تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

افزایش قیمت خانه با این تصمیم قطعی است

دولت نباید اجازه دهد تا زمین کم‌تر از میزان تقاضا خردتر و خانه کوچک‌تر شود، طرح واحد‌های ۲۵ متری نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه حتی مطرح کردن این مساله در رسانه‌ها، خانه را نیز در بازار گران‌تر می‌کند

اقتصاد۲۴-  بازار مسکن در سال‌های اخیر با تورم بی‌سابقه‌ای مواجه بوده و اکنون مردم نه تنها توانایی خرید خانه را ندارند، بلکه تأمین هزینه‌های اجاره نیز برایشان هر روز دشوارتر می‌شود. این مشکلات کنونی در حوزه مسکن ناشی از کم‌کاری‌های مدیران در دهه‌های گذشته است. به عبارت دیگر، زمانی که دولت‌ها در دوره‌های مدیریتی خود به وظیفه تأمین و عرضه مسکن، که یکی از نیاز‌های اساسی کشور است، توجه نمی‌کنند، نه تنها مشکلات جدی به وجود می‌آید، بلکه معضلات قبلی بازار مسکن نیز نسبت به گذشته تشدید می‌شود.

زمانیکه که مساله تأمین مسکن مورد نیاز طی ۴ الی ۸ سال از عملکرد دولت‌ها به مرور زمان حل نشود، این مشکلات به دولت‌های بعدی منتقل خواهد شد؛ بدین ترتیب علاوه بر چالش‌های جدید، انباشت مشکلات دولت‌های پیشین نیز شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.
استان تهران جمعیت زیادی دارد که این شاخص در کنار افزایش تورم این شهر را تبدیل به گران‌ترین شهر کشور کرده و وجود تقاضای زیاد برای مسکن، موجب ایجاد شگرد‌های زیادی برای ساخت آپارتمان از جمله ساخت واحد‌های ۲۵ متری شده است. البته این طرح به‌سرعت از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس تکذیب شد و متولیان بر عدم صدور مجوز برای ساخت چنین واحد‌هایی تاکید کردند، اما به نظر می‌رسد، مخالفت صرف متولیان با ساخت واحد‌های ۲۵ متری کار به جایی نبرده و این موضوع نیازمند ورود جدی مراجع قانونی کشور است.
در این رابطه فرشاد ایلاتی کارشناس مسکن با اشاره به اینکه ساخت مسکن ۲۵ متری موجب گرانی مسکن می‌شود، گفت: بر اساس قوانین و استاندار‌ها برای هر یک نفر ۳۰ تا ۳۵ متر فضا برای زندگی در نظر گرفته شده، بنا بر این یک واحد مناسب برای آغاز زندگی یک زوج، ۶۰ تا ۷۰ متر است؛ بدین ترتیب ساخت این واحد‌های کوچک مقیاس دردی از کمبود مسکن کشور، دوا نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: ساخت مسکن‌ملی متوقف شد؟


وی در خصوص اینکه متولی طرح «واحد‌های ۲۵ متری» با ادعای آنکه با عرضه این واحدها، قیمت مسکن در بازار به تعادل می‌رسد، افزود: اگر از منظر اقتصادی بخواهیم به این واحد‌ها در بازار مسکن نگاه کنیم به هر مقدار که زمین خردتر شود، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود؛ بنا بر این به هر مقدار خانه کوچک‌تر باشد، گران‌تر هم می‌شود، زیرا زمین یا خانه کوچک مقیاس تقاضای مازاد در بازار ایجاد می‌کند.

ایلاتی ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده، دولت نباید اجازه دهد تا زمین کم‌تر از میزان تقاضا خردتر و خانه کوچک‌تر شود، طرح واحد‌های ۲۵ متری نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه حتی مطرح کردن این مساله در رسانه‌ها، خانه را نیز در بازار گران‌تر می‌کند. همچنین اگر هم‌اکنون وضعیت بازار مسکن را با ۳۰ سال گذشته قیاس کنیم، متوجه خواهیم شد که میانگین مقیاس خانه از ۱۶۰ متر به ۸۰ متر کاهش داشته که همین دلیل یکی از عوامل جدی برای گرانی خانه است.

منبع: مهر

ارسال نظر