تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

با خصوصی‌سازی صنعت خودرو، دست‌های آلوده به فساد رو می‌شود/ مفسدان و رانت خواران مانع خصوصی‌سازی هستند

سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران گفت: سهم دولت در صنعت خودروسازی، حدود ۱۶ درصد است، اما به اندازه ۱۵۰ درصد در این صنعت دخالت و تعیین تکلیف می‌کنند. البته در همه بخش‌های صنعتی که دچار مشکل هستیم، مداخلات دولتی، مشهود است. به نوعی تصدی‌گری دولت در صنعت، همه را بیچاره کرده است.

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: از اوایل سال ۹۷، اوضاع و احوال صنعت و بازار خودرو، وخیم‌تر از همیشه شد و در سال‌های اخیر هم علیرغم اینکه دولت سیزدهم، وعده‌های مهمی برای نظم دادن به این صنعت و بازار را داده بود، اما خروجی کار، بسیار ناامیدکننده بود و حال نوبت دولت چهاردهم است که باید منتظر بود و دید، سیاست‌ها و عملکرد‌ها چگونه رقم خواهد خورد.

در همین خصوص، سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از راه‌های بهبود صنعت خودرو در کشور را ادغام شرکت‌های خودروسازی داخلی می‌دانم. از طرفی، باید برای مقابله با مافیای قطعه‌سازی در مملکت، بابرنامه ظاهر شد.

وی افزود: مافیای بازرگانی در صنعت خودرو هم، تبدیل با چالشی برای همگان شده است، یعنی بدون درنظر گرفتن مشتریان، دنبال سود‌های کلان خود هستند و حتماً دولت باید برای جمع کردن بساط این فرصت‌طلبان، نقشه راه داشته باشد. همچنین ما برای واردات خودرو، قانون داریم و این روند باید سرعت بگیرد تا انحصار هرچه زودتر از دست خودروسازان داخلی خارج شود.


بیشتر بخوانید: دولت هرگز از نفع خود در خودروسازان کوتاه نمی‌آید/ دولت در حوزه خودرو که به او ربطی ندارد، همواره دخالت می‌کند


عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها تصریح کرد: به قدری موضوع صنعت و بازار خودرو برای توده‌های مردم مهم شده است که سیاست‌ها و رویکرد‌های دولتی، تبدیل به پاشنه آشیل آن‌ها شده است. متاسفانه باور به اینکه خودروسازی کشور باید در واقعیت به بخش خصوصی سپرده شود، نداریم. این کار نیاز به جرات دارد که دولت‌ها تاکنون نشان دادند، جرات لازم را ندارند. فکر می‌کنم اگر بنا باشد در صنعت خودروسازی، خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی اتفاق بیفتد و پای حساب و کتاب وسط بیاید، دست خیلی‌ها که به فساد آلوده است، رو می‌شود. از این‌رو عده‌ای که در این فساد و رانت‌ها دست دارند با تطمیع و تهدید تلاش می‌کنند خصوصی‌سازی رخ ندهد.

محمودی اظهار داشت: اکنون در شرایطی هستیم که برای ضعف و کاستی‌های موجود در صنعت و بازار خودرو، باید بخش واردات را فعال کنیم. البته واردات باید برای خودرو‌های باکیفیت، قیمت مناسب و حذف واسطه‌هایی باشد که بخواهند از این رویه برای خود، کاسبی کنند.

وی گفت: سهم دولت در صنعت خودروسازی، حدود ۱۶ درصد است، اما به اندازه ۱۵۰ درصد در این صنعت دخالت و تعیین تکلیف می‌کنند. البته در همه بخش‌های صنعتی که دچار مشکل هستیم، مداخلات دولتی، مشهود است. به نوعی تصدی‌گری دولت در صنعت، همه را بیچاره کرده است.

نماینده تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر در صنعت خودرو، خصوصی‌سازی به معنای واقعی و درست، اتفاق نیفتد و دولت همچنان و توامان، سیاست‌گذار و تصدی‌گر باشد و مافیا به مانند گذشته ریشه بدوانند و نگذارند رقابت سالم شکل بگیرد، تا صد سال دیگر هم وضعیت صنعت و بازار خودروی ما آشفته باقی خواهد ماند و مرتب شاهد درجا زدن کشور در این بخش‌ها خواهیم بود.

ارسال نظر