تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

جنگ ایران و اسرائیل رخ ندهد، قیمت دلار ریزش می‌کند؟/ دولت با تزریق ارز، بازار را به کنترل خود درمی‌آورد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت دلار در بازار می‌گوید: اگر تنش‌های سیاسی کوتاه مدت و موقتی باشد نیازی نیست دولت اقدام خاصی انجام دهد، اما اگر این تنش‌ها طولانی شود دولت بنا به ذخایر ارزی که در اختیار دارد می‌تواند تا حدودی در بازار مداخله کند و با تزریق ارز، مقداری به فروکش تقاضای بازار کمک کند.

اقتصاد ۲۴- بعد از عملیات وعده صادق ۲ از سوی ایران، بازار ارز و طلا واکنش‌های مختلفی را از خود نشان دادند. با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و طلا و تنشی که در این بازار چند روزی حاکم شده است تحلیل‌های مختلفی مطرح شده است و بسیاری این افزایش قیمت و تنش در بازار را مبنی بر پاسخ احتمالی اسرائیل به عملیات موشکی ایران می‌دانند. اگر چنین تحلیلی درست باشد، برخی از کارشناسان اقتصادی براین باور هستند کنترل بازار ارز و طلا در آن زمان، کار بسیار سخت و دشواری بشمار می‌آید.  

احتمال افزایش قیمت دلار

کامران ندری، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد ۲۴، با اشاره به افزایش قیمت ارز و سکه در بازار گفت: به نظر من، این افزایش و تنشی که در بازار شاهد بودیم مقطعی است و دوام چندانی ندارد. مگر اینکه مجددا درگیری بین ایران و اسرائیل رخ بدهد. البته هنوز مشخص نشده پاسخ اسرائیل به چه صورت خواهد بود.


بیشتر بخوانید: شوک‌های ارزی در دولت‌های پس از جنگ چگونه بوده است؟/ پیشروی قیمت دلار تا کجا ادامه خواهد یافت؟


وی اضافه کرد: تا زمانی که واکنش اسرائیل به حمله قبلی مشخص شود، این نوسانات را کمابیش در بازار خواهیم داشت. این نکته را نیز اضافه کنم؛ از این جهت می‌گویم نوسانات در بازار موقتی است که اگر فرض بگیریم واکنش شدیدی از سوی اسرائیل رخ ندهد تنش‌ها در بازار به‌مرور کاهش می‌یابد. اما اگر این فرض درست نباشد و درگیری‌ها منجر به جنگ تمام عیار شود طبیعتا نوسانات و جهش نرخ‌ها در بازار تداوم خواهد داشت. نوسانات به تنشی که در منطقه بین ایران و اسرائیل وجود دارد بستگی دارد.

الزامات دولت برای کنترل بازار ارز

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص اقداماتی که دولت باید در این زمینه انجام دهد، گفت: اگر تنش‌های سیاسی کوتاه مدت و موقتی باشد نیازی نیست دولت اقدام خاصی انجام دهد، اما اگر این تنش‌ها طولانی شود دولت بنا به ذخایر ارزی که در اختیار دارد می‌تواند تا حدودی در بازار مداخله کند و با تزریق ارز، مقداری به فروکش تقاضای بازار کمک کند؛ لذا لازم نیست دولت در کوتاه مدت دولت اقدام خاصی انجام دهد. باید ببینیم اسرائیل درباره واکنش خود نسبت به حمله قبلی چه برنامه‌ای در سر دارد.

ندری تصریح کرد: این نکته را نیز اضافه کنم، در شرایط فعلی بازار، کنترل خیلی سخت است. باید اجازه داد ابتدا نرخ تغییر کند. دولت نمی‌تواند نرخ را در همان محدوده‌ای که قبلا بوده حفظ کند. ثانیا این مسئله به میزان ذخایر ارزی که دولت در اختیار دارد بستگی دارد. اگر ذخایر کافی نباشد امکان مداخله هم میسر نیست و نرخ ارز افزایش می‌یابد. مداخله در بازار ارز بستگی به ذخایر کافی دولت و میزان درآمد از فروش نفت دارد و مازاد درآمدی که دولت می‌تواند آن را به بازار تزریق کند.

ارسال نظر