تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۳

نمایشگاه اتواکسپوی هند؛ فرصتی که ایران از دست داد

نمایشگاه اکسپو هند با بیش از ۱۵۰۰ غرفه و مساحت بالغ بر ۲۰۰ هزار متر مربع کار خود را آغاز کرده و میزبان برند‌های مطرح خودروسازی همچون مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و، هیوندای، کیا، تویوتا، ماروتی،‌ام‌جی، بی‌وای‌دی، تاتا موتورز و ماروتی و ... است که جدیدترین فناوری‌ها و آینده صنعت خودروسازی را به نمایش می‌گذارند.

اقتصاد۲۴- بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو هند از ۲۸ دی فعالیت خود را آغاز کرده و در این رویداد شماری از خودروسازان مطرح دنیا حضور یافته‌اند تا از دستاورد‌های جدید خود رونمایی کنند. به رغم اینکه هند یکی از معدود منابع واردات خودرو در ایران است، اما جای خالی نمایندگان ایرانی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. این غیبت نه‌تنها بیانگر فرصتی ازدست‌رفته برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ارتقای فناوری در صنعت خودروسازی ایران است، بلکه نماد تاخیر و تعلل‌های پیوسته‌ای است که این صنعت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

نمایشگاه اکسپو هند با بیش از ۱۵۰۰ غرفه و مساحت بالغ بر ۲۰۰ هزار متر مربع کار خود را آغاز کرده و میزبان برند‌های مطرح خودروسازی همچون مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و، هیوندای، کیا، تویوتا، ماروتی،‌ام‌جی، بی‌وای‌دی، تاتا موتورز و ماروتی و ... است که جدیدترین فناوری‌ها و آینده صنعت خودروسازی را به نمایش می‌گذارند.

هند به عنوان سومین رکورددار فروش خودرو در جهان شناخته می‌شود و در همین زمینه شرکت‌های زیادی برای افزایش نفوذ خود به بازار خودرو هند در این رویداد حاضر شده‌اند. این شرکت‌ها با معرفی مدل‌هایی مخصوص بازار هند، تمایز خود را نسبت به سایر برند‌ها به اثبات رسانده و این امر زمینه رشد و رقابت خودروسازان هندی را نیز فراهم کرده است.

روند توسعه خودروسازان هندی

از میان خودروسازان هندی حاضر در نمایشگاه، تاتا موتورز و ماهیندرا به عنوان دو برند مطرح هندی توانسته‌اند توجه زیادی را به خود جلب کنند.

تاتا موتورز که به عنوان بزرگ‌ترین خودروسازی در هند شناخته می‌شود، روند توسعه خود را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با دایملر بنز آلمان آغاز کرد و سپس با خرید جگوار و لندرور، جایگاه خود را در صنعت جهانی تثبیت کرد. این شرکت همچنین با خرید شرکت طراحی ایتالیایی Trilix توانست بخش طراحی خود را تقویت کند و به یکی از بازیگران مهم در بازار جهانی تبدیل شود.


بیشتر بخوانید:اینفوگرافی/ گل خودروسازها پوچ درآمد


ماهیندرا نیز با ارائه زبان طراحی مدرن و منحصر‌به‌فرد خود، نمایانگر قدرت رو به رشد هند در عرصه خودروسازی است.

این برند با تمرکز بر خودرو‌های برقی و فناوری‌های جدید، قصد دارد جایگاه خود را نه‌تنها در بازار داخلی بلکه در بازار‌های جهانی نیز تقویت کند. چنین رویکردی نشان می‌دهد که خودروسازان هندی به خوبی توانسته‌اند از فرصت‌های بین‌المللی برای توسعه و انتقال تکنولوژی بهره‌برداری کنند، چیزی که ایران به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌های ناکارآمد، از آن بی‌بهره مانده است.

فرصت‌های ازدست‌رفته ایران

ایران در سال‌های اخیر شاهد خروج خودروسازان بزرگ بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها بوده و همین امر باعث شده تا نمایشگاه‌های خودرو ایران تنها میزبان خودرو‌های چینی و دو خودروساز بزرگ داخلی باشند. این وضعیت نه‌تنها به تضعیف رقابت در بازار منجر شده، بلکه دستاورد‌های داخلی در زمینه خودروسازی نیز با پیشرفت‌های جهانی فاصله قابل توجهی پیدا کرده است.

خودرو‌های چینی وارد شده به ایران، اغلب از مدل‌هایی هستند که فاصله زیادی با بهترین محصولات تولیدی در چین دارند. خودروسازان داخلی نیز همچنان با تکیه بر فناوری‌های قدیمی و مدل‌های از رده خارج، قادر به ارائه محصولات رقابتی در سطح جهانی نیستند.

راهکار‌های توسعه خودروسازان داخلی

صنعت خودروسازی ایران با مشکلات ساختاری و فساد گسترده در لایه‌های مدیریتی دست به گریبان است. این مشکلات، به همراه بحران‌های ارزی و مشکلات زیرساختی، مانع از توسعه این صنعت شده‌اند. سیاست‌گذاری‌های موقت و ناکارآمد، از جمله تمرکز بر مونتاژ خودرو‌های چینی بدون انتقال فناوری، سبب شده تا خودروسازان داخلی نتوانند به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی پیدا کنند.


بیشتر بخوانید:همه چیز درباره اقتصاد هند/ سریع‌ترین اقتصاد نوظهور درحال توسعه که ۹۰ میلیون نفر را از فقر شدید خارج کرد


این در حالی است که کشور‌های دیگر، از جمله چین و هند، با استفاده از مشارکت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خودروسازی معتبر جهانی توانسته‌اند به سرعت به روز شوند و جایگاه خود را در بازار‌های بین‌المللی تقویت کنند.

در این شرایط، صنعت خودروسازی ایران دو راه پیش رو دارد؛ راه اول این است که مانند خودروسازان چینی و هندی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بین‌المللی و مشارکت‌های راهبردی را در دستور کار قرار دهد تا به تکنولوژی‌های روز دسترسی پیدا کند یا باید با ایجاد روابط مستحکم با سایر خودروسازان جهان، زمینه انتقال تکنولوژی و تولید خودرو‌های مناسب با بازار داخلی را فراهم سازد.

در این مسیر، حضور در رویداد‌های بین‌المللی همچون اتواکسپو هند، فرصتی مغتنم برای عقد تفاهم‌نامه‌های جدید و تقویت روابط تجاری است. اما به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران و خودروسازان داخلی ترجیح داده‌اند همچنان به مسیر‌های موقتی و ناکارآمد خود ادامه دهند؛ مسیری که شاید سودآوری کوتاه‌مدت داشته باشد، اما در بلندمدت تنها انزوا و عقب‌ماندگی بیشتر را به همراه دارد.

خودرو‌های وارداتی در ایران از دو منبع چین و هند تامین می‌شوند و رویداد‌های بین‌المللی، چون اتواکسپو که بزرگترین رویداد خودرویی هند است امکان خوبی برای برقرای ارتباط و امضا کردن تفاهم‌نامه فراهم می‌کند، اما بنظر می‌رسد سیاست‌گذاران و خودروسان داخلی به مسیر‌های موقتی خود عادت کرده و این مسیر‌ها سودآوری بیشتری دارد. اما نباید فراموش کرد ادامه سیاست‌های کنونیذ منجر به افزایش فاصله خودروسازان با توسعه و به‌روزرسانی می‌شود.


بیشتر بخوانید:چگونه می‌توان الگوی موفق صنعت خودروسازی کره جنوبی را در مدت ۸ سال در ایران پیاده نمود


نمایشگاه‌هایی همچون اتواکسپو هند، نه‌تنها محلی برای نمایش دستاورد‌های جدید در صنعت خودرو هستند، بلکه بستر مناسبی برای تبادل فناوری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی فراهم می‌کنند. غیبت ایران در این رویدادها، نشانه‌ای از مشکلات عمیق‌تری است که صنعت خودروسازی کشور با آن مواجه است. در حالی که خودروسازان هندی با استفاده از این فرصت‌ها به توسعه فناوری و تقویت جایگاه خود در بازار‌های جهانی می‌پردازند، خودروسازان ایرانی همچنان به مسیر قدیمی و ناکارآمد خود ادامه می‌دهند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر