه تهران و دکترای باستان‌شناسی در برلین است.

ورود سحر دولتشاهی به تئاتر

«نیمروز خواب آلود» به کارگردانی حمید امجد نخستین کار سحر دولتشاهی بود. او این کار را در سال ۱۳۸۰ هنگامی‌که ۲۲ ساله و دانشجوی بازیگری بود آغاز کرد و وارد این حرفه شد.

پس از آن او با گروه‌های نمایشی "پرچین" و "ویرگول" و تئاتر "بازی" به سرپرستی مرحوم آتیلا پسیانی همکاری کرد. جالب است بدانید او در این گروه‌ها تجاربی از دستیاری کارگردان تا مترجم متن را به دست آورد.

راه‌یابی به سینما و تلویزیون

سال ۱۳۸۳ برای سحر دولتشاهی سال ورود به تلویزیون بود. او در این سال و برای نخستین بار با فیلم سینمایی "فرزند صبح" به عنوان بازیگر در جلوی دوربین ظاهر شد و در سال ۱۳۸۶ با سریال "کتاب‌فروشی هدهد" وارد دنیای تلویزیون شد و نقش مرضیه برومند را بازی کرد.

ازدواج سحر دولتشاهی با رامبد جوان

سحر دولتشاهی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ هنگامی‌که ۲۹ ساله بود با رامبد جوان ۳۷ ساله ازدواج کرد.

او در مورد این ازدواج در جایی گفته بود: «دوستان مشترک زیادی داشتیم و دورادور همدیگر را می‌شناختیم تا اینکه بالاخره وقتش رسید و کم کم حواسمان بیشتر به هم جلب شد تا اینکه رامبد پیشنهاد داد».

سحر دولتشاهی یک سال پس از ازدواجش با رامبد جوان در سریال "مسافران" به کارگردانی همسرش بازی کرد و شهرتش هم از همین جا آغاز شد.

او در این سریال با حسن معجونی و شقایق دهقان هم‌بازی بود.


بیشتر بخوانید: زهره حمیدی کیست؟ / فیلم های بازیگر سینما و تلویزیون را بشناسید


جدایی از رامبد جوان

سحر دولتشاهی و رامبد جوان در سال ۹۳ و پس از ۶ سال زندگی از هم جدا شدند.

ازدواج با همایون شجریان

یکی از پرحاشیه‌ترین ازدواج‌ها در دنیای سینمای ایران رابطه سحر دولتشاهی و همایون شجریان بود رابطه‌ای که اگرچه شایعاتی درباره آن وجود داشت، اما با مرگ استاد محمدرضا شجریان و حضور سحر دولتشاهی در مراسم خاکسپاری او و نزدیکی‌اش به همایون رنگ واقعیت به خود گرفت.

از سال ۱۳۹۶، شایعه ازدواج سحر دولتشاهی و همایون شجریان در رسانه‌ها پخش شد. با این حال، این دو نه واکنشی به این خبر نشان دادند و موضوع به مرور زمان به یاد‌ها رفت.

آشنایی سحر دولتشاهی و همایون شجریان از کنسرت و نمایش سی یک تئاتر موزیکال در ماه مرداد سال ۱۳۹۶ آغاز شد. این رویداد در کاخ سعد‌آباد تهران برگزار شد. پس از آن، این دو تصمیم به ازدواج گرفتند.

با ادامه حضور این زوج در مراسم‌های هنری مختلف در خارج از کشور و پس از تایید همایون شجریان در مصاحبه با عادل فردوسی‌پور مهر تاییدی بر ازدواج آن‌ها زده شد.

سحر دولتشاهی برنده دو سیمرغ بلورین

در سال ۱۳۹۳، سحر دولتشاهی برای فیلم "عصر یخبندان" جایزه سیمرغ بهترین بازیگر مکمل را دریافت کرد. او سپس در سال ۱۳۹۶ برای فیلم‌های "چهارراه استانبول" و "عرق سرد" نیز این جایزه را تکرار کرد.

در سال ۱۳۹۸، بعد از دو جایزه سیمرغ قبلی خود، سحر دولتشاهی در جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا برای بازی در فیلم "امیر" تندیس بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

ماجرای ممنوع‌الخروجی سحر دولتشاهی

در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱، پاسپورت سحر دولتشاهی و همسرش همایون شجریان پس از برگزاری تور کنسرت در استرالیا، هنگام ورود به کشور در فرودگاه امام، ضبط شد.

سحر دولتشاهی به این اقدام واکنش نشان داد و این موضوع مربوط به مهسا امینی و شعار‌های تماشاگران در کنسرت آقای شجریان بود. اما چند روز بعد، پاسپورت‌ها به آن‌ها برگردانده شد.

برخورد قضایی با سحر دولتشاهی و حواشی سریال داریوش

به‌تازگی صحنه‌ای از سریال داریوش در شبکه‌های اجتماعی پخش و دست به دست می‌شود که سحر دولتشاهی در آن کمی حرکات موزون از خود به نمایش می‌‎گذارد.

به دنبال انتشار این تصاویر در فضای مجازی با سحر دولتشاهی بازیگر، تهیه‌کننده سریال و سکوی منتشر‌کننده برخورد قضایی شد.
قوه قضاییه در این باره اعلام کرد: به‌تازگی بخشی از یک سریال در فضای مجازی منتشر شده است که در آن سحر دولتشاهی بازیگر، در آن اعمالی خلاف موازین اسلامی انجام می‌دهد.

در پی انتشار این بخش از سریال در فضای مجازی با تهیه کننده سریال، سحر دولتشاهی به عنوان بازیگر آن و سکوی پخش سریال برخورد قضایی شده است.

 

ارسال نظر